تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




گفت وگو با یاسمن مقبلی فضانورد ایرانی‌الاصل ناسا


Senses Cultural: بخشی از فعالیت‌های بنیاد Senses Cultural  به انعکاس اخبار مرتبط با زنان تاثیرگذار ایرانی اختصاص دارد. حضور ریاست بنیاد در برخی از مجامع آمریکایی و ایرانی و اروپایی مرتبط با این موضوع و نیز برگزاری برنامه‌هایی در این زمینه از جمله این فعالیت‌هاست. اخبار این رخدادها را می‌توانید در سایت ما پی‌گیری کنید.

گردشگری طبیعی در مزرعه‌‌ دختر ایرانی در نپال؛ گفت وگو با فاطیما نفیسی

رویایی که به واقعیت پیوست؛گفت وگو با سارا سفری

بر چنین بنیادی است که حضور برخی از زنان و بانوان تاثیرگذار ایرانی در شغل‌ها و پیشه‌های گوناگون از دید ما اهمیت دارد و پرداختن به آنها می‌تواند تصویری دقیق‌تر از فعالیت‌های زنان ایرانی در آمریکا را به تصویر بکشد.

گزارش تصویری از سخنرانی سارا سفری در دانشگاه دیویس

حضور مدیر Sensescultural در کنفرانس زنان ایرانی آمریکایی پیشرو

 

هفته گذشته با خبر شدیم که خانم  کریستین امانپور ، روزنامه‌نگار ایرانی‌تبار شاغل در شبکه معروف و خبری سی ان ان ، مقابل خانم یاسمین مقبلی، بانوی فضانورد ایرانی شاغل در ناسا نشست و با او درباره فعالیت و کارش صحبت کرد. تلخیصی از بخش‌های مهم این گفت وگو را انتخاب کردیم که از نظر شما گرامیان می‌گذرد. این گفت وگو البته از راه دور انجام شده و خانم مقبلی را در لباس خلبانی  و در محل کارش نشان می‌دهد که به گفت وگو با مجری معروف سی‌ان ان سرگرم است.

 

خانم یاسمین مقبلی از پدر و مادری ایرانی در آلمان به دنیا آمده است و سرگرد نیروی دریایی آمریکا است و درکارنامه کاری‌اش خلبانی بالگردهای جنگی را نیز تجربه کرده است. وی همچنین فارغ‌ التحصیل مهندسیIT و مهندسی هوافضا از موسسه فناوری ماساچوست (دانشگاه MIT) است. مقبلی دیشب در مصاحبه خود با کریستین امانپور به سوالات وی پاسخ داد که در ادامه بخش‌های مهم این مصاحبه را می‌خوانید.

نخستین پرسش امان‌پور در رابطه با آموزش‌ها و برنامه‌هایی بود که خانم مقبلی برای آماده‌ سازی و رفتن به فضا  انجام می‌دهد که او توضیح داد:

این آموزش‌ها حدود دو سال طول می‌کشد و در این مدت ما با جت‌های T-38 کار خواهیم کرد و درباره سیستم‌های موجود در ایستگاه فضایی بین‌المللی آموزش می‌بینیم. علاوه بر این موارد، آموزش زبان روسی، رباتیک و آزمایش‌های پیشرفته فضایی در این دو سال پوشش داده خواهد شد.

 

مقبلی که از سال ششم دبستان علاقه‌مند بود فضانور بشود در پاسخ به این سوال که  اولین فضانورد با رگ و ریشه‌ای از خاورمیانه محسوب می‌‌شوید. این موضوع در شرایط کنونی که محدودیت‌‌های سفر به آمریکا هم ایجاد شده چه حسی را به شما می‌‌دهد؟

گفت: قبل از این که این موضوعات پیش بیاید من در دوران تحصیل و بعد از آن توجهی به این مسائل نداشتم چون برای من مشکلی ایجاد نشده بود. اما الان اهمیت این موضوع را درک می‌‌کنم و نسل آینده باید من و هم‌ دوره‌ای‌های من را ببیند و بداند که هر کسی با هر پیش‌ زمینه و تجربه‌ای می‌‌تواند موفق شود. برای مثال گاهی این تفکر وجود دارد که پسرها و مردها برای انجام بعضی کارها ساخته شده‌اند و این موضوع نباید بر تصمیمات ما تاثیر بگذارد و نباید یک آینده درخشان را به این خاطر نابود کرد.

فکر می‌‌کنم برای این افراد مهم باشد که بدانند در جریان صبح روزی که من و هم‌ کلاسی‌هایم لباس‌های آبی‌ را پوشیدیم و خانواده‌های ما برای اولین بار ما را در آنها دیدند، دختر یکی از همکلاسی‌ها گفت: “مامان‌ها هم می‌‌تونن فضانورد بشن!” و این خیلی مهم است که ما بدانیم بچه‌ها هم می‌‌توانند ببینند که آدم‌هایی با پیشینه‌های مختلف، قومیت‌های متفاوت و چه زن چه مرد در این مشاغل فعال هستند و می‌‌توانند به این جایگاه برسند.

 

مقبلی که در “ام.آی.تی” مهندسی خواند و  در تیم بسکتبال دانشگاه حضور داشت و به عنوان خلبان بالگردهای جنگی “کبرا” خدمت کرد. درباره نگاه جنسیتی به زنان گفت: من این موضوع را رد نمی‌‌کنم که هنوز نگاه جنسیتی به این موضوعات وجود دارد و برای زنان محدودیت‌هایی هر چند با شدت کمتر حس می‌‌شود اما من مشکلی نداشتم و هم‌ دوره‌های مرد من همیشه با من به خوبی رفتار کردند و من را پذیرفته‌اند و به من کمک کردند.

مقبلی در پاسخ به این سوال که  آیا به نظر شما دختران جوان به اندازه کافی برای پیشرفت در زمینه‌های علمی تشویق می‌‌شوند به تلاش‌های فراوان خود به عنوان یک خلبان اشاره کرد و گفت: من تلاش زیادی در این زمینه کردم و با دیدن این موضوع که بسیاری از دختران به دنبال علایق خودشان نمی‌‌روند، به همه این توصیه را می‌‌کنم که دست کشیدن از رویاهایشان را به خاطر این تفکر که مردها در این زمینه‌ها بهتر هستند کنار بگذارند.

آخرین سوال کریستین امانپور در فضایی متفاوت مطرح شد. او پرسید: من هیجان‌زدگی را در صدای شما حس می‌‌کنم، آیا شما برنامه‌ای برای قدم گذاشتن روی ماه یا سیاره‌های فراتر را دارید؟ که مقبلی پاسخ داد: من بسیار هیجان‌زده هستم و در دورانی قرار دارم که در این رابطه صحبت می‌‌شود. معتقدم که ما برای بقای خودمان نیاز به اکتشاف و مطالعه در منظومه شمسی و فراتر از آن داریم و نمی‌‌توانیم برای همیشه در زمین بمانیم و به همین دلیل من خیلی مشتاق هستم که این اتفاق بیفتد و برای من باعث افتخار خواهد بود.

متن کامل مصاحبه با یاسمین مقبلی را در لینک می‌توانید بشنوید و ببینید.

تاريخ: ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
كليد‌واژه‌ها: پروژه آشنایی با زنان موفق و تاثیرگذار | یاسمین مقبلی
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: