تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




دیدار استاد آمریکایی نامدار ارتباطات از ایران

Arthur-Asa-Bergerهفته گذشته پروفسور آرتور آسابرگر، استادنامدار ارتباطات مقیم سانفرانسیسکو دیداری از ایران داشت و به سخنرانی و برگزاری چند کارگاه پژوهشی در ایران پرداخت. او که سفرهای بسیاری به نقاط دیگر جهان داشته و بعد از بازگشت از هر سفری کتابی از آن سفرش نوشته است. احتمال دارد کتابی هم درباره سفر به ایران بنویسد.

به گزارش سایت احساسات فرهنگی به نقل از همشهری آنلاین این چهره جهانی عرصه ارتباطات دیداری هم از سایت همشهری آنلاین داشت و با دکتر یونس شکرخواه, از چهره های مطرح حوزه ارتباطات و استاد دانشگاه مطالعات جهان دانشگاه تهران و سردبیر همشهری آنلاین نیز به گپ و گفت پرداخت.

بر اساس این گزارش در این دیدار و گپ و گفت پروفسور آسا برگز به شرح دوران تحصیلش از گرفتن لیسانس ادبیات و فوق لیسانس روزنامه‌‌گاری تا گرفتن دکترایش در رشته مطالعات آمریکا پرداخت.

نویسنده صدها مقاله و بیش از ۹۰ کتاب در زمینه‌های متفاوت از رسانه‌های گروهی و فرهنگ پاپ گرفته تا طنز، توریسم و زندگی روزانه یکی از نخستین کسانی بود که به بررسی فرهنگ عامه در آمریکا پرداخت و تز دکترایش را با عنوان «لیل ابنر: بررسی طنز آمریکایی» درباره یک کمیک استریپ طنزآمیز آمریکایی نوشت که در بسیاری از روزنامه‌های آمریکا، کانادا و اروپا منتشر می‌شد.

پروفسور برگر كه به دعوت مرکز پژوهشی سیاست‌های فضای مجازی دانشگاه تهران، کرسی یونسکو فرهنگ و فضای مجازی: دوفضایی شدن جهان، و انجمن ایرانی مطالعات جهان، و با حمایت بنیاد ملی نخبگان ذیل جایزه علامه طباطبائی و در حمایت اندیشمندان برگزیده این جایزه به ايران امده است؛ به شیوه غیرمتعارف تدریسش برای دانشجویانش اشاره کرد، و با توجه به اینکه پس از بازنشستگی در سال ۲۰۰۳ چند سالی بود که از تدریس دور مانده بود، گفت تجربه تدریس و برگزاری کارگاه آموزشی برای دانشجویان ایرانی برایش بسیار لذت‌بخش بوده است.

او به جز کتاب‌‌های دانشگاهی رشته‌ای کتاب‌های غیرآکادمیک را در قالب رمان رازآمیز با مضامینی کمیک و طنزآمیز در معرفی نظریه‌‌های اجتماعی و ارتباطی نوشته است، از جمله کتاب «دورکیم مرده است: شرلوک هولمز به نظریه اجتماعی معرفی می‌شود» که به فارسی هم ترجمه شده است.

آسابرگر همچنين با تاكيد بر نقش متدولوژي در تدريس به آن دسته از اعضاي تحريريه همشهري آنلاين كه در دانشگاه تدريس مي‌كنند گفت بايد متدلوژي و به ويژه درك از نشانه شناسي را در بين دانشجويان بالا برد و به تعامل با دانشجويان توجه ويژه داشت.

او همچنين در پي توضيحات دكتر یونس شکرخواه سردبير همشهري آنلاين درباره فضاي جهاني رسانه‌هاي چاپي و آنلاين؛ در اشاره به فضاي رسانه‌اي معاصر گفت رسانه‌هاي ديجيتال گوي سبقت را از رسانه‌هاي چاپي ربوده‌اند و با تكيه به درآمد اگهي‌هاي بازرگاني راه خود را گشوده‌اند.

او عاشق نویسندگی است و ایده‌های بسیاری را برای کتاب‌های بعدی‌اش در سر دارد، از جمله اینکه کتابی از دیدگاه نظری بنويسد درباره ساعت مچی اپل.

او در همشهري انلاين در گفتگو با اعضاي تحريريه با اشتیاق به تاثیر الهام‌بخشی که فیلم راشومون کوراساوا در زندگی‌اش گذاشته است، اشاره كرد و گفت در دوران دانشجویی در بیش از ۶۰ سال پیش این فیلم را دیده و پس از سال‌ها دریافته است دیدن این فیلم تاثیری عمیق بر کارش به عنوان نویسنده و پژوهشگر در سال‌های بعدی گذاشته است.

asabergerاو چند سال پیش هم در مصاحبه‌ای با ژورنال آمریکانا به همین موضوع اشاره کرده و گفته بود: «فکر می‌کنم راشومون یکی از متن‌های غالب در پست‌مدرنیسم باشد و بذری را ذهن من کاشت که احتمالا مرا به سوی رویکردی کشاند که بهترین توصیف از آن پست‌مدرنیستی و بین‌رشته‌ای به متن‌ها و سایر جنبه‌های رسانه‌ها و فرهنگ عامه است.»

بالاخره اینکه یکی از زمینه‌های کار پروفسور آسا برگر توریسم است، و کتاب‌هایی مانند توریسم ویتنام، توریسم تایلند، توریسم بالی و غیره در فهرست دور و دراز کتاب‌های اوست.

او می‌گفت اگرچه مدت اقامتش در در ایران چهار روز بیشتر نیست و دو روز آن را هم در اصفهان و شیراز می‌گذراند، اما به دنبال دریافتن شاخص‌های متمایزکننده فرهنگ ایرانیان از سایر فرهنگ‌ها است؛ آیا کتاب بعدی او «توریسم ایران» خواهد بود؟

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
كليد‌واژه‌ها: آرتور آسا برگر | استادان آمریکایی در ایران
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: