تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




ماه آوریل؛ ماه اوتیسمی‌ها

20150402_115816فردا، سی‌ام ماه آوریل است و یک ماه اطلاع رسانی درباره اختلال اوتیسم به پایان می‌رسد، اما شواهد و نشانه‌ها نشان می‌دهد که این اختلال هر روز جدی‌تر از گذشته خود را بر جوامع مختلف تحمیل می‌کند و لذا باید هر روز بر تلاش و سعی خودمان نسبت به اطلاع رسانی درباره این اختلال و مشکلات و مسائل آن بیشتر اضافه کنیم.

از جمله رخدادهایی که در همان روزهای نخست ماه آوریل در آمریکا رخ داد نشست سازمان ملل در همین زمینه بود که با شعار کارآفرینی برای افراد طیف اوتیسم و هدف ایجاد یک میلیون شغل در ده سال آینده در مقر سازمان ملل برگزار شد.
به گزارش سایت احساسات فرهنگی به نقل از خبرگزاری سیما همزمان با دوم آوریل یا سیزدهم فروردین که طبق قطعنامه سال 2005 میلادی مجمع عمومی سازمان ملل، به عنوان روز جهانی آگاه سازی اوتیسم نامگذاری شده است، ویژه مراسمی با شعار کارآفرینی برای مبتلایان به اوتیسم و نیز استفاده از فناوری های نوین و دیجیتال با کاربرد شکوفایی زندگی این قبیل افراد، در مقر سازمان ملل متحد برگزار شد. مجمع عمومی سازمان ملل همچنین در سال 2012 میلادی قطعنامه دیگری را با هدف رسیدگی به نیازهای اقتصادی و اجتماعی خانواده هایی که افراد مبتلا به اوتیسم دارند، تصویب کرده است.
دبیرکل سازمان ملل در آغاز مراسم امسال با اشاره به اینکه هشتاد درصد مبتلایان به اوتیسم بیکار و یا فاقد شغل ثابت هستند، عزم جدی جهانی‌ را برای توجه و اجرای دستاورد‌های این نشست خواستار شد.
بان کی‌ مون گفت: با افزایش اطلاعات جامعه جهانی‌ از این اختلال روانی‌، مدارس باید در‌های خود را بر روی دانش آموزان مبتلا به این بیماری باز کنند چون با پشتوانه مناسب مراکز آموزشی، این افراد می توانند و باید به افرادی تحصیل کرده تبدیل شوند. دبیرکل سازمان ملل از همه ادارات دولتی، شرکت‌ها و موسسات مختلف در سراسر جهان خواست تا با مد نظر گرفتن استخدام افراد مبتلا به اوتیسم، موقعیتی استثنائی را برای آنها فراهم کنند.
بان کی مون به استعداد‌های منحصر به فرد این افراد در زمینه‌های هنر‌های تجسمی، علمی‌ و هنری اشاره کرد و گفت: سطح آگاهی‌ جامعه جهانی‌ از استعداد‌های این افراد باید ارتقا یابد و به همین دلیل توجه بیش از پیش کارفرمایان به این قشر از جامعه ضروری است.
کریستینا گالاچ، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور ارتباطات و اطلاع رسانی نیز در این نشست با اشاره به اینکه حدود یک درصد از جمعیت جهان دچار اوتیسم یا درون گرائی هستند، اهمیت این جلسه را کمک به تثبیت حقوق برابر افراد مبتلا به این اختلال در جامعه دانست.
قائم مقام رئیس مجمع عمومی سازمان ملل نیز با اشاره به قطعنامه مجمع عمومی‌ در خصوص توجه جامعه جهانی‌ به این اختلال روانی‌ گفت: امروزه یک نفر در هر شصت و هشت نفر، از اختلال اوتیسم رنج می برد و این رقم تقریبا برابر با یک درصد از جمعیت جهان است.
وی با اشاره به اینکه که اکثر این مبتلایان کودکان هستند، گفت: امروزه بر اثر افزایش سطح دانائی‌های جهانی‌ از این بیماری و اطلاعات به دست آمده در خصوص تبعات آن، به اهمیت تشخیص و معالجه زودهنگام این بیماری پی‌ برده ایم.
فرماندار ایالت دنور آمریکا نیز به عنوان حامی برنامه‌های کارآفرینی برای مبتلایان به اوتیسم گفت: در آمریکا فقط سی‌ درصد افرادی که با ناتوانایی‌های جسمی‌ دست و پنجه نرم می کنند، شاغل هستند.

جک مارک ول گفت: افرادی که از ناتوانایی‌های جسمی‌ یا روانی‌ رنج می برند در مقایسه با افراد سالم از فرصت برابری برخوردار نیستند، در حالی‌ که می‌توان از نگاهی‌ دیگر، آنها را افرادی استثنائی و منحصر به فرد تلقی‌ کرد.
فرماندار ایالت دلاور آمریکا افزود: گزارش ها نشان می دهد فقط نیمی از افراد مبتلا به اوتیسم به حرفه‌ای تمام وقت و خارج از خانه مشغول بوده اند، در صورتی‌ که آنها نیز همچون دیگر اقشار جامعه خواهان حضور در عرصه های کاری هستند.
دهها فعال کشوری و بین المللی از مراکز دولتی و خصوصی در دو نوبت صبح و عصر این نشست، آخرین یافته ها و تجارب خود در زمینه دو موضوع اشتغال و فناوری نوین برای مبتلایان به اوتیسم ارائه کردند.
از  ایران به عنوان یکی از بانیان قطعنامه سال 2012 میلادی مجمع عمومی، آقای مصباح انصاری، درباره جهان سازگار با اوتیسم و توانمندسازی والدین سخنرانی کرد.
کارشناس نمایندگی کشورمان در سازمان ملل گفت: در ایران مثلث سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، مسئول توجه به طیف گسترده ای از نیازهای افراد مبتلا به اوتیسم هستند.
وی افزود: خوشبختانه تاکنون به طور قابل توجهی شرایط برای این قبیل افراد در سراسر ایران بهبود یافته است. این عضو نمایندگی کشورمان همچنین به دبیرکل سازمان ملل متحد پیشنهاد کرد مشاور ویژه‌ای را در زمینه اوتیسم برای خود انتخاب کند.
خانم فراهانی، کارشناس اوتیسم که به همراه فرزندش در مراسم امسال سازمان ملل حضور داشت نیز در مصاحبه با خبرگار ما با اشاره به نقش فناوری در شکوفایی استعدادهای افراد طیف اوتیسم گفت: به دلیل ساختار مغزی مبتلایان به اوتیسم و اینکه فناوری دیجیتال به ساختار نظام مند ذهن همخوانی دارد، استفاده از این قبیل فناوری ها می تواند نقش موثری در روند آموزشی این افراد ایفا کند.
این کارشناس ایرانی با اشاره به استقبال خوب این افراد از فناوری های دیجیتال گفت: علت این است که ذهن افراد عادی شامل بخشی از همدلی و بخشی از نظام مندی است ولی ذهن افراد طیف اوتیسم بیشتر به سمت نظام مندی گرایش دارد.
وی افزود: از آنجا که ابزار دیجیتالی بیشتر نظام مند، قابل برنامه ریزی، کنترل و پیش بینی هستند، افراد طیف اوتیسم می توانند بیشتر از انسان ها، از این ابزار بهره ببرند چون به علت غیرقابل پیش بینی بودن انسان ها، ارتباط برقرار کردن با این ابزار برای مبتلایان به اوتیسم آسان تر است.
در نشست امسال روز جهانی آگاه سازی درباره اوتیسم نمایندگانی از شرکت های بزرگ فناوری رایانه ای مانند مایکروسافت و گوگل حضور یافتند. شرکت گوگل علاوه بر عینک عادی خود، عینکی را نیز ویژه کاربران مبتلا به اوتیسم طراحی کرده است.

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
كليد‌واژه‌ها: اوتیسم | روز جهانی اوتیسم | سازمان ملل و اوتیسم
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما:

Edwin
http://www.facebook.com/profile.php?id=100003469600712
Thanks for spending time on the computer (wngtiri) so others don't have to.