تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




استرس در والدین کودکان اوتیسمی

SensesCultural:استرس از جمله مسايل رايج در بين افراد است که به صورت علايم ذهنی، فیزیکی و ظاهری بروز  و ظهور می­‌کند، اين علايم شامل خستگی، کاهش یا افزایش اشتها، سردرد، گریه، خواب­‌آلودگی و خوابیدن بیش از حد است. اين علايم منجر به ايجاد احساس ناامیدی، ترس و بی­‌علاقگی نیز می­‌تواند همراه باشد. بيشتر افراد نه تنها در كنترل ميزان استرس دچار مشكل هستند، بلكه استرس آنها منجر به ايجاد اضطراب مي‌شود. از طرفي بخشي از احساس عدم كنترل استرس به عدم آگاهي افراد نسبت به استراتژي‌هاي لازم براي كاهش استرس مرتبط است.

در پژوهش‌هایی در دانشگاه‌های آمریکا صورت گرفته است این موارد به محک آزمون و بررسی گذاشته شده‌ است. برای نمونه محققان دانشگاه واندربيلت شهر نشويل در ايالت تنسي آمریکا در  پژوهش‌های خود درباره  اتيسم گزارش كردند ، برگزاری جلسات هفتگي با والدین و به خصوص مادران کودکان اوتیسمی سهم قابل توجهی در  كاهش استرس آنان دارد.  این جلسات توانسته تا اندازه بسیار زیادی استرس شخصي، اضطراب و افسردگي و  ایرادات و مشکلات تعاملی مادران با فرزندان‌شان را كاهش دهد. يكي از مهترين دستاوردهاي جلسات، تاثير آن بر روي تمركز حواس و تمدد اعصاب آنها است. بسياري از تحقيقات انجام شده قبلي نيز نشان داده است كه ميزان استرس در مادران كودكان اتيسم بيشتر از میزان استرس مادراني است كه كودكان عادي دارند.

این استرس‌ها خود به دو بخش قابل تقسیم است .بخشي از استرس ناشي از شرايط كنوني فرزند و بخشي ديگر به نگراني والدين از آينده و زندگي فرزند مرتبط است. از طرفي تمركز بر روي فرزند اتيسم و كم‌توجهي روابط زن و شوهر نسبت به يكديگر، كه خود منجر به كاهش رضايت زناشويي صميمت بین‌ آنان مي‌شود، عاملی مهم در افزايش استرس والدين است كه در نهايت به كاهش رضايت از زندگي  افسردگي منجر مي‌شود. مادران افسرده توانايي كافي براي حمايت فرزند اتيسم و انجام مداخلات درماني كه در خانه بايد انجام شود را ندارند و خود انها به حمايت روانشناس و مشاور نیاز دارند.

آموزش مادران براي كاهش استرس:

اخيرا محققان مادراني كه به طور داوطلب در كلاس‌هاي كاهش استرس شركت كردند را مورد مطالعه قرار دادند. مدت زمان كلاس‌ها يك ساعت و نيم بوده است. محتويات آموزشي كلاس‌ها بر روي تمركز حواس نيز متمركز بوده است. و از تكنيك‌هايي براي تمركز بيشتر استفاده مي‌شد مانند: تنفس عميق، آرامش و تمركز بر روي افكار مثبت. در واقع جلسات مبتني بر رويكرد روانشناسي مثبت‌نگر بوده است. در هر يك از جلسات به مادران كمك مي‌شد تا بر روي افكار مثبت و نقاط قوت شخصيت خود، توجه كنند و نسبت به زندگي خوش‌بين و قدردان داشته‌هايشان باشند.

بر اساس این تحقیق، محققين به طور تصادفي ٢٤٣ مادر را انتخاب كردند كه از اين تعداد ١٥٨ مادر داراي كودك مبتلا به اتيسم بودند. و ساير مادران نيز فرزنداني با اختلالات روحي و رواني ديگر داشتند.

نتايج تحقيق نشان داد كه مادران از برنامه‌ها و كلاس‌ها به طور موثر استفاده كردند. و در نتيجه ميزان استرس و اضطراب و افسردگي آنها به طور قابل توجهي كاهش يافت و منجر به بهبود شرايط خواب آنها شد. يكي از نتايج ارزنده اين پژوهش تاثير كلاس‌ها بر روي رابطه كارآمد والدين با فرزندانشان بوده است. مادراني كه تمركز حواس بيشتري داشتند استرس و اضطراب كمتر و رابطه بهتري با فرزندشان داشتند.

پل وانگ به عنوان نماينده در autism speak بيان كرد كه اين مداخله درماني براي كاهش استرس مادران و پدران و سلامت روان انها موثر است.

از جمله راهکارهایی که به کاستن از استرس منجر می‌شود می‌توان به مورد زیر اشاره کرد.

گاهي اوقات كافيست با دقت به محيط اطرافتان نظر كنيد كه آیا واقعاً چیزی وجود دارد که بتوانید تغییرش دهید یا کنترلش کنید. پس از شناسايي عوامل استرس در محيط زندگي تان، سعي كنید از عوامل استرس زا تا حد امكان دوري كنيد. بخشي از ساعت روز،را به استراحت خود اختصاص دهيد حتي اگر فقط چند دقيقه فرصت داريد.

 

مریم جباری

روانشناس بالینی

تذکر: هر گونه برداشت و نقل از این مطلب باید با اجازه مکتوب از بنیاد SensesCultural باشد و نقل بخش یا متن کامل این مطلب در هر شکل آن(‌اینترنتی، چاپی و …) ممنوع و حق پی‌گرد قانونی برای بنیاد محفوظ است.

تاريخ: ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
كليد‌واژه‌ها: اوتیسم | مریم جباری
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما:

دنیا قلیزاده
مطالب شما عالی بود امکانش هست یک پارگراف از مطالب کپی کنم؟؟؟