تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




رژيم غذايي و دارو درماني در مبتلايان به اختلال اوتيسم

SensesCultural:كودكان مبتلا به اوتيسم در مقايسه با ديگر كودكان، احتمال بيشتري براي ابتلاء به مشكلات گوارشي و حساسيت‌هاي غذايي دارند. مبتلايان به اوتيسم، به سه وعده غذايي متناسب در روز نياز دارند. مشاوره تغذيه مي‌تواند براي ايجاد برنامه غذايي مناسب براي اين كودكان بسيار مفيد باشد. از جمله ويتامين‌ها و مواد معدني مفيد در مبتلايان به اوتيسم ويتامين ب٦ و منيزيم  است. هم چنين عدم مصرف مواد غذايي حاوي گلوتن(پروتئين موجود در گندم و جو) و كازئين(پروتئين موجود در شير انسان و گاو) مي‌تواند مفيد باشد.

هرچند 70 درصد از کودکان مبتلا به اوتیسم دارو دریافت مي‌كنند، اما تنها شواهد كمي مبني بر سودمندي بیشتر اين داروها در مقابل عوارض جانبي آنها وجود دارد. در واقع هيچ ماده دارويي در درمان تظاهرات اصلي اوتيسم اثرگذار نيست اما اين داروها مي‌توانند در درمان مشکلات رفتاري مرتبط با اوتيسم و اختلالات همراه با آن، مؤثر باشند.

در اين قسمت توضيح مختصري راجع به دارو‌درماني در كودكان مبتلا به اوتيسم و عوارض ايجاد شونده توسط اين داروها داده مي‌شود.

داروهاي ریسپریدون و آريپيپرازول كه از داروهاي ضد جنون نسل دوم هستند، اثرات مفیدی بر روی رفتارهای چالش برانگیز و تکراری کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم دارند . البته این بیماران ممکن است عوارض جانبی قابل توجهی را تجربه کنند. دو داروي ریسپریدون و آریپیپرازول توسط اداره غذا و داروی آمریکا(FDA) برای بهبود كج خلقي مرتبط با اختلال اوتیسم تأييد شده‌اند . ريسپريدون يك داروي ضدجنون است كه براي درمان كج خلقي و زودرنجي مرتبط با اختلال اوتيسم در كودكان و نوجوانان سنين ١٦-٥ سال تجويز مي‌شود . داروي آريپيپرازول براي درمان كج حلقي و زودرنجي مرتبط به اختلال اوتيسم در سنين ١٧-٦ سال تجويز مي‌شود. داروي زيپرازيدون، از ديگر داروهاي ضد جنون نسل دوم است كه ممکن است به کنترل پرخاشگری، زودرنجي و آشفتگي در اين كودكان كمك كند.

بیش فعالی مبتلايان به اوتيسم اغلب با تجويز داروي متیل فنیدیت كه يك داروي محرك سيستم عصبي مركزي است بهبود پيدا مي‌كند.

داروهاي مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین(SSRIs) به طور گسترده‌اي برای کودکان مبتلا به اوتیسم و وضعيت‌هاي مرتبط با آن تجويز می‌شوند. اين داروها براي كمك به بهبود رفتارهاي خودسرانه تكرار شونده در اين كودكان تجويز مي‌شوند. اثرات مفید فلوكستين ، سيتالوپرام و لكساپرو كه از جمله دارو هاي SSRIs هستند، روی کودکان و نوجوانان مبتلا به اوتیسم و دیگر اختلالات تكاملي فراگير، گزارش شده است.

در درمان دارويي مشكلات رفتاري مرتبط با اوتيسم، بايد عوارض دارويي اين داروها مدنظر گرفته شود و بيماران بايد تحت نظارت كامل پزشك مربوطه اين داروها را مصرف كنند. براي مثال كودكان مبتلا به اوتيسم كه تحت درمان با داروهاي SSRIs مي‌باشند، در معرض ابتلا به سندرم سروتونرژيك مي‌باشند.

علائم اين سندرم شامل:گيجي، بي‌قراري و آشفتگي، سردرد، تهوع و … مي‌باشد. از جمله عوارض داروي متيل فنيديت مي‌توان به سردرد، افزايش فشارخون، تهوع،عصبي شدن،تشنج و … نام برد. مصرف داروهاي ضد جنون نيز مي‌تواند عوارض جانبي زيادي به همراه داشته باشد. براي مثال ريسپريدون مي‌تواند عوارض جانبي شامل ايجاد خواب آلودگي، بي‌خوابي، آشفتگي، اضطراب، سردرد، خستگي و… ايجاد كند.

زهرا ابریشمچی- پزشک عمومی

Zahra Abrisamchi,MD

تذکر: هر گونه برداشت و نقل از این مطلب باید با اجازه مکتوب از بنیاد SensesCultural باشد و نقل بخش یا متن کامل این مطلب در هر شکل آن(‌اینترنتی، چاپی و …) ممنوع و حق پی‌گرد قانونی برای بنیاد محفوظ است.

تاريخ: ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
كليد‌واژه‌ها: دارو و اوتیسم | زهرا ابریشمچی
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: