تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




حضور چند اسکاری در فیلم محمد(ص) مجیدی

 

Photo-mohammad

فیلم پیامبر مجید مجیدی با حضور چند تن از عواملی که در هالیود جوایز اسکار گرفته اند قرار است این روزها در جشنواره فیلم فجر اکران شود.

به گزارش سایت احساسات فرهنگی از جمله افرادی که در این پروژه بزرگ از جمله ويتوريو استورارو فيلمبردار مطرح ايتاليايي كه براي سه فيلم اينك آخرالزمان، آخرين امپراتور و قرمزها سه بار جايزه اسكار گرفته است. اين فيلمبردار بين‌المللي در گفت‌وگويي با باب فيشر در يك مجله سينمايي امريكايي (MovieMaker) كه در رسانه‌هاي ايراني بازنشر داده نشد، خاطره خود از پيوستن به پروژه «محمد (ص) » را اين گونه نقل كرده است: «سال ٢٠١٠ كه با رشيد بن هادي (كارگردان) در پروژه‌اي در الجزاير همكاري مي‌كردم، براي اينكه اسلام را بهتر بشناسم خواندن كتابي درباره زندگي پيامبر محمد (ص) را شروع كردم. به محض اينكه خواندن آن كتاب را تمام شد، مثل يك روياي جادويي ايميلي را دريافت كردم با اين مضمون كه آيا علاقه‌مند هستم در ساخت بخش اول يك سه‌گانه درباره زندگي محمد (ص) حضور داشته باشم. آنها به من توضيح دادند كه هدف‌شان اين است فيلم تماشاگران بين‌المللي داشته باشد تا داستان زندگي پيامبر محمد (ص) و معني قرآن را متوجه شوند. من پرسيدم كه آيا قرار است اين فيلم مردم جهان را با مذاهب مختلف، با هم متحد كند يا آنها را تقسيم‌بندي كند؟ و آنها نيز پاسخ دادند كه هدف‌شان متحد كردن مردم با عقايد و باورهاي مختلف است. آنها گفتند «محمد (ص)» داستاني از منزلت بشريت است». استرارو مي‌گويد كه كتاب نقاشي محمود فرشچيان منبع الهام ايده‌هايش براي فيلمبرداري اين فيلم بوده است.

از طرفي ديگر طراحي‌هاي باشكوه ومتنوع از مكه و مدينه در شهرك سينمايي پيامبر اكرم كه براي همين فيلم احداث شده آن هم با مقياس واقعي (يك به يك)، فيلم مجيدي را از هر فيلم فاخر ديگري متمايز مي‌كند. اين فيلم نخستين قسمت از سه‌گانه‌اي است كه به مقاطع مختلف زندگي حضرت محمد(ص) مي‌پردازد و قصه آن از دوران جاهليت و شرايط اجتماعي زمان تولد حضرت آغاز مي‌شود و در ۱۲ سالگي ايشان به پايان مي‌رسد. مهدي پاكدل، ساره بيات، فرهاد قائميان، مينا ساداتي، محسن طنابنده، داريوش فرهنگ، رعنا آزادي‌ور و هدايت هاشمي جزو بازيگران اصلي فيلم محسوب مي‌شوند.

تازه‌ترين ساخته مجيد مجيدي به عنوان پرهزينه‌ترين فيلم تاريخ سينماي ايران با بودجه‌اي حدود ٦٠ ميليارد تومان بدون شك كنجكاوبرانگيزترين فيلم سي‌و‌سومين دوره جشنواره فجر است. هم به خاطر مضمون مذهبي كه به كودكي پيامبر اسلام مي‌پردازد، آن هم در شرايطي كه طي چند سال اخير انواع و اقسام توهين‌ها به مقدسات اسلامي شده است، هم به خاطر توليد طولاني و پروداكشن عظيم و از همه مهم‌تر همكاري چند تن از معتبرترين سينماگران جهان كه هر كدام چند جايزه اسكار را در ويترين جوايز خود دارند.

مجيدي معمولا سعي مي‌كند كه در پروژه‌هايش از هرگونه حاشيه دور باشد اما در اين فيلم به خاطر مضمون مهمش اجتناب‌ناپدير بوده است. از اعتراض محمدرضا ورزي به سرقت طرح فيلمنامه‌اش گرفته تا ممانعت از تصويربرداري برخي قسمت‌هاي فيلم در كشور هند. اما مهم‌ترين حاشيه، پيرامون حضورش در بخش خارج از مسابقه باشد. البته با توجه به اينكه اين فيلم با سطح بالاي تكنولوژي به‌كار رفته در آن، اتفاق مهمي در صنعت سينماي ايران رقم زده است و در ساخت اين مجموعه از عوامل خارجي و در سطح سينماي روز جهان استفاده شده است، اين تصميم اجتناب‌ناپذير بوده است. از طرف ديگر شايد مهم‌ترين چالش فيلم اين باشد كه باتوجه به صرف زمان، انرژي و هزينه عظيمي كه براي اين فيلم شده است، آيا مي‌تواند به اثري با روايت و ساختار جهاني و اثرگذار ختم شود يا نه. مجيدي كه از ركوردداران دريافت سيمرغ هم هست، رياست هيات داوران اين دوره را به عهده دارد.

در شريطي كه اكثر فيلم‌هاي فاخر در چند سال اخير حتي از عهده تعريف درست يك داستان ساده و ارتباط حداقلي با مخاطب برنيامده‌اند، مجيدي به گواه كيفيت كارنامه‌اش، شايد براي نخستين‌بار توانسته باشد فرم و اجرايي متناسب با محتواي ديني و مذهبي داشته باشد. علاوه بر اين حاصل كار سينماگران اسكاري فيلم هم در نوع خود اشتياق لازم را براي تماشاي آن ايجاد مي‌كند.  يا طراحي جلوه‌هاي ويژه كه بر عهده اسكاتاي اندرسون است كه او نيز برنده اسكار براي طراحي جلوه ويژه فيلم «باب» در ۱۹۹۶ است كه پيش از اين در فيلم‌هاي ممتاز جهاني مانند ترميناتور ۲، دروازه نهم، كينگ كنگ، استخوان‌هاي دوست‌داشتني و… كار جلوه‌هاي ويژه را بر عهده داشته است و با كارگرداناني همچون استيون اسپيلبرگ، جيمز كامرون و پيتر جكسون همكاري داشته است. و البته موسيقي متن آن كه ساخته ‌اي. آر. رحمان است كه تهيه‌كننده موسيقي، آهنگساز فيلم، موسيقيدان، و خواننده سرشناس هندي است. اين موسيقيدان نيز تاكنون برنده جوايز بسياري از جمله ١٣ جايزه فيلم از فير، چهار جايزه ملي فيلم هند، يك جايزه بفتا، يك جايزه گلدن‌گلوب و دو جايزه اسكار شده است. «لوكا لاچين» ايتاليايي هم كه دستيار اول كارگردانان تعدادي از پروژه‌هاي اسم و رسم‌دار سينماي جهان از جمله «٠٠٧: كازينو رويال»، «٠٠٧: ذره‌اي آرامش»، «دار و دسته نيويوركي»، «تعادل» و… بوده، در «محمد(ص)» برنامه‌ريز و دستيار مجيد مجيدي است. طبق شنيده‌ها فصل حمله سپاه ابرهه به مكه جزو تماشايي‌ترين صحنه‌هاي فيلم محسوب مي‌شود كه حتي در قياس با نمونه‌هاي خارجي آن در سطح بالاتري قرار مي‌گيرد. در اين فيلم مهدي پاكدل در نقش ابوطالب، عليرضا شجاع‌نوري در نقش عبدالمطلب، محسن تنابنده در نقش ساموئل، داريوش فرهنگ در نفش ابوسفيان، مينا ساداتي در نقش آمنه، ساره بيات در نقش حليمه و پانته‌آ مهدي‌نيا در نقش فاطمه بنت اسد ايفاي نقش كرده‌اند.

تاريخ: ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
كليد‌واژه‌ها: حضرت محمد | فیلم حضرت محمد | مجید مجیدی
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: