تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




یادی دیگر از تنها بانوی فرماندار شمال کشور

در فهرست ٤٦٤ جان‌باخته ایرانی حادثه منا كه سازمان حج و زیارت منتشر کرده است؛ در ردیف ٤٣١، نام مرجان نازقلیچی، فرماندار شهرستان ترکمن، دیده می‌شود. نازقلیچی متولد سال ۱۳۵۳ و دانش‌آموخته رشته‌های علوم تربیتی و حقوق قضائی بود. او در سال ۱۳۸۱ به عنوان کار‌شناس امور بانوان فرمانداری شهرستان ترکمن، به استخدام وزارت کشور درآمد و در دولت اصلاحات در سال‌های ۸۳ تا ۸۵ به عنوان بخشدار مرکزی این شهرستان خدمت کرد. در آن روزها شاید اهمیت این انتصاب بیشتر به‌دلیلِ جنبه نمادین آن در به‌كارگیری یك بانوی تركمن سنی به‌نظر می‌رسید، اما گذر زمان نشان داد او مدیری پیگیر، دلسوز و پویاست كه برای حل مشکلات روستاهای حوزه فعالیت خود و توسعه منطقه مستعد بندر ترکمن، عزمی راسخ دارد.

با روی‌کارآمدن دولت نهم، مرجان نازقلیچی ردای مسئولیت به‌ در کرد اما به گواه همكاران استانداری گلستان، بسیار كوشید تا در جایگاه جدید به‌عنوان کارشناس مسئول روابط‌عمومی فرمانداری تركمن و مسئول اطلاعات اقتصاد خانوار و یارانه فرمانداری، بهترین عملکرد را داشته باشد. او در این دوران مسئولیت‌های اجتماعی و فرهنگی‌اش را فراموش نكرد و در همه این سال‌ها فعالیت‌هایش به‌عنوان عضو هیأت مؤسس و مدیر كانون فرهنگی- اجتماعی بانوان ساعی، بازرس علی‌البدل مجمع قاریان راه نور بندر ترکمن زیر نظر دفتر الحاج آخوند عابدی كر امام‌جمعه بندر ترکمن، عضو شعبه چهارم شورای حل اختلاف بندر ترکمن، دو بار تشرف به زیارت مكه مكرمه و مدینه منوره به عنوان معینه (دستیار روحانی كاروان)، شركت در كنفرانس بین‌المللی وحدت از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب در سال‌های متوالی ٩٢-١٣٨٩، نایب‌رئیس كمیته سازمان نهاد بانوان مركز بزرگ اسلامی شمال كشور (دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل‌سنت استان گلستان)، نایب‌رئیس شورای راهبردی بانوان بسیج خواهران شهرستان ترکمن و بسیجی فعال بود.

در تاریخ سی و یكم فروردین‌ سال ١٣٩٣، نگاه تازه حاصل از روی‌کارآمدن دولت تدبیر و امید سبب شد به‌عنوان اولین فرماندار زن شمال کشور منصوب شود و این بانوی شایسته اهل‌سنت بر کرسی فرمانداری شهرستان استراتژیک ترکمن تکیه زند. انتصاب نازقلیچی، با بازتاب‌های اجتماعی و رسانه‌ای متعددی مواجه شد و علاوه بر قرارگرفتن تصاویر او با لباس ترکمنی روی صفحه اول بسیاری از نشریات کشوری، در بسیاری از رسانه‌های مجازی نیز نمود ویژه‌ای داشت كه نمایانگر حمایت از نگاه خاص دولت برآمده از رأی مردم بود.

به گفته كارشناسان، عملکرد مرجان نازقلیچی، فرماندار جدید شهرستان ترکمن، که در گذر زمان به تجربه‌اش نیز افزوده شده بود، معدود نگرانی‌ها را نیز از بین برد و او با عملکردی آمیخته با پویایی، اقتدار توأم با مهر، سلامت نفس، دلسوزی، پشتکار و …، یکی از شایسته‌ترین فرمانداران استان لقب گرفت. نازقلیچی در ماه‌های اخیر در نشست‌های استانی به‌شدت پیگیر موضوعات مرتبط با توسعه شهرستان ترکمن بود. او طرح‌های هادی روستاها، اجرائی‌شدن طرح گردشگری آشوراده، مباحث فرهنگی و اجتماعی شهرستان و برنامه‌های ارتقای مشارکت جوانان و بانوان را پیگیری می‌كرد و با وجود همه موانع پیشِ‌رو، با عملکردش به‌دنبال توسعه‌ و بالندگی شهرستانی خاستگاهش بود و و خود را در قبال مردم آن مسئول می‌دانست.
nazgholchi
گلستان و تركمن‌صحرا این روزها داغدار و عزادار است اما گویی رفتن مرجان نازقلیچی را باور ندارد و منتظر است سلامت برگردد، چراكه او را نماد شایستگی ترکمن‌های نجیب ایران و نمونه توانمندی زنان این سرزمین می‌داند.

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
كليد‌واژه‌ها: زنان مدیر ایران | مرجان نازقلیچی
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: