تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




زنان محور جشنواره امسال فیلم لندن

پنجاه و نهمین دوره جشنواره فیلم لندن، که روز هفتم اکتبر با درام سافرجت (طرفدار حق رای زنان) ساختۀ فیلمساز انگلیسی سارا گَورون، گشایش یافت، تمرکز خود را روی موضوعات مرتب با زنان قرار داده است.

 به گزارش Senses Cultural  فیلم سافرجت این فیلم (Suffragette) به مبارزۀ زنان بریتانیا برای کسب حق رای در دو دهه اول قرن بیستم می‌پردازد.

در مراسم فرش قرمز این فیلم در سینما ادئون لستر اسکوئر لندن، علاوه بر سارا گورون کارگردان و بازیگران اصلی فیلم (مریل استریپ، کری مولیگان و هلنا بونهام کارتر)، هلن پنکهرست و لورا پنکهرست، نوه های امیلین پنکهرست، یکی از نخستین رهبران جنبش زنان بریتانیا در آغاز قرن بیستم که برای حق رای زنان در بریتانیا فعالیت زیادی کرد نیز شرکت داشتند.

پنکهرست زنی بود که فریاد زد: “من ترجیح می دهم یک شورشی باشم تا یک برده.”

به گفتۀ کلر استوارت، مدیر جشنواره فیلم لندن، تمرکز اصلی جشنوارۀ امسال بر روی مسائل زنان است و به اعتقاد او، سافرجت، فیلمی است که به وسیله زنان بریتانیایی دربارۀ زنان بریتانیایی که برای تغییر تاریخ تلاش کردند ساخته شده است.

سارا گورون که فیلمسازی فمینیست است و در فیلم های قبلی اش یعنی “بریک لین” (نام محله ای در لندن) و دهکده ای در انتهای جهان به مسائل زنان بریتانیا پرداخته بود، در فیلم سافرجت نیز به جنبش فمینیستی زنان و مبارزۀ آنها برای حق رای در بریتانیا می پردازد.

به گفتۀ سارا گورون، این بخشی از تاریخ بریتانیاست که خوب بازگو نشده، داستان زنانی که به خاطر حقوق شان مبارزه کردند، زندانی شدند و مورد ضرب و شتم پلیس قرار گرفتند. زنانی که در آن زمان برخلاف امروز راه های ارتباطی زیادی نداشتند و صدایشان شنیده نمی شد.

این فیلم که پیش از نمایش رسمی آن کمی زودتر برای منتقدان و نمایندگان رسانه ها نمایش داده شد مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

منتقد فیلم گاردین آن را فیلمی جذاب و ارزشمند خواند. به عقیده منتقد گاردین، این فیلم دارای صحنه هایی پر از تعلیق است که می توانست مورد تحسین جیلو پونته کوروو (کارگردان “نبرد الجزایر”) قرار گیرد. گاردین بازی های مریل استریپ در نقش امیلین پنکهرست، ناتالی پرس در نقش امیلی دیویدسن و هلنا بونهام کارتر در نقش ادیت الین و نیز بازی کری مولیگان را در نقش شخصیتی داستانی ستوده است.

سافرجت، روایت زندگی زن کارگری به نام مود واتز (با بازی کری مولیگان) است که به خاطر ستمی که در محیط کارش با کارفرمایی خشن و زورگو می کشد، رادیکالیزه شده و بهای سنگینی برای مبارزه اش برای حقوق زنان می پردازد و فقر و بیکاری و زندان را تحمل می کند. او به تشویق دوست فمینیستش، به جنبش زنان می پیوندد و نقش موثری در این جنبش و مبارزۀ زنان کارگر برای رهایی به رهبری املین پنکهرست (مریل استریپ) به عهده می گیرد. فیلمساز با رویکردی فمینیستی، مقطعی بسیار مهم از تاریخ مبارزات زنان بریتانیا برای رهایی و برابری را تصویر کرده است. کری مولیگان، ستاره جوان بریتانیایی، در نقش یک زن کارگر مقاوم و با اراده که در عین حال آسیب پذیر است، بازی تاثیرگذاری دارد. سافرجت همچنین نخستین فیلمی است که پارلمان بریتانیا به آن اجازه فیلمبرداری از فضای داخل مجلس را داده است.

امسال ۲۴۰ فیلم از ۷۲ کشور مختلف برای نمایش در بخش های مختلف جشنواره که بر اساس تم هایی مثل عشق، جرات، خنده، هیجان، سفر، کالت و اکسپریمنتال تقسیم بندی شده، انتخاب شده که در طی ۱۲ روز در ۱۶ سینمای لندن به نمایش درمی آیند.

در بخش گالای جشنواره که مهم ترین بخش جشنوارۀ لندن است، چند فیلم برگزیده و بحث انگیز جشنواره های کن و ونیز مثل آدمکش ساخته هو شیائوشین، فیلمساز برجستۀ سینمای تایوان (برندۀ جایزه بهترین کارگردانی در کن)، کارول ساخته تد هینز، عشای ربانی سیاه ساخته اسکات کوپر(با بازی جانی دپ با قیافه و نقشی متفاوت)، و لابستر ساختۀ یورگوس لانتیموس، کارگردان سورئالیست سینمای یونان به نمایش درمی آید.

                                                             مریل استریپ در مراسم فرش قرمز سافرجت

جدا از این فیلم ها، چند فیلم تازۀ مهم نیز در بخش گالا هست که بسیاری از تماشاگران انتظار دیدن آن را می کشند. از میان آنها باید به فیلم “ترومبو” ساختۀ ری روچ اشاره کرد که دربارۀ دالتون ترومبو، نویسنده و فیلمنامه نویس سرشناس آمریکایی و از قربانیان تسویه های ضدکمونیستی سناتور مک کارتی در آمریکا است. برایان کرنستون، بازیگر سریال معروف برکینگ بد، در این فیلم در نقش دالتون ترومبو ظاهر شده است.

از بن ویتلی، کارگردان انگلیسی فیلم کمدی “سیاحان” نیز در این بخش فیلمی هست به نام چند طبقه با بازی جرمی آیرونز و تام هیدلستون که از روی رمان طنز جی جی بالارد ساخته شده و داستان آن در دهه شصت انگلستان می گذرد.

از گای میدن، یکی از مهم ترین سینماگران تجربی جهان نیز فیلمی در بخش گالا هست به نام “اتاق ممنوعه” که به شکل سه بعدی ساخته شده و در سینما آیمکس لندن نشان داده می شود. نمایش “اتاق ممنوعه” در جشنوارۀ ساندنس و تورنتو، بسیاری از منتقدان سینما را تحت تاثیر قرار داد و بسیاری از آن به عنوان یکی از غریب ترین تجربه های سینمایی سال های اخیر یاد کرده اند.

فیلم “حقیقت”، نخستین ساخته جیمز وندربیلت با بازی رابرت ردفورد و کیت بلنشت، درام سیاسی حقیقت جویانه و افشاگرانه ای به سبک فیلم تمام مردان رئیس جمهور است که دربارۀ مری میپز، خبرنگار سی بی اس و تهیه کنندۀ برنامۀ خبری ۶۰ دقیقه که دربارۀ پروندۀ جورج بوش تحقیق می کند، ساخته شده و در بخش گالا نمایش داده می شود.

از کیت بلانشت، فیلم “کارول” نیز در این بخش حضور دارد که دربارۀ تمایلات همجنس خواهانۀ زنی شوهردار در آمریکای دهه پنجاه است و مورد تحسین منتقدان سینمایی در کن قرار گرفت.

فیلم مستند “او مرا ملاله نامید” ساخته دیویس گوگنهایم، دربارۀ ملاله یوسف زی، زن مبارز و شجاع پاکستانی و قربانی خشونت و زن ستیزی نیروهای طالبان، نیز از فیلم های دیگر بخش گالاست.

بخش مسابقه

در بخش مسابقه اصلی جشنواره لندن ۱۳ فیلم شرکت دارد که از میان آنها فیلم های “پسر شائول” ساخته لازلو نمس (برنده جایزه بزرگ جشنواره کن)، “آواز غروب” ساخته ترنس دیویس، “اداره” (آفیس) ساخته جانی تو (یکی از پرکارترین سینماگران هنگ کنگ)، “گورستان پرشکوه” ساخته آپیچاتپونگ ویراسه تاکول (سازنده فیلم عمو بونمی که زندگی های گذشته اش را به یاد می آورد)، جانوران بی سرزمین ساخته کری فوکوناگا (کارگردان سریال مشهور “کارآگاهان واقعی”) فیلم تحسین شدۀ جشنواره ونیز در مورد کودک سربازان آفریقایی و فیلم ۱۱ دقیقه ساخته یرژی اسکولیموفسکی از لهستان، پیش از این نمایش های موفقی در جشنواره های دیگر داشته اند و برای دریافت جایزه اصلی جشنواره لندن با هم رقابت می کنند، اگرچه جشنواره لندن همچنان به عنوان جشنواره ای غیررقابتی مطرح است و جوایز آن اعتبار چندانی در میان جشنواره های سینمایی معتبر دنیا ندارد.

بخش غنی مستندها

اما بخش مستند جشنواره لندن امسال بسیار غنی است و علاقمندان سینمای مستند می توانند ضمن تماشای کارهای مستندسازان جوان از سراسر دنیا، آثار برخی از فیلمسازان سرشناس و چیره دست سینمای مستند و داستانی مثل الکساندر سوکوروف، فردریک وایزمن و پاتریشیو گوزمن را در این جشنواره تماشا کنند.

علاوه بر این ها، تماشای مستند “استیگ بیورکمن” دربارۀ زندگی خصوصی اینگرید برگمن، “میراث نازی” ساخته دیوید ایونس دربارۀ فرزندان دو افسر نازی که به گذشته و عملکرد پدرانشان می اندیشند، “به من گوش کن” مارلون ساخته استیون رایلی دربارۀ زندگی مارلون براندو از زبان مارلون براندو، مستندی درباره استیو مک کوئین ساخته گابریل کلارک و جان مک کنا و مستند هیچکاک/تروفو ساخته کنت جونز دربارۀ گفتگوی مشهور بین تروفوی منتقد و هیچکاک فیلمساز، از مستندهایی است که نباید تماشای آنها را در جشنواره فیلم لندن از دست داد.

فیلم های “خون خون من” ساخته مارکو بلوکیو، “اَن” ساخته نائومی کواسه از ژاپن، “دیپن” ساخته ژاک اودیار(برندۀ نخل طلای کن)، “من بلفاست هستم” ساخته مارک کازینز، “خواهر کوچک ما” ساخته هیروکازو کوره ایدا، “کلوپ” ساخته پابلو لارین(برنده جایزۀ بزرگ داوران برلین)، “قانون بازار” ساخته استفان بریزه، “تله” ساخته بریلانته مندوزا، “مادام دلاور” ساخته مرزاک الوش، “ملکه زمین” ساخته الکس راس پری، “زیر ابرهای الکتریکی” ساخته الکسی گرمن جونیور، “به خاطر داشته باش” ساخته اتوم اگویان، “ویکتوریا” تریلر جنایی پر سرو صدا و جاه طلبانه سباستین شیپر و “تاکسی تهران” ساخته جعفر پناهی، برنده خرس طلایی برلین، تعدادی از مطرح ترین فیلم های جشنواره فیلم لندن امسال است.

منبع: بی بی سی

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
كليد‌واژه‌ها: جشنواره فیلم لندن | زنان و سینما
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: