تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




مادرانی با نقش‌پذیری‌های متفاوت

SenseCultural: روزهای خاص این ویژگی را دارند که آدمیان را به یاد آن موضوع خاص بیندازند و درباره آن پژوهش یا کار تازه و اطلاعاتجدید را انتشار دهند و به تفسیر آن بپردازند.

روز مادر نیز از جمله این روزهاست. این روز دومین یکشنبه ماه می است که تقریبا از یک قرن قبل در کشورهای غربی و بعدها همه جهانیان به پاس احترام و حرمتی که برای مقام مادر قایلند سعی می‌کنند چنین روزی را گرامی بدارند. برخی در حد شعار و حرف و برخی از عمق جان چنین روزی را گرامی می‌دارند.

در دو دهه اخیر، به خصوص ده سال گذشته، نقش‌پذیری زنان بیش از گذشته شده است و نکته جالب توجه این که تقریبا نزدیک به ۱۰۰ درصد این زنان تجربه مادر بودن را در زندگی خود داشته‌اند. تجربه‌‌ای که سبب می‌شود تا مهر و عشقی در ضمیر آدمیان(زنان مادر) نقش بندد که یکی از مهمترین صفات در مقابله با خشونت  شمرده می‌شود. اگر از این زاویه به حضور زنان در عرصه‌های سیاسی نظر اندازیم گویی جهان را بهتر و ملایم‌تر می‌توان دید.

نمونه‌‌ها فراوانند. که در همین سال گذشته می‌توان به نوع مواجهه خانم آنگلا مرکل با ماجرای پناهندگان سوری پرداخت. او تمام قد و از موضعی انسانی و نه حتی منافع ملی کشور خود، به پناهندگان پرداخت و یکتنه بار بسیاری را بر دوش کشید  و ملامت‌ها را به جان خرید تا بگویدکه انسانیت نمرده است و باید به فکر دیگران بود. پیش بینی‌ها این است که خانم کلینتون در انتخابات ‌آتی پیروز میدان شوند. اگر چه راهیابی ایشان به مرحله ماقبل نهایی نیز خود پیروزی بزرگی برای زنان در کشوری است که بیشترین نفوذ فرهنگی و اقتصادی را بر جهان دارد.

برابر گزارشی که دو سال قبل در زمینه حضور زنان در عرصه سیاست منتشر شد، میزان مشارکت زنان در تصمیم‌گیری‌های جامعه از جمله  معیارهایی است که در این گزارش مورد توجه قرار گرفته است.

علیرغم تصور عمومی وضعیت کشورهای پیشرفته در زمینه سهم زنان در سیاست به خوبی سایر بخش‌ها نیست.

کشورهایی مثل رواندا، بولیوی و کوبا در زمینه قرار دادن فرصتهای برابر در سیاست برای زنان و مردان بهتر از برخی کشورهای غربی مانند ایالات متحده، ایرلند و ژاپن عمل کرده اند.

در نروژ که بر اساس این گزارش، بهترین کشور جهان برای مادر بودن است سهم زنان در تصمیم‌گیری‌های سیاسی ۳۹ درصد است.

در کشور سومالی که بنا بر گزارش‌های مختلف یکی از بدترین کشورهای جهان برای زن بودن به حساب می آید میزان مشارکت زنان در سیاست به نسبت بالا و بیش از ۱۳ درصد است.

در فاصله سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ فوزیه یوسف عدن نخست وزیر این کشور بوده است.

گزارش بنیاد نجات کودکان می‌گوید میزان مشارکت زنان در سیاست در افغانستان ۲۴ درصد، در تاجیکستان ۱۵ درصد و در ایران ۳ درصد است.

مشارکت زنان در سیاست از آن جهت در میان شاخص های این گزارش قرار گرفته که در صورت حضور جدی‌تر زنان در سیاست احتمال بیشتری وجود دارد که مسائل مربوط به زنان و کودکان در برنامه های ملی قرار بگیرد.

گزارش بنیاد نجات کودکان می‌گوید برای رفع نابرابری ها نیاز به منابع بیشتری وجود دارد.

بنا به این گزارش میزان مرگ و میر کودکان در مناطق فقیرنشین شهرها بیشتر است. کودکانی که در فقر به دنیا می آیند احتمال مرگ و میرشان سه تا پنج برابر بیشتر از کودکانی است که والدین شان وضع اقتصادی خوبی دارند.

بنیاد SensesCultural که در یک سال گذشته تمرکزی خاص روی پروژه مادران دارای کودکان اوتیسمی و نیز اختلالات ذهنی گذشته است، و به همین منظور نیز همایشی بین‌المللی را در تهران و با حضور چند چهره علمی از دانشگاه دیویس برگزار کرد، این افتخار را دارد که همزمان با روز مادر سایت انگلیسی آکادمی بهداشت و سلامت خود را  به عنوان هدیه‌ای برای روز مادر و به خصوص مادران دارای کودکان اختلال ذهنی و اوتیسم راه‌اندازی و اعلام عمومی‌کند. این سایت به صورت آزمایشی در لینک زیر قابل مشاهده است. در آینده نزدیک نیز سایت فارسی این مجموعه اعلام عمومی می‌شود که در هر دوی این سایت‌ها امکانات و خدمات ویژه‌ای برای کودکان و مادران دارای فرزندان اوتیسم در نظر گرفته شده است که به مرور اطلاعات آن در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

تاريخ: ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
كليد‌واژه‌ها: روز مادر در آمریکا
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: