تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




توجه به سلامت مغز/کوتاه گفتاری از دکتر محمد نامی به مناسبت ۷ اردیبهشت، روز سلامت

SensesCultural: هرساله مراسم روز جهانی سلامت در رروز هفتم آوریل برگزار می شود. در این روز سازمان جهانی بهداشت در سال۱۹۴۸میلادی یا ۱۳۲۷ شمس تاسیس شده است و به همین جهت در هرسال موضوعی خاص که اولویت بهداشت عمومی را نشان می‌دهد، انتخاب می‌شود تا نوعی فرهنگ سازی در جوامع گوناگون نسبت به آن موضوع ایجاد شود. در ایران البته روز سلامت با هفته سلامت همزمان شده است که مصادف با هفتم اردیبهشت است. موضوع امسال، “پوشش همگانی سلامت”، با شعار “سلامت برای همه” انتخاب شده است.این روز فرصتی برای‌همه افراد در تمام جامعه فراهم می‌کند تا در فعالیت‌هایی که باعث ارتقا سلامت می‌شود مشارکت کنند.

بنیاد SensesCultural نیز به پیشواز این روز رفته کوتاه گفتاری از دکتر محمد نامی، از مشاوران بنیاد را انتخاب کرده است تا شما مخاطبان گرامی را به شاخه‌آی از سلامت که همانا سلامت مغز و روان آست،توجه دهد و برخی فعالیت‌هایی که در این زمینه صورت گرفته ومی‌گیرد را اشاره کند، چرا که چند سالی است که فعالیت‌های بنیاد ما بر بهبود عملی و نظری اوتیسم و شاخه‌های مختلف آن متمرکز شده است که یکی از بنیادی‌ترین مطالعات در زمینه اوتیسم همانا مطالعه و پژوهش در زمینه شاخه‌های کاری مختلف مغز است.

دکتر نامی مدیر گروه علوم اعصاب در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این فایل صوتی با اشاره به رویکرد نوین در علوم اعصاب و سلامت مغز و بهداشت، می‌گوید: یکی از رشته‌های رو به گسترش در افزایش سلامت افراد، حوزه نوروساینس و علوم اعصاب است که جایگاه روبه رشدی پیدا کرده است. یکی از شاخه‌های این رشته علوم اعضاب کاربردی است که بر پایه مشاهدات و پژوهش‌هایی که در علوم اعصاب کاربردی در دست داریم، راهکارهای جدیدی برای ارزیابی و ارتقای سلامت مغز ارایه شده است. رویکرد‌هایی مثل پیشگیری و خودمراقبتی و این که مغز کارآمدتری داشته باشیم قبل از این که به بیماری دچار شویم و یا هر کدام از شاخص‌های کارکردی مغز مثل شاخص‌های حسی وحرکتی و و کارکردهای عالی قشر مغز مثل فرایند‌های پیچیده‌ای چون حافظه، توجه، یادگیری، قضاوت و حل مسئله و ترکیبی از این کارکردها و توانایی‌ها که اگر دچار مشکل شویم با توجه به خود مراقبتی و استفاده از تکنیک‌هایی که برای غربالگری و ارزیابی شناختی پایه و اولیه وجود دارد می‌توان سلامت مغز را در مسیری روشن به پیش برد.

به گفته دکتر نامی سه درصد تولید ناخالص ملی به بهداشت روان و سلامت مغز ا ختصاص دارد و هزینه می شود که می‌تواند بهتر و بیشتر از این شود تا حرکت در مسیرهای پژوهش در این حوزه و کارکردهایی که از پژوهش می‌توان انتظار داشت افزایش یابد . کارکردهایی چون تولید  داروهای جدید و استفاده از تکنولوژی‌های جدید در حوزه علوم مغز و اعضاب در جهت ارزیابی و بازتوانی و ارتقای عملکرد و بهبود ناکارامدی‌های عصبی در افرادی که دچار مشکل هستند یا در صدد بهبود کارکرد مغزی خود هستند.

senses helthوی به فعالیت‌های ارزیابی و مداخله در طیف اختلالات خواب که اکنون رشد خوبی یافته است اشاره کرد و گفت: این فعالیت‌ها خوشبختانه بسیار دقیق و با تکنولوزی‌های نوین در دانشگاه شیراز انجام می‌شود و در آن تمام مولفه‌های خواب را می‌توانیم پیدا و گزارش کنیم.

دکتر نامی در پایان با اشاره به هفته و روز سلامت گفت: در هفته سلامت لازم می دانم همه را به سلامت مغز توجه دهم و این که سلامت مغز ما و سلامت و بهداشت روانی ما یکی از شاخص‌های مهم تامین سلامت در سطح فردی و اجتماعی است که باید با دقت و حساسیت بیشتری در سطح جامعه به آن پرداخت و با بهره‌گیری از فضای تخصصی به سمت مرزهای دانش حرکت کرد تا جامعه‌ای بهتر و بهره‌ور از سلامت روانی را شاهد باشیم.

تاريخ: ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
كليد‌واژه‌ها: دکتر محمد نامی
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: