تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




مرگ و میر سالانه آلودگی هوا؛جهان ۳ و نیم میلیون و ایران ۶ هزار نفر

goll2SensesCultural:نتیجه یک تحقیق بین المللی نشان داده است که سالیانه پنج و نیم میلیون نفر در جهان به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و تقریبا نیمی از این افراد، شهروندان هند و چین هستند و از سوی دیگر وزارت بهداشت ایران هم گزارش داده است که سالانه بین ۵ تا شش هزار نفر در این کشور بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

داده های این پژوهش در کنفرانس سالیانه انجمن پیشبرد علوم در آمریکا، روز جمعه در واشنگتن ارائه شد و پژوهشگران هشدار دادند چنانچه گام های اساسی برای کاهش این آلودگی برداشته نشود، این رقم طی ۲۰ سال آینده به سرعت افزایش خواهد یافت.

تیمی از پژوهشگران آمریکا، کانادا، چین و هند با تحلیل داده های آماری و ترسیم مدل های پیش بینی، خطر نسبی مواجهه با آلودگی های زیست محیطی و کیفیت نامناسب هوا را بر بروز بیماری ها و مرگ و میر سالیانه کشورهای جهان نشان داده اند.

کمپبل لندروم پژوهشگر ارشد سازمان جهانی بهداشت می گوید: “اگر ما به استفاده از سوخت های آلاینده ادامه دهیم، رقم مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا به هفت میلیون نفر در سال خواهد رسید.”
بنا به یافته های این پژوهش، در چین زغال سنگ و در هند استفاده از چوب، زغال و فضولات حیوانی برای پخت و پز و گرمایش منبع مهم آلودگی خانگی در روستاها و محلات فقیر نشین است. و در شهرهای بزرگ تردد خودروها و دود اگزوز ماشین ها عامل بسیار مهمی در تخریب کیفیت هواست.
پزشکان می گویند آلودگی هوا مهم ترین آلودگی زیست محیطی است و موجب بروز بیماری های قلبی، سرطان ریه، آسم و سایر بیماری ها می شود.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، فشار خون بالا، عادات غذایی نامناسب و آلودگی هوااز عوامل عمده مرگ و میر به شمار می روند.

گزارش دوسالانه ی محیط زیست نیز که هفته گذشته توسط دانشگاه ییل آمریکا انجام شد، نشان داد که شاخص حفاظت از محیط زیست و کیفیت هوا در ایران، با چهار رتبه سقوط نسبت به سال گذشته به رده ۱۰۵ در میان ۱۸۰ کشور جهان رسیده و تاکید کردند که این آلودگی ها موجب افزایش بیماری های قلبی و سرطان می شود.

 از سوی دیگر براساس آمارهای وزارت بهداشت در ایران هر سال ۵ تا ۶ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را در این کشور از دست می‌دهند.

وحید حسینی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا با اعلام این آمار گفت: “۸۰ درصد آلودگی هوای تهران را خودروها تولید می‌کنند. ما یک میلیون موتورسیکلت کاربراتوری آلاینده داریم که هر کدام برابر ۳ تا ۴ خودرو آلودگی تولید می‌کنند”.

او اضافه کرد که بیش از ۱۰۰ هزار خودرو دیزل در تهران تردد می‌کنند که هیچ تجهیز کنترل آلایندگی در اگزوز آنها وجود ندارد.

به گفته مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا، تنها در تهران ۱۷۰ هزار خودرو فرسوده وجود دارد که نقش بسزایی در آلودگی هوای پایتخت دارند.

در همین حال مرکز پالایش هوای محیط زیست تهران اعلام کرده است که هوای امروز یکشنبه ۲۵ بهمن ماه هوای تهران برای گروه های حساس ناسالم است و در شهرهای مشهد، اهواز، کرج و اصفهان نیز وضعیت آلودگی هوا مشابه تهران است.

تاريخ: ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
كليد‌واژه‌ها: آلودگی هوا تهران | تخریب محیط زیست
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: