تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




رکورد گرمای هوا در سال ۲۰۱۵ شکسته شد

garm
Senses Cultural: متن زیر یادداشتی کوتاه است درباره گزارش سازمان جهانی هواشناسی و نیز در ادامه گزارشی در همین زمینه درباره وضعیت گرمایش زمین در سال ۲۰۱۵. متن اول از فیس بوک دکتر ناصر کرمی انتخاب شده است.

 سازمان جهانی هواشناسی می گوید 2015 در تداوم گرمایش جهانی احتمالا گرمترین سال تاریخ است. اما هنوز غالب فعالان محیط زیست در ایران و حتی بسیاری دانشگاهیان اسم و رسم دار می گویند تغییر اقلیم مطلقا و ابدا هیچ تاثیری در ایران نداشته و همه بحران آب و خشکیدگی کشور فقط ناشی از سدسازی است. مخالفان سدسازی من را به یاد مدعیان مکتب ناصر حجازی در فوتبال ایران می اندازند. چند سالی متعاقب درگذشت زنده یاد حجازی خیلی بحث مکتب او داغ بود و من هم خیلی سعی می کردم بفهمم اساسا مانیفست و اصول این مکتب چیست. اما هر چه میگشتی برای این مکتب بیشتر از یک اصل پیدا نمی کردی: قلعه نویی بد است! همین و بس. مکتب حجازی یک پارادایم بیشتر نداشت جز آنکه قلعه نویی بد است. چرا بد است و این مکتب می خواست در مقابل آن چه پارادایمی ارائه کند اصلا مشخص نبود. و معلوم نبود اگر مثلا روزی قلعه نویی بمیرد تکلیف این مکتب چه خواهد شد. آیا بعد شیفت می کنند به این اصل تازه که قلعه نویی بد بود!؟ حالا حکایت سدسازی است و شماری از فعالان محیط زیست در ایران. از نظر آنها نابودی محیط زیست و آلودگی خاک و آب و هوا و بحران آب در ایران اصلا عامل اقلیمی ندارد و عامل انسانی هم فقط و فقط منحصر می شود در سدسازی. به واقع آنها هم یک پارادایم بیشتر ندارند: سد بد است. همین و بس. ناگفته نماند که این مطلبی در دفاع از سدسازی نیست. قطعا دست کم نیمی از سدهای ساخته شده در ایران مغایر با ظرفیت هیدرواکولوژیک کشور هستند و باید برچیده شوند. اما این فقط یکی از دلایل بروز بحران محیط زیست و آب در کشور ایران است، نه همه آن.

سازمان جهانی هواشناسی، وابسته به سازمان ملل، اعلام کرده است که متوسط دمای جهان در سال جاری میلادی احتمالا گرمترین دمای ثبت‌شده است.

اطلاعات موجود، تا پایان ماه اکتبر (ماه قبل) نشان می‌دهد که دمای امسال “بسیار بالای” هر دوره ۱۲ ماهه دیگری بوده است.
پژوهشگران می‌گویند که دوره پنج ساله بین ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ هم گرمترین پنج سال زمین، از زمان ثبت اطلاعات هواشناسی بوده است. آنها این گرمای بی‌سابقه را به ترکیب پدیده ال‌نینو و فعالیت‌های انسان، چون انتشار گازهای گلخانه‌ای، نسبت می‌دهند.
این گزارش در آستانه نشست تغییرات اقلیمی در پاریس منتشر می‌شود که بنا است رهبران جهان در آن بر سر رسیدن به برنامه‌ای مشترک برای مقابله با آثار زیانبار فعالیت‌های صنعتی بر محیط زیست مذاکره کنند.
سازمان جهانی هواشناسی می‌گوید در ۱۰ ماه اخیر متوسط دمای سطح دریاها ۰.۷۳ درجه سانتیگراد از میانگین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۹۰ بالاتر بوده است.
میانگین دوره پنج ساله ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ هم ۰.۵۷ سانتیگراد بالاتر از میانگین ۱۹۶۱ تا ۱۹۹۰ بوده است.
این گزارش همچنین می‌گوید که میزان گازهای گلخانه‌ای هم به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است.
میشل ژارو، دبیر سازمان جهانی هواشناسی می‌گوید این تحولات “همگی خبر بدی برای سیاره زمین هستند.”
محققان روی این مساله اتفاق نظر دارند که باید استفاده از سوخت‌های فسیلی و انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط انسان را عامل گرمایش زمین دانست.
بنا است که رهبران جهان در پاریس روی برنامه‌ای لازم‌الاجرا برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به توافق برسند که بتواند گرمایش زمین را تا زیر ۲ درجه بیشتر از سطح کنونی نگه دارد. هرچند برخی کشورها می‌گویند این سطح باید ۱.۵ و یا حتی ۱ درجه سانتیگراد تعیین شود.

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
كليد‌واژه‌ها: گرمایش زمین | ناصر کرمی
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: