تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




قدردانی تلفنی اوباما از دانشجوی دانشگاه ساکرامنتو

us troristروسای جمهوری آمریکا و فرانسه، سه آمریکایی، یک بریتانیایی و یک فرانسوی را که با دستگیری و خلع سلاح یک مهاجم مراکشی در قطار مسافربری به مقصد فرانسه، از بروز یک فاجعه مرگبار جلوگیری کردند، قهرمانان ملی خواندند. و ریس جمهور فرانسه نیز درمراسمی بالاترین نشان فرانسه( نشان لژیون دونور)را به این سه تن اهداء کرد.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه در تماس تلفنی با اسپنسر استون، الکساندر اسکارلاتس و آنتونی سدلر که جان مسافران در قطار آمستردام به پاریس را نجات دادند، تجلیل کرد.

سدلر دانشجوی دانشگاه ساکرامنتو در آمریکا، ماجرا را تعریف کرده است: “راستش نمی دانستم چه اتفاقی افتاده. خواب بودم که صدای شلیک رو شنیدم. وقتی بیدار شدم دیدم مردم در حال فرارند و او را دیدم با مسلسلش وارد قطار شد. بعد شنیدم که اسپنسر می گفت، برو، برو. هر سه تامون رفتیم طرفش کتکش زدیم تا نگذاریم کسی را بکشه. یک کاتر در آورد و چند بار به اسپنسر زد و او زخمی شد. نورمن رو هم دیدم که آمد برای کمک.”

اسپنسر مامور نیروی هوایی و الکساندر، از نیروهای گارد ملی ایالات متحده آمریکا است.
ژان اوگ انگلاد، هنرپیشه فرانسوی نیز که در قطار بود با شکستن شیشه آژیر خطر، آن را به صدا در آورد.

اولاند طی مراسمی در پاریس مدال لژیون دو نور را به سینه کریس نورمن از بریتانیا و اسپنسر استون، الک سکارلاتوس، و آنتونی سدلر شهروندان آمریکایی زد. او گفت کاری که این چهار مرد هفته گذشته کردند “پیام شجاعت، همبستگی و امید” است.

رئیس‌جمهوری فرانسه خطاب به این افراد گفت: “یک تروریست تصمیم می‌گیرد کاری بکند. سلاح کافی و تجهیزاتش را برمی‌دارد تا دست به کشتار بزند. اگر شما با خطر کردن جانتان، او را مهار نکرده بودید این کشتار اتفاق افتاده بود.”

دو آمریکایی که اول مهاجم را تحت کنترل درآوردند سرباز هستند. اولاند گفت: “شما روز جمعه فقط مسافر بودید ولی هم مثل سرباز و هم مردانی مسئول عمل کردید.” اولاند همچنین به دیگر مسافرانی که زنگ خطر قطار را به صدا درآوردند و توانستند مانع فعالیت تروریستی ایوب الخزانی، عامل حمله قطار شوند درود فرستاد.

در جریان حمله روز جمعه در قطار سریع‌السیر هلند-فرانسه، یک شهروند فرانسه و یک شهروند فرانسوی-آمریکایی که مجروح و بستری شده مشارکت داشتند. شهروند فرانسوی اولین کسی بود که  مهاجم مسلح را در نزدیکی دستشویی قطار شناسایی کرد. این دو نفر نیز در مراسمی جداگانه نشان لژیون دو نور فرانسه را دریافت خواهند کرد.

کریس نورمن، بریتانیایی می گوید، به خوبی توانستند او را خلع سلاح کنند: “او خیلی زور داشت اما اسپنسر هم مرد زور داریه و خوب تونست او را نگه داره و الکساندر و آنتونی حسابی کتکش زدند.”

مقامات اسپانیایی روز شنبه گفتند، ایوب الخزانی، ۲۶ ساله، عامل حمله به قطار مسافربری سریع‌السیر آمستردام – پاریس هفت سال در اسپانیا زندگی کرده بود.

وزیر کشور فرانسه گفته است، سرویس امنیتی اسپانیا پیش‌تر درباره عضویت ایوب الخزانی در گروه‌های رادیکال اسلامگرا به پاریس هشدار داده بود.

ایوب الخزانی تا سال ۲۰۱۴ در اسپانیا زندگی می‌کرد و سپس از طریق فرانسه به سوریه سفر می‌کند. یک منبع امنیتی به رویترز، گفت او در ماه مه سال جاری از طریق برلین به ترکیه سفر کرده است.

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
كليد‌واژه‌ها: آنتونی سدلر | دانشگاه ساکرامنتو
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: