تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




پخش هم‌زمان «محمد رسول‌الله(ص)» در کانادا و ایران

Photo-mohammad فیلم محمد رسول‌الله  مجید مجیدی هم‌زمان در کشورش و قاره‌ای آن‌سوتر در آمریکای شمالی روی پرده می‌رود.
به گزارش سایت احساسات فرهنگی «محمد رسول‌الله(ص)» که قرار بود از چهارم شهریور در سینماهای ایران اکران شود، با یک روز تأخیر پخش شد تا نمایش آن با پخش در جشنواره جهانی فیلم مونترال در کانادا  در یک روز آغاز شود. فیلم «محمد رسول‌الله(ص)»، آخرین ساخته مجید مجیدی، کارگردان ایرانی است که در سال ١٩٩٨ برای دیگر ساخته‌اش «بچه‌های آسمان» جزء پنج نامزد نهایی دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان اسکار شد.
او این‌روزها مشغول اکران جدیدترین فیلم خود است که به کودکی پیامبر اسلام(ص) می‌پردازد و در آن بازیگرانی همچون مهدی پاکدل، علیرضا شجاع‌نوری، محسن تنابنده، مینا ساداتی، داریوش فرهنگ، رعنا آزادی‌ور، هدایت هاشمی، نگار عابدی، ساره بیات و… حضور دارند.
 پیش از این اعلام شده بود اکران فیلم «محمد (ص)» پخش جهانی خود را از سی‌ونهمین جشنواره جهانی فیلم ‌مونترال آغاز خواهد کرد. این فیلم برای افتتاح جشنواره مونترال در نظر گرفته شده و قرار بود یک روز بعد از آغاز نمایش فیلم در ایران، در این جشنواره به نمایش گذاشته شود که با تأخیر یک‌روزه‌اش در ایران، اکران فیلم در ایران و کانادا هم‌زمان خواهد شد.
این جشنواره در سال ۱۹۷۷ در مونترال بنیان‌گذاری شد و یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های فیلم کاناداست. در سایت جشنواره مونترال درباره فیلم محمد رسول‌الله(ص) آمده است: «این جشنواره افتخار دارد که این امکان را به دست آورده تا میزبان افتتاحیه این کار باارزش و مهم باشد؛ فیلمی با هدف بالای هنری با مخاطبانی بسیار گسترده».
مجید مجیدی و دیگر عوامل فیلم همچون مهدی پاکدل، علیرضا شجاع‌نوری، ساره بیات، مینا ساداتی، احسان دلاویز و محمدرضا صابری (تهیه‌کننده فیلم) سوم شهریور عازم کانادا شدند تا در مراسم افتتاح جشنواره مونترال حضور داشته باشند.
مجیدی قبل از سفر به کانادا در فرودگاه امام‌خمینی(ره) گفت: «سینما برای بقا باید بازار جهانی پیدا کند و سینمای ایران این بضاعت را دارد. نباید تنها به جشنواره‌های خارجی بسنده کنیم بلکه باید به نمایش جهانی آثار فاخر ایران نیز فکر کنیم. بهترین‌های صنعت سینمای جهان را از نقاط مختلف جهان جمع کردیم تا فیلمی فاخر برای پیامبر مهربانی بسازیم. زمانی که می‌خواستم بازیگران این کار را انتخاب کنم، عده‌ای به من گفتند حالا که عوامل فیلم خارجی هستند، از بازیگران خارجی برای این کار استفاده کن اما من به قابلیت‌های بازیگران ایرانی و توانایی‌هایشان اعتماد داشتم و می‌دانستم که آنها از عهده نقش‌هایشان برمی‌آیند و خوشبختانه این اتفاق افتاد».

انتقاد به صدا و تصویر
فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» درحالی اکران خود را آغاز کرده است که طی ساخت این اثر مورد انتقادهایی از سوی برخی نهادها از جمله دانشگاه الازهر قرار گرفته بود. یکی از این انتقادها نشان‌دادن تصویر پیامبر اسلام(ص) در فیلم بود که مجیدی قبلا هم به این موضوع اشاره کرده و گفته بود تصویر حضرت محمد(ص) نمایش داده نخواهد شد. او در تازه‌ترین گفت‌وگویی که با خبرگزاری فرانسه (AFP) انجام داده، باز هم به این دغدغه پاسخ داده است. شبکه «فرانس ٢٤» با بیان اینکه فیلم حضرت محمد(ص) گران‌ترین فیلم ایرانی‌ای است که تاکنون ساخته شده و در ١٤٣ سالن در ایران اکران می‌شود، عنوان کرد که این فیلم مسلمانانی را که مخالف ارائه تصویر پیامبر(ص) هستند، مورد انتقاد قرار داده و رهبران سنی که ادعا می‌کنند به‌تصویرکشیدن حضرت محمد (ص) ممنوع است، برافروخته هستند.

این شبکه سپس به انتقاد الازهر اشاره کرده است: «این مؤسسه گفته است که پرتره حضرت محمد(ص) به‌مثابه تضعیف جایگاه معنوی ایشان است. این م‍ؤسسه نه‌تنها مخالف به‌تصویرکشیدن چهره پیامبر(ص) بلکه مخالف صدای او هم هست».فرانس ٢٤ سپس نقل‌قولی از عبدالدایم نوسایر، مشاور رئیس الازهر، را که به خبرگزاری فرانسه گفته، آورده است: «بازیگری که این نقش را بازی کرده، ممکن است بعدا یک جنایتکار شود و شاید بینندگان این شخصیت را با جرم و جنایت وابسته بدانند».بااین‌حال مجیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه در مورد به‌کاربردن چهره پیامبر(ص) گفت: «ما از یک دوربین استیدیکم استفاده کردیم به‌خصوص برای نشان‌دادن پیامبر(ص). بخش‌هایی که ما پیامبر را در فیلم داریم، تصویر از زاویه دید ایشان نمایش داده می‌شود.

هرکسی کنجکاو است که پیامبر را در فیلم ببیند اما شما نمی‌توانید تصویر او را ببینید. چالش بزرگی است که قهرمانی را در سراسر فیلم داشته باشید و نتوانید صورت او را نشان دهید».مجیدی تأکید کرد که در مدت‌زمان نمایش فیلم که ١٧١ دقیقه است، این فیلم تصویر خشونت‌آمیز اسلام را نشان دادن تصویر درستی از زندگی حضرت محمد(ص) بهبود می‌بخشد.
او همچنین افزود: «افراط‌گرایان و گروه‌های جهادی مانند داعش، نام اسلام را به سرقت برده‌اند. در جهان غرب یک تصویر نادرست از اسلام به وجود آمده است که تصویر خشنی از اسلام را نشان می‌دهد و ما معتقدیم این تصویر، به‌هیچ‌وجه مرجع درستی برای دین نیست».

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
كليد‌واژه‌ها: جشنواره مونترال | فیلم محمد رسول‌الله | مجید مجیدی
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: