تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




گزارش کیفیت صلح جهانی در سال ۲۰۱۷

Senses Cultural: از جمله اهدافی که بنیاد ما تعقیب می‌کند و در بخش درباره ما نیز جزو اهداف و استراتژی‌های بنیاد آمده است، کمک به گسترش صلح و آرامش در جهان و پرهیز از خشونت و جنگ است. برپایی سمیناری درباره تبعات جنگ در عراق و سوریه از جمله  برنامه‌‌هایی بود که در دانشگاه سانفرانسیسکو برگزار کردیم.

به تازگی موسسه اقتصاد و صلح که مقر آن در استرالیاست و شعباتی در چند شهر مهم جهان از جمله نیویورک دارد، گزارشی از وضعیت صلح در سال ۲۰۱۷منتشر کرده است.  همراه این گزارش نقشه آنلاینی روی سایت قرار داده شده است که مخاطب و بیننده می‌تواند با رفتن به این سایت و کلیک کردن روی هر نقشه هر کشور به وضعیت و رنکینگ آن کشور در نسبت با سایر نقاط جهان و جایگاه آن پی ببرد. اگر به دلیل سرعت پایین امکان دیدن این نقشه نباشد می توانید به این  نشانی رفته و فایل پی دی اف ۱۳۵ صفحه‌ای را دانلود کرده و با جزییات دقیق‌تری آن را ببینید.

ما ضمن دعوت شما به دیدن این سایت و نقشه میزان گسترش صلح یا جنگ در هر منطقه، مختصری از گزارش بی بی سی در این زمینه را برایتان انتخاب کردیم که می‌توانید بخوانید.

این گزارش نشان می‌دهد در کدام نقطه از جهان خشونت و جنگ رو به تزاید گذاشته و در کدام یک از نقاط جهان صلج و امنیت گسترش یافته است.

 

گزارش شاخص صلح جهانی شامل نقشه‌ای از کشورهای جهان از لحاظ برخورداری از صلح و امنیت است. (به ترتیب قرمز بدترین وضعیت و بعد از آن صورتی، نارنجی، زرد، سبز کمرنگ و سبز پررنگ به عنوان بهترین وضعیت.)

 

شاخص صلح جهانی در سال گذشته میلادی نسبت به سال قبل از آن اندکی بهبود یافته اما در مقایسه با ده سال پیش حاکی از روندی نزولی است.

روز پنجشنبه، ۱۱ خرداد (۱ ژوئن)، موسسه اقتصاد و صلح گزارش سالانه خود در مورد وضعیت صلح جهانی در سال ۲۰۱۷ را منتشر کرد که در آن شرایط کشورهای مختلف جهان از لحاظ برخورداری مردم آنها از صلح، ثبات و آرامش بررسی و در یک جدول جهانی طبقه‌بندی شده است. در این گزارش آمده است که شاخص کل صلح جهانی در سال گذشته با ۰.۲۸ درصد افزایش، نسبت به سال قبل اندکی بهبود یافت هرچند در مقایسه با ده سال پیش، همچنان حاکی از افزایش خشونت و تضعیف صلح و آرامش است.

براساس گزارش سال جاری، در مجموع قاره اروپا صلح‌آمیزترین منطقه جهان و خاورمیانه و شمال آفریقا پر مخاطره‌ترین مناطق جهان بوده‌اند.

pease and warافزایش فعالیت خشونت‌آمیز گروه‌های تندرو به ویژه اسلامگرایان در شماری از کشورهای جهان و تشدید فشارهای امنیتی در واکنش به آن نیز از عوامل وخامت اوضاع در برخی از کشورها عنوان شده است.

در صدر کشورهای برخوردار از صلح، ایسلند، زلاند نو، پرتغال، اتریش، دانمارک و جمهوری چک در رده‌های اول قرار دارند و در پائین جدول کشورهای یمن، سودان جنوبی، عراق، افغانستان و سوریه به ترتیب رده های ۱۵۹ تا ۱۶۳ را در اختیار گرفته‌اند. این ترتیب طی سال گذشته تغییری نکرده و همچنان سوریه در پائین‌ترین رده و پس از آن، افغانستان قرار دارند.

 مردم سوریه همچنان در ناامن‌ترین کشور جهان زندگی می‌کنند

 

رده‌‌های چند کشور دیگر عبارتست از ژاپن (٩)، قطر (٣٥) ، بریتانیا (۴٧)، کره جنوبی (٥١)، کویت (۵١)، ایالات متحده (١٠٣)، چین (۱۱٩)، تاجیکستان (١٢٢)، عربستان (١٢٩) ، بحرین (۱۳٢)، ایران (۱۳۳)، مصر (١٤٢)، اسرائیل (۱۴٣)، کره شمالی (۱۵۰)، روسیه (۱۵۱)، لیبی (۱۵۷) و یمن (۱۵۹).

از لحاظ تغییرات منطقه‌ای، آمریکای جنوبی بالاترین بهبود در صلح و امنیت را داشت که بخش عمده آن ناشی از افزایش امنیت و ایمنی اجتماعی کشورهای منطقه بود. بیشترین کاهش نیز در آمریکای شمالی روی داد که دلیل اصلی آن، کاهش موقعیت ایالات متحده بود. افزایش خطر قطب‌بندی اجتماعی در نتیجه چند مورد خشونت پلیس علیه مظنونان سیاهپوست و موفقیت سیاستمداران “عوامگرا” به نگرانی در مورد تضعیف وفاق اجتماعی و آرامش داخلی این کشور دامن زده است. در نتیجه، با وحود بهبود موقعیت کانادا، وضعیت کل منطقه آمریکای شمالی از لحاظ برخورداری از صلح و امنیت نسبت به سال قبل بدتر شده است.

نگرانی از تنش و شکاف اجتماعی باعث کاهش موقعیت ایالات متحده شده است

براساس این گزارش، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا کمتر از هر منطقه دیگر و اروپا بیش از هر منطقه دیگری در جهان از صلح برخوردار بوده‌اند. طی سال گذشته، ارتباط عربستان سعودی با درگیری داخلی سوریه و یمن و افزایش فعالیت گروه‌های تروریستی، به خصوص گروه دولت اسلامی – داعش – علیه این کشور باعث کاهش موقعیت آن از لحاظ برخورداری از صلح و امنیت شد و در لیبی نیز، ادامه و تشدید درگیری بین گروه‌های داخلی شرایط را بدتر کرد.

Peace and

موسسه اقتصاد و صلح از سال ۲۰۰۷ میلادی هر ساله گزارش سالانه “شاخص صلح جهانی” شامل وضعیت کشورها و مناطق مختلف از لحاظ برخورداری از صلح و امنیت را منتشر می‌کند. در گزارش شاخص صلح جهانی برای سال ۲۰۱۷ آمده است که این شاخص شامل وضعیت ۹۹.۷ درصد از جمعیت جهانی است و براساس ارزیابی ۲۳ عامل کمی و کیفی تاثیرگذار بر صلح و امنیت محاسبه می‌شود.

این عوامل در سه سطح امنیت و ایمنی اجتماعی، ناامنی و خشونت داخلی، درگیری خارجی و نظامی‌گری یعنی افزایش موقعیت و نفوذ نهادهای نظامی طبقه‌بندی شده و مورد بررسی قرار می گیرد.

موسسه اقتصاد و صلح یک نهاد غیر انتفاعی است که مرکز آن در سیدنی، استرالیا واقع شده و دارای دفاتری در نیویورک، مکزیکو سیتی و شهر آکسفورد است. این موسسه با نهادهای مختلف از جمله شماری از سازمان‌های غیر دولتی فعال در دفاع از صلح، موسسات تحقیقاتی و برخی نهادهای سازمان ملل ارتباط و همکاری دارد. اقتصاد و صلح هدف خود را شناخت رابطه بین صلح، فعالیت اقتصادی و رفاه عمومی و پیشبرد تفاهم فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به منظور کمک به صلح و امنیت در جهان اعلام کرده است.

تاريخ: ۱۳۹۶/۰۳/۱۱
كليد‌واژه‌ها: پروژه‌های احساسات فرهنگی،زنان و جنگ | تاثیرجنگ عراق بر کودکان و زنان
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: