تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




بیضایی از گزارش ارداویراف می گوید

beyzaei.jpg2

هفته آینده یکی از رخدادهای مهم عرصه تئاتر و نمایش ایران در کالیفرنیا رخ می دهد. نمایش گزارش ارداویراف نامه بهرام بیضایی در دو روز در دانشگاه استنفورد به صحنه می رود و از این منظر آن را باید اتفاقی مهم به شمار آورد. سایت ایران وایر گزارشی 12 دقیقه ای از این نمایش و محل تمرین آن تهیه کرده و روی شبکه یوتیوب هم گذاشته است. آقای بیضایی در این گزارش از نوشتن این نمایشنامه در حدود 15 سال قبل در ایران و در زمانی کوتاه سخن گفت.

او گفت که اصل این نمایش در بیش از 7 تا هشت ساعت است و امکان این که چنین زمانی را بتوان به صحنه برد، تقریبا وجود نداشت. اما در نهایت با همکاری برنامه مطالعات ایرانی استنفورد مقدمات کار فراهم می شود و فضا و امکانات تمرین به دست می آید.

متن ارداویراف نامه تک گویی یک موبد است که مورخان آن را به دوران اشکانی نسبت می دهند و در مقابل بیضایی این تک گویی را به یک گفت وگو ی دونفره و چند نفره تبدیل می کند و از این میان انتظارات و پرسش های انسان امروزین را با او در میان می گذارد.

بخشی از این گزارش تصویری کوتاه به گفت وگو با دکتر عباس میلانی اختصاص دارد که او از این که مرکز مطالعات ایرانی استنفورد چنین امکانی رابرای آقای بیضایی و جمعی از بازیگران حرفه ای  و نیمه آماتور فراهم کرده است ابراز خرسندی می کند.

beyzaei.jpg1

به گزارش سایت احساسات فرهنگی  گزارش ِاَرداویراف در ۲۴ و ۲۵ ژانویه (چهارم و پنجم بهمن) در دانشگاه استنفورد به نمایش در‌ می‌آید. حکایت ِسفر ِموبدی به جهان پس از مرگ، و شرح ِ شگفت ِ دیده‌ها و شنیده‌هایش از دوزخ و برزخ و بهشت، که با نگاه آزاد به متن ِساسانی ِ”ارداویراف‌نامه” به نگارش درآمده. با این تفاوت اساسی که ارداویراف‌نامه‌ی باستانی در واقع معراج‌نامه‌‌ای مذهبی‌ست که با هدف ِپند و اندرز و پرهیز سروده شده، در‌حالی‌که گزارش ِبهرام بیضایی نمایش‌نامه‌ایست بسیار غنی از نظر ادبیات نمایشی و امکانات تئاتری که ساختمان آن بر بن‌مایه‌های شک و تردید و پرسش بنا شده است.

این نمایش با حمایت مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه استنفورد به روی صحنه خواهد آمد و بازیگران آن عبارتند از : مژده شمسایی، افشین هاشمی، صادق هاتفی، سپیده خسروجاه، حمید احیا، منصور تأیید، آناهیتا بیات، بهزاد گل‌محمدی، نرگس عطاران، شیما خاکی، متین نصیری‌ها، کیانوش موسوی، علی زندیه، حسین میرزامحمدی، مریم مظفری، شیما بزرگی، ریانه کرمی، دینا ظریف، پیام مقدم، هومن حافظی، لیلا سلطانی و آنیتا مقدوری. فراز مینویی به عنوان آهنگساز و نوازنده سنتور این اجرا را همراهی خواهد کرد.

تاريخ: ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
كليد‌واژه‌ها: بهرام بیضایی | مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه استنفورد
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما:

Ricardo
http://www.facebook.com/profile.php?id=100003469646248
Now I feel stidpu. That's cleared it up for me