تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




زیست‌نامه:کارن کانینگ ابوزید


Screen Shot 2015-07-27 at 6.07.19 PMدکتر کارن کانینگ ابوزید یکی از اعضای فعال سازمان ملل در زمینه کمک‌های انساندوستانه، به خصوص به کودکان و زنان به شمار می‌رود که بیش از سه دهه را در سخت‌ترین شرایط در کشورهای آسیایی و آفریقایی و منطقه بالکان گذراند.

او بعد از گذراندن مقدمات تحصیلی به دانشگاه مک گیل در مونترال کانادا رفت و توانست فوق‌لیسانس مطالعات اسلامی را از این دانشگاه به دست آورد  و نیز توانست به دلیل کوشش‌های مجدانه‌ای که در همکاری های بین‌المللی داشت  دکترای افتخاری از دانشگاه پادوآ بگیرد.

 آغاز حرکت بشردوستانه کارن ابوزید به ۳۴ سال قبل باز می گردد که او در  سال ۱۹۸۱ در سودان به عنوان همکار سازمان ملل کار خود را شروع کرد.

بعد از آن او ۱۰ سال از عمر خود را برای آموزش به کودکان و زنان بی‌سواد در کشورهای اوگاندا و سودان صرف کرد، چرا که معتقد بود هر چه فقر و نکبت و مسکنت است از فقدان  دانش و سواد ناشی می‌شود. او آگاهی بخشی و سوادآموزی را  گام مهم و نخستین برای بیرون آمدن از دیوار بلند فقر می‌دانست.

 ۱۰  سال تجربه در این دو کشور و‌آشنایی با مسائل و مصائب آنها به او این انگیزه را بخشید که به کشورهای همجوار و دارای مشکلات یکسان با شهروندان کشورهای سودان و اوگاندا  برود تا بخشی دیگر از دغدغه‌های بشردوستانه‌اش را در آن کشورها استمرار بخشد. کارن به کشورهای چاد، اتیوپی و غنا رفت تا این وظیفه را در آن کشورها نیز به سامان برساند. طبیعی است که کار در این کشورها و در چنان شرایط سختی که انواع بیماری‌ها و گرفتاری‌ها و جنگ بروز و ظهور مزمن و ریشه‌داری دارند طاقت‌سوز و دشوار است اما او محکم و استوار به کار خود ادامه می‌داد.

karen abozeid2از سال ۱۹۹۳ بحران در بوسنی و سارایوو اوج گرفت و جنگی خانمانسوز منطقه را در کام خود کشید. کارن با یک ماموریت ویژه به این منطقه رفت و دو سالی برای کمک از طرف سازمان ملل به زنان و کودکان و خانواده‌ها کمک‌‌رسانی کرد.

 کارن ابوزید بیش از30 سال فعالیت‌های بشردوستانه را در کارنامه کاری خود دارد.در کنار آن به دلیل علاقه‌مندی به حمایت و فعالیت در مناطق محروم 10 سالی را در دانشگاه‌های اوگاندا و سودان تدریس کرد.

 در همین ایام او 19 سال را به عنوان مسئول کمیساریای عالی سازمان ملل بخش کشورهای اوگاندا,سیرالئون ، نامبیا, بوسنی و… در ژنو به فعالیت مشغول بود اما این فعالیت‌ها این گونه نبود که او تنها در ژنو باقی بماند، بلکه مدام به این کشورها سرکشی می‌کرد و از نزدیک تحولات و زیست انسانی در این کشورها را مورد بررسی قرار می‌داد. او همچنین از سال 2000 به عنوان کمیساریای سازمان ملل در مسائل مربوط به فلسطین و به خصوص کودکان غزه فعالیت کرد.

کارن ابوزیدزمانی به غزه و فلسطین ‍پا نهاد که این کشور آماج حملات گسترده نظامیان اسرائیلی قرار داشت. تمرکز او برای کمک به کودکان غزه و خانواده‌هایی که تا همین امروز هم درگیر این گونه حملات خشن و غیرانسانی هستند، از جمله نقاط درخشان در کارنامه کاری این بانوی آمریکایی به شمار می‌رود. در این ایام که مدام مذاکرات بین نمایندگان نیروهای فلسطینی از یک سو و نیز مشکلات لبنان از سوی دیگر بر منطقه حاکم بود او توانست کمک‌های ارزشمندی از سوی سازمان ملل را به این مناطق بسیج کند.

karen abozeid4از او می‌توان با عنوان مدافع سرسخت و برجسته فعالیت‌های بشردوستانه یاد کرد. خانم ابوزید اوایل بهار 2014 دعوت بنیاد احساسات فرهنگی را برای عضویت افتخاری در هیئت‌مدیره پذیرفت و در برنامه‌ای که از سوی بنیاد در موضوعات مرتبط با جنگ و تاثیر آن در کودکان و زنان خاورمیانه برگزار شده بود, شرکت کرد.

حضور کارن ابوزید در نشست تاثیر جنگ بر کودکان و زنان عراق در سانفرانسیسکو

همچنین بنیاد احساسات فرهنگی نمایشگاه زنان عکاس خاورمیانه را به نام خانم ابوزید کرد و  در برنامه کاری خود برگزاری سایر نمایشگاه با چنین موضوعی را نیز به نام او قرار داده است.

روز جهانی زن؛ بنیاد احساسات فرهنگی و قدردانی از یک بانوی آمریکایی

 این گفته اوست که:«من زنان جوان را تشویق می‌کنم که همه‌گاه فرصت‌ها و امکانات خود را بشناسند و بدانند که  تا چه میزان می توانند  پذیرای چالش‌های پیش روی خود در آینده باشند. چالش‌هایی که بسترهای موفقیت آنها را فراهم می‌سازد.»

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
كليد‌واژه‌ها: زنان تاثیرگذار | کارن ابوزید
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: