تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




زیست‌نامه: فریبرز مسیح

دکتر فریبرز مسیح در تهران متولد شد و سپس برای ادامه تحصیل به آمریکا آمد و لیسانس خود در مهندسی سازه و فوق لیسانس در ریاضیات(MEMS ) را از دانشگاه ایالتی پورتلند دریافت کرد.برای ادامه تحصیل و اخذ دکتری در رشته علوم وارد دانشگاه ماساچوست و در سال 1990 از آنجا فارغ‌التحصیل شد.

یک دهه بعد و بعد از توفیقاتی که در تجارت به دست آورد، او بخش بزرگی از همت و تلاش و سرمایه خود را برای توسعه علوم اختصاص داد و به جرگه کسانی پیوست که برای رشد و توسعه علوم سرمایه‌گذاری کرده و از آن حمایت مالی می‌کنند.

مسیح در بهار سال 2004 به همراه دانیل برنشتاین مبلغ 8 میلیون دلار به دانشگاه ایالتی پورتلند کمک کرد که از آن پس کالج علوم مهندسی و کامپیوتر این دانشگاه به نام “کالج فریبرز مسیح” نامگذاری شد. او در سال 2012 نیز نزدیک به 4 میلیون دلار به این دانشگاه کمک کرد که به گفته ویم ویوئل(Wim Wiewel) رئیس دانشگاه ایالتی پورتلند،صرف تحقیقاتی در زمینه‌های سلامت، توسعه شهری، علوم کامپیوتر و خواهد شد.

یک سال بعد فریبرز مسیح با اهدای 2 میلیون دلار مرکز ایرانی ساموئل جردن را در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در شهر ارواین پایه گذاری کرد. نامگذاری این مرکز به نام یک آمریکایی عاشق ایران هم ادای دینی بود به تلاش‌های او هم پیوندی تازه و از صبغه‌ای دیگر بین ایرانیان و‌آمریکاییانی که یک علاقه مشترک دارند و آن توسعه علوم و آموزش به شیوه‌های مدرن و رخنه دادن دانش و علوم به ذهن و ضمیر شهروندان.
آقای مسیح در گفت وگویی با سایت تاریخ ایرانی دلیل نامگذاری این مرکز به نام جردن را این گونه توصیف کرده است:”دکتر جردن بنیانگذار دبیرستان البرز و بخشی موثر و لاینفک از حیات سیستم آموزشی ایران است .جردن شخصیتی فراتر از انتظار برای دانش‌آموختگان ایرانی است. او به عنوان یک آمریکایی تقریبا تمام دوران بزرگسالی خود را به آموزش و پرورش ایرانیان اختصاص داد و این از نظر من به عنوان یک ایرانی، کاری بزرگ و سخاوتمندانه است.”

مجموعه‌ای که فعالیت های گسترده ای را برای شناسایی فرهنگ ایران به غیر ایرانی ها آغاز کرده است. خانم دکتر کرن لارنس مدیر بخش علوم انسانی دانشگاه ارواین و مدیر اجرایی مرکز یک سال بعد 2006 در مصاحبه با رادیو فردا گفت:دکتر مسیح کمک‌های قابل توجهی به دانشگاه کرده بود. این مرکز که مراحل آخر تکمیل را طی می کند در محوطه دانشگاه قرار گرفته است اما با پایان بنای تازه بخش علوم انسانی این مرکز نیز به این محل تازه و دائمی نقل مکان خواهد کرد. خانم لارنس ساختن یک مرکز ایرانی را در دانشگاهی که بخش عمده آن را ایرانی تبارهای جنوب آمریکا تشکیل می‌دهند در پیشبرد طرح فریبرز مسیح موثر می‌داند.
از جمله هنرمندان شناخته شده ایرانی که چندسالی است در این مرکز سرگرم کار است، دکتر حسین عمومی، استاد و نوازنده نی و ردیف‌دان است که فعالیت‌های مهمی در بخش موسیقی ایرانی این مرکز داشته است.

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
كليد‌واژه‌ها: فریبرز مسیح | مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه ارواین
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما:

Shankar
http://www.facebook.com/profile.php?id=100003469758079
I'm not easily imeepssrd but you've done it with that posting.
امیر مهدی آریافر
سلام.من متاسفانه صحبتهای آقای دکتر را نشنیده ام ونه جایی خوانده ام اما خودم کتابی بر پایه مشاهدات واکتشافات تاریخی که خودم انجام داده ام نوشته ام و نمی دانم چطوری ودر کدام دانشگاه باید آن را اثبات و ثبت چاپ نمایم این صفحه نامه برای من مجددا انگیزه ای برای دنبال کردن هدفم شد متشکرم.