تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




همراهی غرورانگیز ایرانیان در ضیافت مرکز فرهنگی اوکلند

شب یکشنبه،23 نوامبر رستوران اسکات فود در اوکلند خاطره‌ای خوش برای ایرانیان و به خصوص علاقه‌مندان به رشد و بالندگی نهادهای فرهنگی فارسی زبان و ایرانی در منطقه شمال کالیفرنیا از خود به یادگار گذاشت.

حضور دکتر عبدالکریم سروش اندیشمند ایرانی و سخنانش درباره ضرورت حضور و همکاری ایرانیان برای بالاندن فرهنگ ایران و ایرانی و نیز اشاراتش به اشعاری از حافظ و سعدی درباره نیکویی اهل کرم و نیز حضور و تردد علاقه‌مندان به فرهنگ ایرانی در مرکز فرهنگی اوکلند سبب شد تا فضایی همدلانه در جمع شکل بگیرد.

sorosh1آقای سروش با نقل قولی از مرحوم عبدالحسین زرین کوب در اهمیت و نقش ایرانیان در پیشبرد محتوا و ذات فرهنگ و فلسفه و عرفان اسلامی گفت که هیچ یک از کشورهای همجوار ما به وسعت و گستردگی ما چهره و بزرگ فرهنگی ندارند. در شاخ آفریقا تنها ابن رشد و یکی دو فیلسوف دیگر هستند و در مقابل در ایران از بیرونی و رازی گرفته تا مولوی و خواجه نصیر و ابن سینا و فارابی و فردوسی و سعدی و حافظ و بزرگان دیگر هستند که ذخایر معنوی بسیاری برای ما به جا گذاشتند و ما باید با تامل و غور و تفحص و نیز اشاعه آنچه آنها در آثارشان و رفتارشان گفته‌اند و نوشته اند به گسترش این فرهنگ مدد برسانیم.

به دنبال آن هیئت مدیره مرکز فرهنگی اوکلند گزارشی از فعالیت‌های ده ماهه اخیر ارائه داد و نیز گزارش مالی فعالیت‌ها به شکلی شفاف و با نمودارهایی دقیق و روشن روی برد برای حاضران نمایش داده شد.

سپس چند تن از اعضاء و پیشکسوتان مرکز فرهنگی اوکلند در سخنانی به حضور فیزیکی افراد در برنامه‌های این مرکز اشاره کردند و همچنین گفتند که برای گسترش فرهنگ ایرانی و اسلامی نیاز است که فرزندان و نوه‌هایمان را با بهره‌گیری از ظرفیت‌های هنری بیشتر با این مفاهیم آشنا کنیم.

در پایان مراسم کمک مالی اعضاء به مرکز انجام شد که اهدای رقمی قابل توجه نشان داد که همچنان اعضاء و دلبستگان فرهنگ ایرانی و اسلامی پشتگرم به فعالیت‌هایی هستند که بتواند این فرهنگ غنی و لوازمات آن را در این منطقه گسترش دهد.

از جمله پیشنهاداتی که یکی از همراهان با سابقه این مرکز ارائه داد، ایجاد شعبه‌هایی از این مرکز در سایر شهر‌های منطقه شمال کالیفرنیا همانند ساکرامنتو بود که با اقبال حاضران روبرو شد.

این همبستگی و اتحاد را باید به فال نیک گرفت و بر پای چنین نهالی آب‌ لطف و همراهی افشاند و امیدوار بود که دیگر نهادها و انجمن‌های فرهنگی و دینی  ایرانی و فارسی زبان و مسلمان که در منطقه کالیفرنیا حضور دارند ، با تاسی به اتحادی که در اعضای مرکز فرهنگی اسلامی اوکلند وجود دارد، فعالیت‌های خود را منسجم‌تر و بدون پراکندگی انجام دهند و به یاد داشته باشند که تنها در صورت همکاری و معاضدت با یکدیگر و کنار گذاشتن اختلافات جزیی است که می‌توانند جمع‌هایی این چنینی را سامان دهند و نتایج برکت خیزی از آن بگیرند،‌اگر چه به نظر می‌رسد مرکز اسلامی اوکلند در زمینه‌های اطلاع رسانی به مخاطبان فارسی و توجیه آنها در اهمیت برخی از برنامه‌ها ونیز نحوه ارائه برنامه‌ها راه درازی در پیش دارد. نکته‌ای که در لابلای سخنان دکتر سروش نیز در قالب گلایه مطرح شد.

تاريخ: ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
كليد‌واژه‌ها: عبدالکریم سروش | مرکز فرهنگی اسلامی کالیفرنیا اوکلند
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما:

Juliete
http://www.facebook.com/profile.php?id=100003469646523
Your post has moved the debate fodrwra. Thanks for sharing!
Sioux
http://www.facebook.com/profile.php?id=100003469773654
Your's is the inileltgent approach to this issue.
mygeminmtbz
http://kltxmtglefwt.com/
smAJVC qmcmjbbnikvy, [url=http://alvqbpnbwwfh.com/]alvqbpnbwwfh[/url], [link=http://vyzbxhtlgsji.com/]vyzbxhtlgsji[/link], http://qwfpbfqwzjpv.com/