تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




پانزده درصد ریزگردهای دنیا در ایران

در تازه‌ترین گزارشی که در نشریه علوم زمین و  معدن منتشر شده است و برابر برآورد‌های علمی نزدیک به ۱۵ درصد ریزگردهای دنیا در ایران غوطه‌ور است و هر روزه شهروندان ایرانی آن را استنشاق می‌کنند.

MAHNAME-111به گزارش سایت احساسات فرهنگی  پیش از این اعلام شده بود که ۹۰ درصد ریزگردها در خارج از ایران تولیدمی شود اما اکنون مشخص شده است که ۵ درصد دیگر از غبار نیز محصول  ایران است .

بنماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ‌18 سال است که هامون خشکیده و از گرد و غبار و شن‌های روان آن ریه‌های مردم استان سیستان و بلوچستان رمق ندارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، حلیمه عالی طی سخنانی در جلسه علنی امروز مجلس که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در حال برگزاری بود گفت: خانم ابتکار و مسئولان پایتخت نشین سازمان محیط زیست چگونه است که می‌گویید هامون آب دارد در حالی که گرد و غبار آن به کام مردم سیستان فرو می‌رود؟ بازارها و ادارات امروز در سیستان به علت غلظت آلاینده و گرد و خاک که بیش از 10 برابر حد مجاز بوده است به تعطیلی کشیده شده.

وی افزود: چه کسی پاسخگوی مردم سیستان است و آلام و مشکلات معیشتی و اقتصادی زیست محیطی آنها را می‌بیند و به فکر چاره است؟ ای کاش به اندازه دریاچه ارومیه، به هامون و سیستان نیز توجه می‌شد چرا که سیستان نیز بخشی از ایران است.

پیش از این دکتر راضیه لک معاون طرح و برنامه سازمان زمین‌شناسی کشور با اشاره به اینکه دریاچه آونزلیک 3.5 درصد مساحت دریاچه ارومیه را دارد و اگر دریاچه ارومیه خشک شود باید منابع مالی بسیاری برای مهار ریزگردهای این دریاچه در نظر بگیریم، گفت: در این سفر متوجه شدیم اگر دریاچه ارومیه را به حال خودش رها کنیم شبیه دریاچه آونزلیک می‌شود. این دریاچه در حال حاضر خشک شده و دولت هزینه بسیار سنگینی معادل 450 میلیون دلار برای اتخاذ 8 روش برای مهار ریزگردها پرداخت می‌کند.

وی در ادامه افزود: در دریاچه آونزلیک روش‌های متعددی برای مهار ریزگردها آزمایش شده و این مسیر را به حدی رفته‌اند که می‌توانند جواب بگیرند.

پیش از این نیز سید شریف حسینی نماینده اهواز نیز طی سخنانی در این خصوص، گفت: ۳۶ درصد دشت های کشور به دلیل بیلان منفی، منطقه ممنوعه بحرانی اعلام شده است. همچنین بیش از ۸۰ درصد کشور در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد. تخریب و آلوده سازی تالاب های کشور از جمله تالاب های شادگان و تخریب تالاب گاوخونی، انتقال بی رویه آب از سرچشمه های کارون و کرخه، خشک شدن دریاچه ارومیه از مواردی است که وضعیت فعلی را رقم زده است.۱۰ سال است که از سال ۱۳۸۰ مهمان ناخوانده ای در برخی از مناطق ما میزبان شده و ما جز مصاحبه، حرف و گزارش هیچ کاری نکرده ایم، یک کار خیلی بزرگ انجام داده ایم و آن این بود که نام گردوغبار را به ریزگرد تبدیل کردیم.

حسینی خاطر نشان کرد: در واقع مشکلات اصلی در بخش بهداشت، اقتصاد و معیشت مردم را شاهد هستیم. مردم استانهای آذربایجان غربی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، کردستان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان و همدان شاهد این پدیده و معضل هستند. ۹۰ درصد منشاء این پدیده در خارج از کشور است اما هماهنگی و تعاملات می تواند راهکاری برای حل مشکل باشد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۸، ما با متوسط حدود ۴۳ روز گردوغبار در سال را به عنوان بیشترین گردوغبار را در کشور شاهد بودیم. در روزهای گردوغبار در سال ۸۷، بالاترین به کرمانشاه با ۱۰۷ روز گردوغبار تعلق دارد و در سال ۸۸ این آمار با ۱۰۲ روز به استان خوزستان تعلق دارد. بیشترین غلظت گردوغبار در بوشهر با ۹ هزار و ۹۰۰ میکروگرم که حداکثر مجاز گردوغبار ۱۵۰ میکروگرم است این وضعیت نامناسب است. میانگین غلظت گردوغبار در استان خوزستان در ۳ سال گذشته حدود ۷۵۶۷ میکروگرم در متر مکعب بوده است. اثرات

شدت غلظت گردوغبار گاهی ۱۰۰۰ برابر استاندارد می شود و زندگی را بر بخشی از مردم مخصوصا استان خوزستان تیره و تار کرده است

این وضعیت لغو سفرهای هوایی است.

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
كليد‌واژه‌ها: ریزگرد
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: