تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




هنرمندان از دیدگاەهای خود درباره دومین نمایشگاه هنر برای اوتیسم گفتند

Senses Cultural: “هنر برای اوتیسم ” عنوان نمایشگاهی است که با مشارکت جمع بسیاری از هنرمندان پیشکسوت و برجسته و نیز تعدادی از جوانان خوش ذوق و جویای نام در حوزه هنرهای تجسمی، برای دومین سال متوالی در آذرماه سال ١٣٩۶ در فرهنگسرای نیاوران برگزار شده و توانسته است توجه بسیاری از مردم و رسانه‌ها را به خود جلب کند.

این نمایشگاه با ارائه آثاری از هنرمندانی که نگرش فرهنگی و نوعدوستانه به خیریه‌هایی دارند که به گسترش و بسط دانش و علم در اوتیسم کمک می‌کنند، اردیبهشت ماه ٩۵ و نیز آذرماه ١٣٩۶در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
موسسه فرهنگی، هنری شکرانه مودت جهانی با مشارکت بنیاد خیریه SC از آمریکا در سال‌های اخیر با هدف کمک به توسعه و ترویج فعالیت‌های بخش سلامت و بهداشت و نیز استفاده از ظرفیت‌های هنر، در شاخەهای مختلف، این نمایشگاه را برگزارکردند. یکی از مهم ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه، ایجاد فرصتی برای پزشکان و هنرمندان و اهالی علم و هنر بود تا تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

Art autism 10
در افتتاجیه دومین نمایشگاه هنر برای اوتیسم خانم طاهره شفیعی منفرد/جوادی‌فرد به تشریح فعالیت‌های نهاد زیر نظر خود پرداخت و برنامه‌های آینده بنیاد SC و موسسه فرهنگی و هنری شکرانه مودت جهانی را بیان کرد.

سخنان خانم طاهره شفیعی منفرد،بنیانگذار بنیاد Senses Cultural در افتتاحیه دومین نمایشگاه هنر برای اوتیسم

Art Autism Divandari
بررسی ابعاد مختلف اختلال اوتیسم، نحوه مواجهه با این افراد، تلاش برای بهبود وضعیت مبتلایان به اوتیسم، مشارکت هنرمندان در ساخت مدرسه تخصصی برای کودکان مبتلا به طیف اختلال اوتیسم و نهایتا آموزش مربی برای این‌ کودکان از دیگر اهداف برگزاری دومین نمایشگاه “هنر برای اوتیسم” بود.

گزارش روزنامه اطلاعات از فعالیت‌های خیریه‌ای بنیاد  Senses Cultural 

Art Autism 1

خانم طاهره شفیعی منفرد و کیارش یعقوبی خطاط و نقاش بنام و از شركت كنندگان در دومین نمايشگاه هنر براي اوتيسم

Art Autism 7

علیرضا سعادتمند ، ابراهیم الفت، فریدون امیدی، پسمان پیروی،معصومه دیواندری، عین‌الدین صادق‌زاده، حمید عجمی ،مریم قنبریان، مهیا طلوعی‌کیا ،امید خاکباز، مریم عنایتی و … از جمله هنرمندان نام آشنایی هستندکه در دومین دوره برگزاری نمایشگاه “هنر برای اوتیسم ” آثارشان به روی دیوار رفته است. با این هنرمندان گفت وگویی کرده‌ایم و نظراتشان را درباره اوتیسم و به خصوص دومین نمایشگاه هنر برای اوتیسم جویا شدیم.

Art for Autism1

🌲ابراهیم الفت: نمایشگاه “هنر برای اوتیسم “باعث می‌شود تا سطح دانش و آگاهی مردم بالا رود
ابراهیم الفت که سابقه حضور و فروش اثر در چندین حراج معتبر بین‌المللی و داخلی را  در کارنامه هنری خود دارد و در جشنواره‌های هنری بسیاری آثار او به عنوان آثار برگزیده معرفی شده است، برگزاری نمایشگاه “هنر برای اوتیسم” و حضور هنرمندان شاخص را یک اتفاق کم‌نظیر عنوان کرد و گفت : حرکت‌های اینچنینی باعث می‌شود تا سطح دانش و آگاهی مردم بالا رود.

گزارش تصویری از سومین کنفرانس بین‌المللی اوتیسم در تهران

از سویی دیگر کمک‌های مالی، خیریه‌های فعال از طریق خرید و فروش آثار دریافت می‌کنند، باعث می‌شود تا آگاهی نسبت به برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در کشور بیش از پیش احساس شود .

Art for Autism2
الفت که فارغ التحصیل رشته پزشکی از دانشگاه تهران است، با ذکر این مطلب که هنرمندان در تمام جهان و در همه حرکت‌هایی که منافع مردم و قشر آسیب‌پذیر و بیمار را دربر می‌گیرد، پیش‌قدم بوده‌اند، خاطرنشان کرد: این گونه نهادها همچون موسسه فرهنگی و هنری شکرانه مودت جهانی با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی فرهنگ خرید آثار هنری از سوی مردم را در جامعه گسترش می‌دهندکه این مهم بسیار ارزشمند است.

🌲فریدون امیدی: امیدورام تعداد برگزاری نمایشگا‌های خیریه برای کمک به بیماران کم‌بضاعت بیشتر شود
فریدون امیدی از دیگرهنرمندان حاضر در این نمایشگاه است که در سال‌های اخیر با ارائه آثاری شاخص در زمینه‌ کالیگرافی مدرن فضاهای بکر و جدیدی را در اینگونه هنر خوشنویسی معرفی‌ کرده است .
او برگزاری نمایشگاه “هنر برای اوتیسم ” را از حیث کمک‌رسانی مالی به بیماران اوتیسم بسیار ارزشمند عنوان کرد و گفت: از آنجایی که تجربه حضور در دیگر نمایشگاه‌های خیریه را داشته‌ام، باید بگویم اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی از طریق برگزاری نمایشگاه‌هایی همچون نمایشگاه “هنر برای اوتیسم” در جامعه کنونی و امروزی ما بسیار مهم است.

Art for Autism3

 

در خاطر دارم نمایشگاه خیریه‌ای بوده است که برای بازدید به آنجا رفته‌ام و در مدت زمان حضورم در آنجا اطلاعات ارزشمندی در خصوص بیماری خاصی به دست آورده‌ام.از این رو امیدوارم تعداد برگزاری نمایشگا‌های خیریه برای کمک به بیماران کم بضاعت بسیار بیشتر شود.

🌲علیرضا سعادتمند: نمایشگاه “هنر برای اوتیسم ” مخاطب را به اندیشیدن وا می دارد

علیرضا سعادتمند نیز که سابقه حضور در بسیاری از نمایشگاه‌های خیریه را در کارنامه هنری خود دارد، با اشاره به این مطلب که هنر از جمله آسانترین راه‌ها برای هنرمندان به منظور حضور فعال در پروژه‌های سلامت و بهداشت جامعه است خاطر نشان کرد: حضور مردم در نمایشگاه‌هایی که به منظور کمک به بیماران خصوصا بیماران خاص برگزار می‌شود از دو جهت قابل توجه است. اول آن که دیدن آثار شاخص هنری در چنین نمایشگاه‌هایی باعث ایجاد نشاط و شادابی و همدلی در بین مردم می‌شود.
وی افزود: همچنین عنوان‌هایی که برای نمایشگاه‌ها توسط بینادهای خیریه در نظر گرفته می‌شود همچون “هنر برای اوتیسم ” مخاطب را به اندیشیدن وا می‌دارد که نتیجه آن بالارفتن سطح اگاهی عمومی از چنین بیماری‌ها و نیز کمک به بنیادهای خیریه از طریق خرید اثار هنری است.

Art for Autism5

سعادتمند برگزاری کار گاه‌های آموزشی در حاشیه نمایشگاه “هنر برای اوتیسم ” را یک اتفاق ارزشمند عنوان کرد و اظهار داشت: هنرمندان با مشارکت در برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌توانند تاثیر بسزایی در سلامت فیزیکی و روانی جامعه داشته باشند.

Art for Autism6

🌲امید خاکباز : امیدورام برگزاری نمایشگاه “هنر برای اوتیسم ” تا حصول نتیجەای مطلوب ادامه داشته باشد

امید خاکباز هم از هنرمندان نام آشنایی است که آثارش در دومين دوره نمایشگاه “هنر برای اوتیسم مورد توجه قرار گرفت. او در عرصه مديريت فرهنگي و هنري هم تجربيات موفقي داشته و همچنين آثارش در نمايشگاه‌هاي متعددي در داخل و خارج ازكشور به نمايش گذاشته شده است. او درباره نمایشگاه “هنر برای اوتیسم ” گفت: هنرمندان پيشکسوت و جوان در كنار هم در اين رويداد هنري حضور يافتند و سعي كردند در كنار يکديگر براي اطلاع رساني درباره اين اختلال در جامعه تلاش كنند و اين قابل احترام است.

Art Autism 6
او افزود: زماني كه خانم طاهره منفرد، برگزار كننده اين رویداد، دغدغه خود را برای شناساندن بیماری اوتیسم در ایران و راه حل‌های مداوای آن مطرح کرد و زبان هنر و جامعەی هنری را برای این اطلاعرسانی انتخاب کرد، ما نیز بر خود وظیفه دانستیم که به عنوان هنرمند در این مهم بکوشیم. چرا که هنر زبان ويژه‌اي دارد و بهتر از هر روش ديگري مي‌تواند ثمربخش بوده و بعنوان يك رسانه

گزارش و گفت وگوی روزنامه اطلاعات با طاهره منفرد درباره فعالیت‌های بنیاد Senses Cultural و شکرانه مودت جهانی

عمل كند. هنرمندان هم هميشه در چنين مواردي سعي كرده‌اند در فرهنگسازي، بخصوص در حوزه سلامت و امور خيريه حضور مثبتي داشته باشند.

Art for Autism7
اين هنرمند در ادامه افزود: هنرمند به واسطه آنکه هميشه در کانون توجهات اجتماعي قرار دارد، می‌تواند نقش بسیار پر رنگی را در زمینه فرهنگسازی و جمع آوری کمک‌های مردمی برای بیماران داشته باشد. از این رو امیدورام برگزاری نمایشگاه “هنر برای اوتیسم” تا حصول نتیجەای مطلوب ادامه داشته باشد.
او همچنين افزود: به همه كساني كه قصد كار فرهنگی در حوزه سلامت را دارند توصيه مي‌كنم به جاي انجام كارهاي غير استاندارد، شلخته و عوامانه، به سمت برگزاري رخدادهای با استاندارد‌های بالای هنري و اجرایی بيايند که هم هنرمندان و هم مردم جريان را همراهي كنند. نمونه موفق اين برنامه‌ها را مي‌توان در نمايشگاه هاييكه خيريه بهنام دهش پور برگزار کردند و نیز همین نمایشگاه معرفی کرد.

🌲مریم قنبریان: فوائد حاصل از فروش آثار هنری در این نمایشگاه می تواند کمک بسیار بزرگی برای بیماران خاص باشد

مریم قنبریان را جزو معدود بانوان هنرمند باید دانست که در زمینه کالیگرافی و نقاشی خط در سال‌های اخیر توانسته عملکرد بسیار قابل قبولی داشته باشد

خانم قنبریان با تمرکز بر نقاشی خط و حجم سازی‌های ایرانی در خلال سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ بیش از 9 نمایشگاه مشترک در کشورهای گوناگون داشته است. اما به صورت انفرادی نیز در سال ۹۴ نمایشگاهی از آثار او در دوبی برگزار شد که با استقبال صاحبنظران نقاشی خط روبه رو گردید. در همین سال اثری از خانم قنبریان به عنوان اثر برگزیده جشن نوروزی لس‌آنجلس از سوی بنیاد فرهنگ انتخاب و در این شهر به عنوان نماد نوروز سال ۱۳۹۴ توزیع شد.او در دومین نمایشگاه “هنر برای اوتیسم ” با ذکر این مطلب که بیشتر هنرمندان دغدغه های انسان دوستی دارند خاطر نشان کرد : زمانی که با من برای حضور در چنین نمایشگاه صحبت شد اطلاعاتم از بیماری اوتیسم بسیار کم بود .از این رو در این زمینه تحقیقکردم تا بتوانم اثریکه ارائه می دهم مخاطب را به تامل بیندازد . قنبریان ادامه داد: “امید و آرزو” عنوان اثرم بود و قصد داشتم در آن امیدکودکان مبتلا به اوتیسم را نسبت به آینده نشان بدهم .

Art for Autism8

وی در پایان صحبت هایش با تشکر از خیریه هایی که نمایشگاه هایی از این دست را برگزار می کنند خاطر نشان کرد: قطعا فوائد حاصل از فروش آثار هنری در این نمایشگاه می تواند کمک بسیار بزرگی برای بیماران خاص باشد . امیدورام در آینده حضور مردم در چنین محافلی بیشتر شود تا در کنار بالا رفتن سطح آگاهی و دانش خرید آثار هنری رونق بیشتری داشته باشد . اتفاقی که نهایتا به سود بیماران و خانواده های آن ها است.
🌲مریم عنایتی: قیمت بعضی از آثار به نمایش در آمده در نمایشگاه کمی بالا بود

مریم عنایتی طراح و گرافیست ،از هنرمندان جوانی است که تاکنون در چندین نمایشگاه داخلی و بین المللی با هدف کمک به بیماران شرکت کرده است . او نیز برپایی نمایشگاه “هنر برای اوتیسم ” را یک اقدام بسیار خوب توصیف کرد و گفت : متاسفانه قیمت بعضی از آثار به نمایش در آمده در نمایشگاه کمی بالا بود و این امر باعث شد تا استقبال مردمکم شود . اگر دست اندرکاران چنین برنامه هایی بتوانند تدابیر ویژه ای را به منظور کاهش قیمت ها به کار بگیرند قطعا فروش بالا می رود که نتیجه آن درامد بالای موسسات خیریه و نهایتاکمک بیشتر به بیماران خاص است .

Art for Autism9
وی همچنین انتخاب هنرمندان برای حضور در چنین رویداد هایی را بسیار مهم برشمرد و افزود : باید هیات انتخاب آثاری برای چنین نمایشگاه هایی تشکیل شود تا آثارنمایشگاه یکدست تر باشد . عنایتی یک از بزرگترین ضعف های گالری هایی که توسط موسسات خیری برگزار می شود را اطلاع رسانی ضعیف آن دانست و اظهار داشت : خوشبختانه در نمایشگاه “هنر برای اوتیسم” این ضعف کمتر بود که این مهم یکی از نقاط مثبت این نمایشگاه بود.

گزارش تصویری از دومین نمایشگاه هنر برای اوتیسم

Art Autism 9

گزارشی فشرده از دومین نمایشگاه هنر برای  اوتیسم در یک ویدئوی کوتاه

قدردانی از هنرمندان حاضر در دومین نمایشگاه هنر برای اوتیسم

در برپایی دومین نمایشگاه هنر برای اوتیسم که ۲۴تا ۳۰ ‌آذرماه ۱۳۹۶در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد،هنرمندانی پذیرفتند آثار خود را در این نمایشگاه به تماشای عموم بنهند. بنیاد SensesCultural و موسسه شکرانه مودت جهانی، ضمن قدردانی از تمامی این بزرگواران نام آنها را برای ثبت در فعالیت‌های این نهاد،به ترتیب حروف الفباء می‌آورد:

🔆- فهیمه آریا دوست، احمد آریا منش، محسن ابراهیمی، حمیده احسانی، امین اشرفیان، ساناز البرزی، غلامحسین الطافی، ابراهیم الفت، فریدون امیدی، الهه امیرجلالی.
🔆- مهدی بحرینی، لادن بروجردی، محمد بزرگی، مرضیه بهرامی، زهرا بهرامی، غزال بهمنی، باهره پاکدامن، پوریا پرهیزکار، سمیه پورمحسن، فاطمه پورعلی.
🔆- پیمان پیروی، مولود پیله‌ور، ساناز تقی‌پور، کاوه تیموری، یلدا جمالی، علیرضا جوادی، فرناز جهان‌‌بین، مریم حاجی‌زاده، مریم حاصلی، اعظم حبی.
🔆- رباب حسین‌پور، امید خاکباز، مهسا خشنود، رضا خلیل‌آبادی، معصومه دیواندری، اکرم رشتیانی، حسین رشوند، عطا رضوی، ناصر رفیعی، محسن رهبری.
🔆- مجتبی زمانی، بهروز زین‌دشتی، محمدعلی سبزه‌کار، علیرضا سعادتمند، ساسان سلاسلی، ملیحه سیف‌آبادی، اسرافیل شیرچی، عین‌الدین صادق‌زاده، رزیتا صادقی، حسن صالح ریاحی.
🔆- شادی طلایی، مهیا طلوع‌کیان، امیرصادق تهرانی، حمید عجمی، عذرا عقیقی، محمدرضا عموزاده، مریم عنایتی، رقیه فصیحی، عظیم فلاح، علیرضا فلاحت‌پیشه.
🔆- محمد قاسم‌زاده نجفی، کوروش قاضی‌مراد، مهرناز قربان‌پور، محمدعلی قربانی، مریم قنبریان، خلیل کوعیکی، کامران کوهستانی، احمد مازادی، علیرضا محبی، احمد محمدپور.
🔆- مرتضی محمدعلی، حامده مشیتی، نیره مصری‌پور، راضیه مطیع‌شرع، زهره مقدم، رفعت‌بانو موسوی، سید محسن موسوی، ساسان مومنی، لیلا میری، فریبا نصیریان.
🔆- عنایت‌الله نظری نوری، شیرین نوشیروان، داوود نیکنام، فتحعلی واشقانی فراهانی، هادی هنردوست، باربد یزدانی ،کیارش یعقوبی.

تاريخ: ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
كليد‌واژه‌ها: دومین نمایشگاه هنر برای اوتیسم
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: