تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




درگذشت دختر برتولت برشت

barbara breshtباربارا برشت – شال، دختر برتولت برشت و هلنه وایگل، در سن ۸۴ سالگی در برلین درگذشت. او آخرین فرزند بازمانده از برشت بود و تنها وارث و ناظر بر آثار پدر نامدارش شناخته می‌شد. اگر چه بعد از او  دو دخترش که هر دو اهل تئاترند وظیفه سنگین حفاظت ا‌ز آثار پدربزرگشان را بر عهده خواهند داشت.

 به گزارش سایت احساسات فرهنگی اربارا برشت خود هنرپیشه تئاتر و سالهای دراز از اعضای ثابت “برلینر آنسامبل” بود، تئاتر معروفی که برتولت برشت در آلمان شرقی پایه گذاشت و از افتخارات فرهنگی “آلمان شرقی” (سابق) محسوب می‌شد. اما شهرت باربارا برشت بیشتر به خاطر نظارت بر چاپ و اجرای کارهای پدرش بود که تا امروز یکی از غول‌های تئاتر و ادبیات قرن بیستم شناخته می‌شود.

باربارا برشت تنها وارث پدرش نبود، او شیفته و نگهبان وفادار آثار برتولت برشت بود. او در سال ۱۹۶۱ با اکهارد شال ازدواج کرد؛ کودکی روستایی که برشت او را به تئاتر آورد و بعدها از معروف‌ترین ایفاگران تئاتر او شد. او در سال ۲۰۰۵ درگذشت.

آخرین فعالیت هنری باربارا برشت – شال، نظارت بر اجرای اپرای معروف برشت به نام “عظمت و انحطاط شهر ماهاگونی” (۱۹۳۰) بود که در تئاتر بزرگ شهر روستوک به روی صحنه رفت.

وارث سخت‌گیر

باربارا برشت در میان تئاتری‌های آلمان از احترام زیادی برخوردار بود، اما زیاد محبوب نبود، زیرا به سخت‌گیری معروف بود و کمترین انحراف در صحنه‌گردانی کارهای برشت را رد می‌کرد. او چند بار اجرای آثار پدرش را “وتو” کرده بود، که آخرین مورد جنجالی آن جلوگیری از نمایش تئاتر “بعل” بود که فرانک کاستروف، کارگردان نامی تئاتر، قصد داشت به روی صحنه آورد.

باربارا برشت شال، تئاتر مزبور را با این “استدلال” که از متن اصلی نمایشنامه دور شده، رد کرد. دادگاه ایالتی مونیخ در ماه فوریه گذشته به لغو اجرای نمایش رأی داد.

کلاوس پیمان، مدیر کنونی “برلینر آنسامبل” به خبرگزاری آلمان گفته است: “باربارا برشت شال، حامی و نگهبان امین کارهای پدرش بود. او در دفاع از حقوق پدرش پی‌گیر، دلیر و گاه بسیار سخت‌گیر بود… او مثل ژاندارکی واقعی از حق و حقوق یکی از مهمترین درام‌نویسان دوران مدرن دفاع می‌کرد.”

سومین فرزند برشت

از برتولت برشت (۱۸۹۸ – ۱۹۵۶) سه فرزند باقی ماند که باربارا سومین آنها بود. باربارا برشت در سال ۱۹۳۰ در برلین به دنیا آمد. یک سال پیش از آن در سال ۱۹۲۹ برشت به طور رسمی با هلنه وایگل هنرپیشه معروف تئاتر ازدواج کرده بود.

پیش از باربارا زوج نامی در برلین صاحب پسری به نام اشتفان شده بودند که در مهاجرت برشت از آلمان در سال ۱۹۳۳ به همراه او بود. آنها پس از چند سال آوارگی در اروپا در سال ۱۹۴۱ به کالیفرنیای ایالات متحده مهاجرت کردند.

پس از بازگشت برشت به اروپا در سال ۱۹۴۸ اشتفان برشت در ایالات متحده ماند و بعدها نویسنده و شاعری معروف شد. او در سال ۲۰۰۹ در ۸۴ سالگی در نیویورک درگذشت.

اما برشت اولین فرزند خود را در سال ۱۹۲۳ از همسر اولش به نام ماریانه تسوف، هنرپیشه تئاتر و خواننده اتریشی، به دست آورد. دختر بزرگ او به نام هانه هیوب، نزد مادرش در وین بزرگ شد، بعدها به کار تئاتر پرداخت و در سال ۲۰۰۹ در وین درگذشت.

پس از مرگ برشت در سال ۱۹۵۶ حق نظارت بر چاپ و نمایش کارهای او با همسر نامدارش هلنه وایگل بود که پس از مرگ برشت ریاست “برلینر آنسامبل” را نیز به عهده داشت.

پس از مرگ هلنه وایگل در سال ۱۹۷۱ سه فرزند برشت به طور یکسان حقوق آثار پدر را به عهده گرفتند.

مرگ باربارا، دختر کوچک برتولت برشت، روز سه‌شنبه اعلام شد، اما بنا به خبرگزاری‌ها او نیمروز دوشنبه، ۳۱ اوت در برلین درگذشت.

از باربارا برشت شال دو دختر به نام‌های یوهانا و جنی مانده که هر دو اهل تئاتر هستند.

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
كليد‌واژه‌ها: باربارا برشت | برتولت برشت
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: