تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




حضور دو مقام مذهبی آمریکا در ایران

mohaggeh damadدو مقام بسیار مهم و شناخته شده مذهبی از آمریکا در سمینار عدم خشونت و افراطی‌گری که هفته گذشته در تهران و با پیام رئیس جمهور ایران گشایش یافت حضور یافتند و به بحث و گفت  وگو درباره نزدیکی بین ادیان و نیز دیدگاه‌های دین مسیحیت در مبارزه با خشونت و افراطی‌گری پرداختند.

کاردینال مک‌گاریک از جمله رهبران مذهبی و مسیحی شناخته شده آمریکا از واشنگتن و نیز اسقف چین از واشنگتن از جمله این افراد بودند که در این سیمینار حضور یافتند.

در تصویر لحظه دیدار و مصافحه آیت‌الله محقق داماد که از جمله چهره‌های برجسته و فقها و حقوقدانان نامدار ایرانی است را با اسقف چین می‌بینید.

در نخستین روز این کنفرانس بین‌المللی رئیس جمهور روحانی که 18 دسامبر سال گذشته قطعنامه پیشنهادی‌اش در مبارزه بر علیه خشونت به تصویب سازمان ملل رسید در پیامی ده پیشنهاد جالب توجه برای مبارزه با خشنونت مطرح کردند که در نوع خود جالب توجه است.

پیشنهادهای من برای مبارزه فوری با تروریسم و افراطی‌گری جاری در منطقه و جهان، عبارتند از:
۱- کشورهایی که به شکل‌گرفتن تروریسم در این منطقه کمک کرده‌اند، سازماندهی و تأمین مالی نموده‌اند به صراحت از تروریست‌ها اعلام برائت نموده و تأمین مالی مستقیم و غیرمستقیم خود را قطع کنند و در جهت مبارزه با تروریسم با کشورهای قربانی همکاری کرده و به آنها کمک‌های مالی، اطلاعاتی و نظامی نمایند.
کشورهای عراق و سوریه متحمل تلفات و صدمات جانی و مالی بی‌سابقه‌‌ای شدند و کشورهایی که مسبب این صدمات بی‌شمار شده‌اند لازم است وظیفه تأمین مالی برای جبران خسارت وارده را بر عهده گیرند.
۲- کمک بین‌المللی برای بازسازی خانه‌های ویران شده اماکن مذهبی تخریب شده و تأسیسات زیرساختی نابود شده در اثر اقدامات تروریستی و خسارات ناشی از عملیات نظامی مقابله با آن ضروری است.
۳- تروریسم از فضای فقر و بیکاری سرباز می‌گیرد، با تأسیس صندوق بین‌المللی، اشتغال‌زایی و توسعه برای کمک به رشد سرمایه‌گذاری در کشورهای قربانی تروریسم بین‌المللی باید زمینه اقتصادی رشد تروریسم را از میان برداشت.
۴- همکاری منطقه‌ای برای اصلاح نظام آموزش و پرورش عمومی و مدارس دینی در جهت مقابله با تفسیرهای، افراطی، تکفیری و خشونت آمیز از آموزه‌های مذهبی، ضروری است. باید حقیقت اسلام رحمانی را به جهانیان ارائه نمود.
۵- همه طرف‌های که در مبارزه با این فتنه تروریستی جدی هستند از طریق همکاری منطقه‌ای، همکاری‌های لازم از جمله در زمینه تبادل اطلاعاتی، سامان لازم را انجام دهند.
۶- لازم است رسانه‌های ملی و بین‌المللی، نسبت به آگاه‌سازی افکار عمومی در مورد تهدیدات تروریست‌ها و جلوگیری از سوء استفاده از خیل جوانان بیکار و به حاشیه رانده شده برنامه‌ریزی جدی به عمل آورند.
۷- همکاری جهانی برای مقابله با سوء استفاده تروریست‌ها از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ضروری است.
۸- تروریست‌ها در رفت و آمد بین کشورها با مشکلات زیادی روبه‌رو نیستند. کشورهای در مسیر ترانزیت تروریست‌ها باید با تقویت اراده سیاسی و مکانیسم‌های ضروری، مسئولیت خود را در قبال بازگشت ثبات و امنیت به منطقه ایفا نمایند.
۹- تلاش جامعه بین‌المللی برای اصلاحات در سازمان ملل به ویژه شورای امنیت و کاربرد حق وتو که در موارد جدی تهدید صلح و امنیت بین‌المللی، عملاً سازمان ملل را فلج کرده است. تاکنون با موفقیت چندانی روبه‌رو نبوده است. عدم کارایی شورای امنیت در موارد جدی تهدید صلح و امنیت بین‌المللی موجب تشویق متجاوز از یک طرف و سرخوردگی قربانیان و زمینه‌ساز اقدامات خشونت‌آمیز آنها از طرف دیگر شده است. شایسته است روند این اصلاحات و بازپروری سازمان ملل از فلج‌های ادواری که گریبانگیرش می‌شود با اراده و استدلال قوی‌تر از جانب جامعه بین‌المللی پیگیری شود.
۱۰- پیشنهاد می‌کنم روز ۱۸ دسامبر که سالروز تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۳۹۳ است به عنوان روز جهانی علیه خشونت و افراطی‌گری نام‌گذاری شود. بدین وسیله یاد خون‌های به ناحق ریخته فراموش نمی‌شود و عزم جهانی برای مبارزه با خشونت و افراطی‌گری هرساله حیات جدیدی خواهد یافت.
در خاتمه، آرزومندم سفر شما به تهران سفری خوش و همراه با خاطراتی ماندگار باشد. امیدوارم کنفرانس تهران بتواند در پرتو هم‌اندیشی جدی و حصول تفاهم، رهنمودها و پیشنهادهای موثر و عملی، در جهت اعتلای فرهنگ صلح و مدارا، مبارزه با خشونت و افراطی‌گری ارایه نماید.

 

تاريخ: ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
كليد‌واژه‌ها: رهبران مذهبی ایران و آمریکا | مقابله با خشونت و افراطی‌گری
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: