تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




درباره جنبش ۲۱ ژانویه ۲۰۱۷؛برابری حقوق زنان و اقلیت‌ها

Sensescultural: روز شنبه ۲۱ ژانویه در تاریخ آمریکا ماندگار خواهد شد. در این روز بیش از ۳ و نیم میلیون نفر از مردم آمریکا در شهر‌های مهم این کشور به خیابان‌ها آمدند و در فضایی مدنی و دموکراتیک نگرانی‌های خود را درباره برخی سخنان رئیس جمهور جدیدشان بیان کردند.

این حضور خیابانی درست یک روز بعد از مراسم تحلیف در واشنگتن برگزار شد تا اعتراضی باشد به برخی سخنانی که در گذشته ایراد شده بود و نگرانی‌هایی را در میان افراد، به خصوص زنان به وجود آورده بود. در میان جمعیتی که برای راهپیمایی آمده بودند، از هر قشر و سنی و مذهب و نژادی وجود داشتند و این نشان می‌داد که در این گونه وقایع، شهروندان آمریکایی بی اعتنا به رنگ و مذهب و جنسیت افراد، همگی حضور یافتند تا به همه از جمله دولتمردان کنونی آمریکا اعلام کنند که نمی‌توانند اصول بنیادین زندگی و قوانین‌ آمریکایی را و زیر پا بگذارند.

تقریبا در تمامی مکان‌هایی که راهپیمایی‌های اعتراض آمیز برگزار شد(بیش از ۶۰۰ مکان) پیش‌بینی‌ها حضور جمعیت کمتری را حدس می‌زدند اما در عمل اتفاق شگفت انگیزی افتاد و در برخی از مکان‌ها جمعیت بسیار بیش از پیش‌بینی‌ بود. برای نمونه در اوکلند کالیفرنیا بیش از ۲۰۰ هزار نفر شرکت کردند و تقریبا بسیاری از خیابان‌های مرکز شهر دچار ترافیک شد.

oakland

در شهر واشنگتن که روز قبل از آن جمعیت زیادی برای مراسم تحلیف نیامده بودند، جمعیتی بالای ۵۰۰ هزار نفر حضور پیدا کردند. عصر روز شنبه، خیابان‌های سانفرانسیسکو نیز با جمعیتی بالای پیش‌بینی‌ها روبرو شد. شهرهای دیگر نیز چنین وضعیتی داشتند.

معترضان واشنگتن که در میان خود چهره‌های شناخته شده‌‌ای چون اسکارلت یوهانسون، امریکا فررا، اشلی جود، گلوریا استینم و مایکل مور را می‌دیدند در مسیر راهیپمایی به سوی بنای یادبود جورج واشنگتن حرکت کردند.

واشنگتن پست،  در گزارشی که از این راهپیمایی منتشر کرد آورد که اسکارلت جوهانسون با حضور در راهپیمایی زنان که جمعیت آن بیش از نیم میلیون نفر برآورد شده در سخنرانی خود از شرکت کنندگان خواست تا حمایت خود را از تسهیلات حمایتی از زنان دریغ نکنند.

جوهانسون فرصت یافت تا ۷ دقیقه صحبت کند و میکروفون او در میانه‌‌‌های سخنانش قطع شد. او از ترامپ خواست تا به حقوق دختر او نیز فکر کند و همان تسهیلاتی را در اختیارش قرار دهد که در اختیار ایوانکا ترامپ دختر ترامپ در زمان رشدش قرار داشت.

این بازیگر ۳۲ ساله گفت: از دخترم حمایت کن؛ چون او ممکن است در نتیجه تصمیمات شما در کشوری بزرگ شود که که به عقب کشیده می‌شود نه به جلو.

جوهانسون که امسال به عنوان پرفروشترین بازیگر زن انتخاب شد در پایان سخنانش گفت: پرزیدنت ترامپ، من به شما رای ندادم اما به شما احترام می‌گذارم چون رییس جمهوری این مملکت هستید و دلم می‌خواهد بتوانم از شما حمایت کنم. اما اول از شما می‌خواهم تا شما از من حمایت کنید.

جالب توجه اینکه در همراهی با مردم معترض آمریکا مردان و زنان کشورهای استرالیا، انگلیس و ژاپن نیز به خیابان‌ها آمدند. گزارشی که بی بی‌سی‌جهانی از میزان جمعیت در لندن داد نیز بسیار زیاد بود. بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر.

عمده سخنان و اعتراضات این جمعیت انبوه در بیانیه‌های انتهایی آنها انعکاس یافت که  می‌خواستند به دولت ترامپ این هشدار را بدهند که حقوق زنان همان حقوق بشر است و آنها باید به یاد داشته باشند که  طبق قانون اساسی آمریکا و نیز قوانین بین‌المللی، از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر، که آمریکا نیز از امضاء‌کنندگان آن است، حقوق زنان باید پاس داشته شود. اما راهپیمایی دیروز تنها به دفاع از حقوق زنان اختصاص نداشت، بلکه مفهوم حقوق زنان به شکلی ظریف توسعه یافته بود و به حقوق دیگر اقلیت‌ها،به خصوص اقلیت‌های نژادی و قومی و مذهبی نیز سرایت داده شده بود.

حتی در تصویری که خبرنگار عکاس ما از راهپیمایی شهر اوکلند گرفته است، نمادهای زنان از قوم و ملیت و مذهب‌های مختلف از سوی فعالان و تظاهرکنندگان حمل می‌شد.

Oakland 2

حقوق بشر است.سازمان دهندگان تظاهرات امروز در بیانیه‌ای گفته‌اند این راهپیمایی پیام صریحی به دولت آمریکا در اولین روز کاری آن است. همینطور به تمام جهان حاکی از اینکه حقوق زنان، حقوق بشر است. حقوقی که باید درباره جنبش ۲۱ ژانویه ۲۰۱۷
بعد از انتخاب ترامپ  و به خصوص شروع به کار او و با توجه به سخنرانی‌ روز  افتتاحیه بسیاری از فعالان مدنی و سیاسی نگرانند که دولت ترامپ اقداماتی علیه مهاجران، مسلمانان، طبقات فرودست و دگرباشان جنسی انجام دهد و به خصوص حقوق زنان را محدود کند. این نگرانی البته چندان بی مورد هم نیست، چرا که تیم رسانه‌آی آقای ترامپ بلافاصله بعد از آغاز به کار او در کاخ سفید موضوعاتی چون تغییرات اقلیمی، حقوق شهروندی، سلامت و حقوق دگرباشان را از سایت حذف کرده است.

تاريخ: ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
كليد‌واژه‌ها: برابری جنسیتی | تضییع حقوق زنان
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: