تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




واکسن ام ام آر براختلال اوتیسم تاثیر دارد؟

mmr and Autism

سالها محققان تحقيقات بسياري را در زمينه واكسن سه‌گانه سرخجه، سرخك و اريون و تاثير آن بر روي ابتلا به اختلال اتيسم انجام داده‌اند ولي نتايج تحقيقات نشان داد كه واكسن تاثيري بر میزان ابتلای كودك به اتيسم ندارد.

تحقيقات زيادي در زمينه بررسي تاثير واكسن بر روي اختلال اتيسم انجام شده است از جمله اين تحقيقات، تحقيقي است كه كريستين مدگارد و همكارانش در سال ٢٠٠٢ در اين زمينه انجام داد‌ند. اين تحقيق بر روي نمونه بسيار بزرگي از كودكان تازه متولد شده انجام شده است و تمامي نمونه‌ها از سال ١٩٩١ تا ١٩٩٥ در( Danish National Board of Health) در دانمارك جمع‌آوري شده‌اند. از بين ٥٣٧/٣٠٣ كودك تازه متولد شده ٤٤٠/٦٥٥ كودك ( ٨٢٪) واكسن سه‌گانه MMR را تزريق كردند و از اين تعداد ٣١٦ كودك مبتلا به اختلال اتيسم بودند و ٤٢٢ كودك نيز مبتلا به طيف‌هاي ديگر اتيسم بودند. نتايج تحقيق كريستين مدگارد و همكارانش نشان داد كه هيچ ارتباطي بين تزريق واكسن و ابتلا به اختلال اتيسم وجود ندارد.در طي دو سال اخير نيز تحقيقاتي در اين زمينه انجام شد.  نتايج تحقيقي در  استراليا (٢٠١٤ )  كه بر روي يك ميليون كودك در سراسر جهان انجام شد،عدم ارتباط تاثير واكسن بر روي اختلال اتيسم را نشان داد نتايج اين تحقيق در مجله Vaccine منتشر شد.

اخرين نتايج تحقيقات درباره تاثير واكسن بر روي اختلال اتيسم در (Journal of American Association)  منتشرشد. اين تحقيق توسط انجالي و همكارانش (٢٠١٥) در امريكا انجام شد.نتايج اين تحقيق نشان داد كه واكسن تاثيري بر اختلال اتيسم ندارد. همچنين بر اساس نظر سنجي كه از ٤٨٦ والدين داراي كودك اتيسم انجام دادند حدود ٢٠ درصد فرزندان دوم و بعدي را واكسن نزده‌اند و يا در با تاخير تزريق مي‌كنند.

اما هنوز برخي از والدين همچنان مصر بر تاثير واكسن بر روي اختلال اتيسم هستند. به ويژه والديني كه كودك اتيسم دارند يكي از فرض‌هاي اصلي ابتلا كودكشان به اختلال اتيسم را تزريق واكسن بر فرزندشان مي‌دانند. به دليل اين باور غلط و استرس و ترس ناشي از اين مسئله كه مبادا فرزند يا فرزندان ديگرشان نيز درگير اختلال اتيسم شوند از تزريق واكسن اجتناب مي‌كنند و يا تزريق ان را با تاخير انجام مي‌دهند. متاسفانه اين باور به وجود يافته‌هاي پژوهشي معتبر و متعددد همچنان باقيست و منجر به استرس در والدين و ترويج فرهنگ و باور منفي در مورد تزريق واكسن شده است.

اين در حالي است كه نوبت اول تزريق واكسن MMR در سن ٦-١٢ ماهگي است و نوبت دوم آن در سن ٤-١٦ سالگي است. بنابر اين برخي از والدين كودكان اتيسم به دليل ترس از ابتلا فرزند دومشان به اختلال اتيسم معمولا از تزريق واكسن نوبت اول اجتباب مي كنند و كه مبادا فرزندشان مبتلا به اختلال اتيسم شود.

با نگاهي به گذشته مي‌بينيم كه ترس از تزريق واكسن و تاثير آن بر روي كودكان تقريبا از سال ١٩٩٨ شيوع يافت در حالي كه در ان سالها حتي بر روي نمونه ازمايشي حيوانات نيز اين باور و فرضيه را رد كرده است.  به نظر مي رسد از انجايي كه شيوع و تشخيص اختلال اتيسم حدود  سه سالگي است يعني زماني كه والدين واكسن را تا قبل از اين سن  به كودكانشان تزريق كرده‌اند ، از اين رو علت اصلي شيوع علايم اتيسم را تزريق واكسن دانسته و اين فرض و باور در بيشتر والدين داراي كودك اتيسم شايع است.

 

متاسفانه اين باور اشتباه موجب شد تا برخي از والدين از تزريق واكسن MMR  اجتناب كردند در حاليكه اين باور، كودكان را در معرض خطر ابتلا به سرخجه، سرخك و اوریون قرار می‌داد و چه بسا كودكاني كه در اثر عدم تزريق اين واكسن فوت شدند و يا منجر به  اسيب هوشي و ذهنيشان شد.  يكي ديگر از عواملي كه به باور اشتباه در مورد تاثير واكسن بر روي ابتلا به اختلال اتيسم قوت بخشيد ، سندرم مرگ ناگهانی كودك ‌(SIDS)  بود كه در سنین تزریق واكسن دیده می‌شود كه هيچ ارتباطي به اتيسم ندارد و هنوز علتی برای آن كشف نشده است و بعضی از والدین واكسن را مقصر می‌دانند.

واكسن ها ويروس هاي ضعيف شده هستند به عنوان مثال واكسن خوراكي فلج اطفال حاوی ویروس ضعیف شده است،در برخي از كشورها واكسن فلج اطفال تزریقی  به صورت ویروس كشته شده كه خطر كمتری دارد، به عنوان جایگزین استفاده مي شود
در برخي از مناطق  مانند صحراي افريقا بنا بر شرايط اب وهوا و موقعيت جغرافيايي كه امكان ایمن‌سازی همه افراد وجود ندارد واكسن‌ حاوی ویروس زنده ی ضعیف شده مناسب‌تر است، زیرا ویروس زنده ی ضعیف شده، توانایی انتقال از یك فرد به فرد دیگر را دارد، بنابراین افرادی كه واكسن را دریافت نكرده‌اند، با ویروس ضعیف آلوده می‌شوند و با آن مقابله می‌كنند و در مقابل‌ بیماری ایمن می‌شوند.

ماریا فروزان

روانشناس

تذکر: هر گونه برداشت و نقل از این مطلب باید با اجازه مکتوب از بنیاد SensesCultural باشد و نقل بخش یا متن کامل این مطلب در هر شکل آن(‌اینترنتی، چاپی و …) ممنوع و حق پی‌گرد قانونی برای بنیاد محفوظ است.

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
كليد‌واژه‌ها: اوتیسم | واکسن mmr
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: