تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




هانیه توسلی در نقش مادر یک کودک اوتیسمی

Sensescultural:نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی ˝مادر پاییزی˝اثر راه یافته به مرحله داوری اولین جشنواره فیلم سلامت در جلسه اکران و بررسی اثر خود گفت: در ابتدای روند ساخت ˝مادر پاییزی˝ فکر می کردم وقتم را صرف موضوعی کرده ام که هیچکس درباره اش نمی داند؛ اما بعدها به یک دردمند اوتیسم تبدیل شدم.

روابط عمومی نخستین جشنواره فیلم سلامت،  در نشست نمایش و نقد و بررسی فیلم سینمایی “مادر پاییزی” نوشته و ساخته سیروس رنجبر درباره کودکان اوتیسم که در بخش فیلم های سینمایی اولین جشنواره فیلم سلامت حضور دارد، برگزار شد.

در این نشست سیروس رنجبر نویسنده و کارگردان فیلم ، دکتر میترا حکیم شوشتری روانپزشک کودک و نوجوان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر محمد کیاسالار رئیس هیات انتخاب و عضو هیئت داوران فیلم های مستند و کوتاه و مینو مردانی مادر یک بیمار اوتیستیک 28 ساله حضور داشتند.

بعد از نمایش این فیلم سینمایی مینو مردانی مادر یک جوان مبتلا به اوتیسم درباره تجربه برخورد با این بیماران گفت: بزرگترین مشکلی که من و مادرانی مانند من پشت سر گذاشته اند، این است که کسی این بیماری را نمی‌شناسد و متاسفانه هنوز هم خیلی‌ها در جامعه ما این بیماری را نمی‌شناسند.

سیروس رنجبر نویسنده و کارگردان فیلم “مادر پاییزی” نیز با بیان این که دشواری‌های زیادی به دلیل عدم شناخت کافی نسبت به این بیماری را در جریان تحقیق و پژوهش اثرش پشت سر گذاشته است، توضیح داد: وقتی ۴ ماه از جریان تحقیقاتم گذشت و فهمیدم وقتم را صرف موضوعی کرده‌ام که هیچ کس درباره‌اش هیچ چیز قطعی نمی‌داند، از خودم پرسیدم ،حالا چطور فیلم بسازم؟! اما یکی از  روانپزشکان به من گفت بنشین کنار من و ارزیابی من از بیماران را تماشا کن. هر بیمار را ایشان بیش از یک ساعت ارزیابی می‌کرد و دو همکار داشت که فرم‌هایی را پر می‌کردند و دکتر سوال می‌کرد و من مثل یک دوربین مخفی، این اتفاقات را می‌دیدم. هفته‌ها گذشت و من کم کم تبدیل شدم به یک دردمند اوتیسم. احساس کردم که عجب مقوله‌ای! این موضوع اصلا کمدی نیست و چه خانه‌هایی که به خاطر این قضیه ویران شده و چقدر آمار طلاق را بالا برده است.

حکیم شوشتری نیز با اشاره به روند رو به رشد تشخیص و شناخت نسبت به بیماری اوتیسم در این جلسه عنوان کرد: خوشبختانه ما اکنون کودکانی داریم که یک سال دارند و بیماری‌شان تشخیص داده شده تا زمان طلایی درمان از دست نرود.زیرا تشخیص هرچه زودتر باشد، درمانش بهتر و موثرتر است. متاسفانه برخی بچه‌ها که عملکرد بهتری دارند، خیلی دیر تشخیص داده می شوند.

کیاسالار رئیس هیات انتخاب جشنواره فیلم سلامت نیز با بیان این که برخی از بیماران اوتیسیم علیرغم تصور از ضریب هوشی بسیار بالایی برخوردارند، بیان کرد: درباره هوش و استعداد و حتی نبوغ برخی از مبتلایان به بیما ری های اعصاب و روان زیاد صحبت می شود. اما درباره یکی ا ز اعجوبه های فوتبال )لیونل مسی( گفته می شود که آسپرگر دارد و روابط اجتماعی اش مختل است.

گفتنی است فیلم سینمایی “مادر پاییزی” نوشته و ساخته سیروس رنجبر در بخش فیلم‌های سینمایی اولین جشنواره فیلم سلامت شرکت کرده و اکران می شود. این اثر درباره پسر ۱۲ ساله ای است که به بیماری اوتیسم مبتلاست و با پدر و پرستارش در بابلسر زندگی می‌کند. او در طی پیگیری کشته شدن گربه همسایه می‌فهمد که مادرش زنده‌است و در تهران زندگی می‌کند و برای جستجوی او راهی تهران می‌شود.

هانیه توسلی، علیرضا جلالی‌تبار، وحید رهبانی، بهناز جعفری، ارشیا طالبی، آرش تاج، مختار سائقی، کتایون کارایی، رویا ثمودی در این فیلم سینمایی به ایفای نقش می‌پردازند.

نخستین جشنواره فیلم سلامت از ۱ تا ۵ شهریور برگزار خواهد شد.

تاريخ: ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
كليد‌واژه‌ها: سینما و اوتیسم
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: