تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




زیست‌نامه: بیتا دریاباری

 

bita daryabariSensesCultural:بی‌تا دریاباری، بانوی نیکوکار و فعال در عرصه حمایت از آثار و افراد فرهنگی بهار سال 1348 در ایران به دنیا آمد. پدرش مرتضی، دندانپزشک و مادرش خانم آذرمیدخت، خانه‌دار بود، اما مهمترین ویژگی‌ خانواده‌اش در این بود که علاقه‌مند به فرهنگ و هنر و معاشرت با هنرمندان بودند . خانم دریاباری از خویشاوندی‌اش با دکتر محمد معین(مولف و سرویراستار فرهنگ شش جلدی معین) یاد کرده و  نیز از بستگی فامیلی محمدعلی امیرجاهد تصنیف‌سرا و شاعر نامی معاصر سخن گفته است.«خانواده من، خانواده‌ای فرهنگ‌دوست‌اند. ما همچنین با زنده‌یادان محمد معین (مردی که همه زندگی‌اش را وقف فرهنگ ایران و زبان فارسی کرد) و محمدعلی امیرجاهد (شاعر و تصنیف‌ساز برجسته‌) خویشاوندی داریم. خودِ من نیز از کودکی، علاقه زیادی به شعر و هنر، به ویژه موسیقی و نقاشی داشتم. از ۱۶ سالگی هم که به امریکا مهاجرت کردم، موسیقی در زندگی‌ام جریان داشته است. همه این‌ها، مرا به فرهنگ و هنر از دورانکودکی علاقه‌مند کرده است.»

او 16 ساله بود كه از ايران خارج شد تا تحصيلات خود رادر آمريكا ادامه دهد. بيتا با ورود به كاليفرنيا در رشته مهندسي كامپيوتر کارشناسی(لیسانس) و بعد در امور ارتباطات و مخابرات، از دانشگاه گلدن گیت سانفرانسیسکو  مدرک کارشناسی ارشد( فوق ليسانس)را به دست آورد تا نشان دهد در عرصه تحصیل و کسب علم نیز فردی کوشا و پی‌گیر هست. ‌

ازدواج خانم دریاباری با یکی از مردان موفق در زمینه فنآوری اطلاعات و  اینترنت مرحله‌ای دیگر از زندگی او به شمار می‌رود؛ ازدواج با امید کردستانی از مدیران ارشد گوگل و نایب رئیس ارشد بخش فروش این شرکت که حاصل آن دو فرزند بود. اما این ازدواج به جدایی انجامید و خانم دریاباری بعد از آن و از سال ۲۰۰۷ تلاش کرد بخشی عمده از زندگی و فعالیت‌هایش را برای کمک‌های انساندوستانه و به خصوص در زمینه فرهنگ و هنر و ادبیات و موسیقی ایران صرف کند.

Screen Shot 2015-10-07 at 7.53.22 AM

او بعد از جدایی از  آقای کردستانی با رضا ملک ازدواج کرد که حاصل این ازدواج نیز یک فرزند است.

بیتا از سال 2007 تلاش گسترده ای در حوزه توانمندسازی زنان در خاورمیانه را آغاز کرد.  او بیش از‌ آنکه به واسطه رشته‌ای که تحصیل کرده شهرت داشتهباشد به کوشش‌های بشردوستانه و به خصوص فعالیت‌هایی که در جهت ارتقای فرهنگ و ادبیات و هنر ایران صرف کرده و می‌کند شهره است.

سال 2008، بنیاد وقف بیتا دریاباری را در دانشگاه استنفورد راه اندازی کرد. این بنیاد تاکنون بیش از شش و نیم میلیون دلار به دانشگاه استنفورد برای انجام پژوهش­های ایرانشناسی یاری رسانده و یکی از اهداف این کمک ها تلاش برای استخدام اساتید مجرب برای گسترش حوزه آموزش زبان و ادبیات فارسی بوده است.

او سال 1392 نیز مبلغ دو میلیون دلار به بخش شاهنامه دانشکده پمبروک دانشگاه کمبریج کمک مالی کرد تا پژوهش بر روی این اثر جاودانه فارسی رونق بگیرد. نکته جالب توجه این که علاقه به فرهنگ ایران سبب شد تا خانم دریاباری دخترشان را نیز در این پروژه مشارکت دهند تا به عنوان کارآموز نزد پروفسور ملویل و همسرشان(فیروزه عبدالله‌آوا) ضمن آموزش‌های اولیه در زمینه نسخه‌شناسی شاهنامه، زبان فارسی را نیز بهتر از گشته درک و دریافت کنند.

Screen Shot 2015-10-07 at 7.59.05 AMخانم دریاباری البته خود نیز دستی در هنر دارند نقاشی می‌کنند که از جمله آثار او می‌توان به تابلوی روبرو اشاره کرد.

دریاباری در بخش دیگری از اقداماتش در سال ۲۰۰۹ به «موزه بریتانیا» و «بنیاد میراث ایران» یاری داد تا یکی از برجسته‌ترین برنامه‌های این موزه به نام نمایشگاه «شاه عباس صفوی» در لندن برپا شود تا جهانیان با ایران روزگارِ صفوی آشنا شوند.

راه اندازی «بنیاد زن نمونه» برای پشتیبانی از حقوق زنان به ویژه در زمینه آموزش و احداث یک مرکز آموزشی برای پشتبانی از تحصیل زنان کرانه باختری رود اردن بخش دیگری از فعالیت های انسان دوستانه او بوده است.

تلاش های او به ایران یا فلسطین محدود نشده است. او با همراهی «سکینه نامداری» که از زنان شناخته شده افغانستان است، در شهر کابل یک مدرسه مجهز دخترانه  ساخت و همچنین موسساتی برای آموزش زنان بنگلادش و پاکستان نیز برای توانمندسازی زنان منطقه خاورمیانه احداث کرده است.

دریاباری در بخش دیگری از کمک‌های انسان دوستانه‌اش با حمایت و پشتیبانی از دانشگاه « یو.سی.اس. اف» کالیفرنیا به انجام تحقیقات رشته مغز و اعصاب این دانشگاه کمک کرده است. از دیگر اقدامات این خیر ایرانی، راه اندازی بنیاد «پارس» در کالیفرنیا است. این بنیاد برای همراهی و همدلی با ایرانیانی که به عنوان مهاجر وارد آمریکا می‌شوند و کمک و یاری رسانی به جامعه ایرانی ساکن کالیفرنیا، احداث شده و پس از آن در سال 2015 در شهر سن خوزه اولین باشگاه محلی و اجتماعی ایرانیان از سوی همین بنیاد تاسیس شد.

بیتا دریاباری همچنین یکی از کسانی بود که برای به نمایش گذاشتن استوانه و منشور کوروش همت کرد.  او به دانشگاه‌های «گلدن گیت» در سن فرانسیسکو و دانشگاه«دیویس» نیز برای راه‌اندازی بخش فرهنگ و ادبیات فارسی و کمک به تحصیلات تکمیلی زنان خاورمیانه‌ای کمک‌های مالی دیگری انجام داده است.

از دیگر اقدامات حانم دریاباری ایجاد «مركز برابري پارس» در سال ۲۰۱۰ در شهر لس آنجس بود  که درهاي آن را به روي ايرانيان مقيم كاليفرنيا و ديگر ايالات آمريكا باز كرد. ‌ ‌
موفقيت اين مركز تا جايي بود كه او توانست سال ۲۰۱۴ شعبه‌اي را در سن حوزه افتتاح كند و شعبه جديد آن نيزدر اورنج كانتي به زودي فعاليت خود را آغاز خواهد كرد. ‌

خانم دریاباری در ژانویه ۲۰۱۶ با حضور در تالار آلامنی دانشگاه یو سی دیویس یک ونیم میلیون دلار به این مجموعه کمک کرد تا مرکز مطالعات زبان فارسی را در این دانشگاه راه ‌اندازی کند.

گزارش اختصاصی احساسات فرهنگی از نشست ایجاد مرکز مطالعات زبان فارسی در دانشگاه دیویس با حمایت بی‌تا دریاباری

دریاباری تا کنون نشان‌ها و مدال‌های مختلفی نیز دریافت کرده که از آن جمله می‌توان به نشان خیرخواه سال از طرف بنیاد پایا و برگزیده شدنش به عنوان زن برگزیده از طرف شورای روابط بین‌الملل و دریافت مدال افتخار جزیره آلیس اشاره کرد. روزنامه معتبر سانفرانسیسکو کرونیکل نیز در گزارشی به خدمات و حمایت‌هایش از پروژه‌ها مختلف در حوزه فرهنگ و سلامت اشاره کرده است.

او در سال 2008 «جایزه ادبی بیتا» را در مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه استنفورد و با مدیریت دکتر عباس میلانی راه­‌اندازی کرد، جایزه ده هزار دلاری بیتا «برای ادبیات و آزادی» تا کنون هفت دوره برگزار شده و سیمین بهبهانی، گلی ترقی، محمدرضا شجریان، بهرام بیضایی، هوشنگ سیحون وایرج پزشکزاد و مهشید امیرشاهی در این دوره‌ها موفق به دریافت این جایزه شده‌اند.

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
كليد‌واژه‌ها: بیتا دریاباری | زنان تاثیرگذار | مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه استنفورد
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما:

seoarzan.ir
https://seoarzan.ir/
بهترین وبسایتی که تاحالا دیدم.ازتون متشکرم
دانلود آهنگ عاشقانه
http://muzicir.com/play/75317/دانلود-آهنگ-جدید-دل-دیوونه-از-احمد-سعیدی
مطلب بسیار خوبی بود.ممنون
کولر بانه
http://www.coolerbaneh.ir/
سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به کارتون ادامه بدین