تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




داستان روانپزشک در رمان بانوی ایرانی

abbasi riraوارونگی تازه‌ترین رمان ریرا عباسی بانوی رمان نویس و شاعر ایرانی اخیرا  منتشر شده است. این کتاب در 218 صفحه  به صورت الکترونیک و چاپی منتشر شده و در سایت آمازون  نیز در دسترس مخاطبان قرار دارد.

رمان «وارونگی»  اثری متفاوت به لحاظ ساختار، فرم،  روایت و زبان است. رمانی پاره پاره با زاویه دیدی در گردش… که  در برخورد با  بحرانِ  فرد در تنهایی، منطقِ به روایت کشیدن اشیا و گفتگوی بین آنها را به تصویر می کشد. نویسنده‌ی اثر  معتقد است از آنجا که سکوت و سکون از انسان فراتر می‌رود، همه چیز از منظر روایت تغییر می‌کند و فضای روایت، سیال و دگرگون می‌شود.

این رمان زندگی یک روانپزشک زن به نام کتایون را روایت می‌کند که براثر حادثه‌ای و به دلیل احساس‌تهی شدن از درون، قصد دارد  بوسیله‌ی چیزی  که خودش عامل کشف آن است تمام خاطراتش را از بین ببرد. او در این مسیر اسیر پرونده‌های بیمارانش می‌شود و هر کدام از این پرونده‌ها بعد از وارونگی‌اش به‌دست شاعری به‌نام فرخ می‌افتد. کتایون درست  قبل از این دگردیسی ِخودخواسته، شاهد دگرگونی خودش می‌شود و در نهایت دگردیسی زن صورت می‌گیرد.

عباسی در مورد این کتاب گفت: در تنهایی و بحرانِ هر فرد، این اشیاء پیرامون او هستند که می‌توانند خود روایت‌گر، شاهد و سخنگو باشند. یک نگین انگشتری و یا هر شی دیگری که با ما زندگی کرده،  می‌تواند با درون مان ارتباط برقرار کند.

این نویسنده همچنین با اشاره به شرایط دشوار نوشتنِ زنان بیان کرد: زنان اغلب جایی برای نوشتن ندارند. زنانی که نوشتن را خلق می‌کنند و خلاق در نوشتار  هستند، حتا اگر همپای ادبیات جهان هم که باشند، اغلب فضای مناسبی در اختیار خلاقییت‌شان و اثر منتشر شده‌شان ندارند.

ریرا عباسی کتاب «وارونگی» را به نویسندگانی که از رفاهِ نوشتن برخوردار نیستند؛ تقدیم کرده است.

منبع:ایلنا

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
كليد‌واژه‌ها: رمان نویسان زن | ریرا عباسی
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: