تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




آشنايي با مركز مطالعات ايراني ساموئل جردن کالیفرنیا

jordan

مركز ايراني ساموئل جردن در سال2006 با اهدای 2 میلیون دلار از سوي يك ايراني علاقه مند به تاريخ و فرهنگ ايران به نام فريبرز مسيح در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در شهر ارواین پایه گذاری شد. نامگذاری این مرکز به نام یک آمریکایی عاشق ایران هم ادای دینی بود به تلاش‌های او  و نیز پیوندی تازه و از صبغه‌ای دیگر بین ایرانیان و‌آمریکاییانی که یک علاقه مشترک دارند و آن توسعه علوم و آموزش به شیوه‌های مدرن و رخنه دادن دانش و علوم به ذهن و ضمیر شهروندان.
آقای مسیح در گفت وگویی با سایت تاریخ ایرانی دلیل نامگذاری این مرکز به نام جردن را این گونه توصیف کرده است:”دکتر جردن بنیانگذار دبیرستان البرز و بخشی موثر و لاینفک از حیات سیستم آموزشی ایران است .جردن شخصیتی فراتر از انتظار برای دانش‌آموختگان ایرانی است. او به عنوان یک آمریکایی تقریبا تمام دوران بزرگسالی خود را به آموزش و پرورش ایرانیان اختصاص داد و این از نظر من به عنوان یک ایرانی، کاری بزرگ و سخاوتمندانه است.”مجموعه‌ای که فعالیت های گسترده ای را برای شناسایی فرهنگ ایران به غیر ایرانی ها آغاز کرده است. در کنار حامی مالی اصلی این مرکز دکتر نسرين رحيميه مدير مرکز ايران شناسی دانشگاه يوسی ارواین و مدیر بخش ادبیات تطبیقی نیز فعالیت می کند که در آن دروسی در زمینه های فرهنگ وهنر ، زبان فارسی و تاریخ ایران را ارائه می کنند.

خانم دکتر کرن لارنس مدیر بخش علوم انسانی دانشگاه ارواین و مدیر اجرایی مرکز یک سال بعد 2006 در مصاحبه با رادیو فردا گفت:دکتر مسیح کمک‌های قابل توجهی به دانشگاه کرده بود. این مرکز که مراحل آخر تکمیل را طی می کند در محوطه دانشگاه قرار گرفته است اما با پایان بنای تازه بخش علوم انسانی این مرکز نیز به این محل تازه و دائمی نقل مکان خواهد کرد. خانم لارنس ساختن یک مرکز ایرانی را در دانشگاهی که بخش عمده آن را ایرانی تبارهای جنوب آمریکا تشکیل می‌دهند در پیشبرد طرح فریبرز مسیح موثر می‌داند.
از جمله هنرمندان شناخته شده ایرانی که چندسالی است در این مرکز سرگرم کار است، دکتر حسین عمومی، استاد و نوازنده نی و ردیف‌دان است که فعالیت‌های مهمی در بخش موسیقی ایرانی این مرکز داشته است. تهيه فيلمي از زندگي و آثار دكتر حسين عمومي و تهيه مولتي مدياي رديف مقدماتي موسيقي ايراني به روايت آقاي عمومي كه قرار است بخش چندرسانه اي آن توسط علي صمدپور، موزيسين ايراني انجام شود از جمله اين فعاليت هاست.

علاوه بر آن دکتر تورج دریایی، محقق و پژوهشگر تاریخ ایران باستان نیز ریاست  هیئت مدیره این مرکز را بر عهده دارند و علاوه بر آن مدیریت بخش تاریخ این مرکز را عهده دار است. پیش از آقای دریایی خانم  دکتر نسرین رحیمیه از سال ۲۰۰۶ مدیریت این مجموعه را بر عهده داشتند. از دکتر دریایی آثاری چند به فارسی و انگلیسی توسط ناشران معتبر منتشر شده است.

برگزاري كنفرانس ها و برنامه هاي مختلف در شناسايي تاريخ و فرهنگ ايران از گذشته تا كنون نيز از ديگر فعاليت هاي اين مركز به شمار مي رود.

برابر اطلاعاتی که روی سایت این مرکز قرار داده شده است. در چند سال گذشته نزدیک به صد تن از علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ ایرانی با حمایت مالی از این کار آقای مسیح و مرکز مطالعات ایرانی جردن به برگزاری و انجام پروژه‌های آن کمک‌های شایانی صورت دادند .

سایت انگلیسی مرکز مطالعات ایرانی جردن فعالیت‌های آن را انعکاس می‌دهد.

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
كليد‌واژه‌ها: فریبرز مسیح | مراکز مطالعات ایرانی در آمریکا | مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه ارواین
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: