تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




سیستم قضایی آمریکا و حجاب دختر مسلمان

در دو هفته گذشته دو رخداد نسبتا مسقل از هم ، اما هر دو وابسته به دستگاه قضايي آمريكا سبب شده است تا اين يادداشت كوتاه را بنگاریم و توجه خوانندگان احساسات فرهنگی را به اين نكته جلب كنیم که دستگاه قضايي مستقل ، چگونه مي‌تواند از يك سو و با كار فشرده و چندساله جرياني به قوت و قدرت فدراسيون فوتبال و سپ بلاتر را با آن همه يد و بيضاء به زير بكشد و در ديگر سو همين دستگاه قضايي در كنار جامعه مدني قدرتمند و هميشه حاضر در صحنه از دختري مسلمان و با حجاب دفاع و طرف مقابل را كه كمپاني اي بزرگ و با اهن و تلپ فراوان است، محكوم  و مجبور به پرداخت جریمه كند.

ادوشنبه ( يكم ژوئن ، مصادف با ١١ خرداد) دیوان عالی آمریکا  به نفع خانم سامانتا عوف راي داد و كمپاني و يا يك فروشگاه زنجیره ای به نام  “ابرکرومبی و فیچ” را محكوم كرد به خاطر  آنكه به دليل حجاب اين خانم را استخدام نكرد.

ابرکرومبی یک فروشگاه زنجیره ای پوشاک است که به عرضه لباس‌های مناسب براي جوانان می پردازد.

وقتي اين اتفاق رخ داد خانم سامانتا عوف ١٧ ساله بود و ماجرا هم به ٧ سال قبل بازميگشت؛ سال ٢٠٠٨. از آن سال تا روز دوشنبه در كنار نهادهاي مدني و معترض به چنين برخوردي “کمیسیون فرصت‌ های برابر شغلی”، که یک آژانس فدرال دولتی است، وكالت و پشتيباني از اين خانم مسلمان را به عهده گرفت و از ابرکرومبی شکایت کرد.

خانم عوف  شکایت کرده بود که بر اساس شیوه‌نامه لباس پوشیدن ابرکرومبی، به خاطر حجابش مورد تبعیض قرار گرفته است.

در نهايت كارزاري هفت ساله جواب داد و هیئت منصفه این دادگاه با هشت رای موافق در مقابل یک رای مخالف جانب این کمیسیون  و نهادهاي ضد تبعيض نژادي و جنسيتي و هر گونه تبعيضي را گرفت.

 مخالفان و منتقدان از يك روزنه در آيين نامه همين شركت استفاده كردند . روزنه اي كه در آن، شركت ابرکرومبی به کارکنان خود اجازه نمی‌داد کلاه کشباف به سر بگذارند یا لباس سیاه بپوشند، اما در مقرراتش در مورد روسری به طور صریح اشاره‌ و نكته اي نياورد و همين مسله فضايي را براي دفاع از اين دختر مسلمان در دادگاه و قضاء و قانون فراهم ساخت.

دادستان در دفاع از خانم عوف گفته است که قانون حقوق شهروندی مصوب سال ۱۹۶۴ آمریکا، از حقوق او دفاع می‌کند. بر اساس این قانون، کسی نباید به دلیل مذهبش، امکان استخدام را از دست بدهد، مگر این که مذهب شخص بر کسب و کارِ کارفرما تاثیر منفی بگذارد.
ابرکرومبی گفته که خانم عوف درخواست نکرده بود که به دلایل مذهبی از مقررات مربوط به شیوه پوشش این شرکت مستثنی شود اما این استدلالات سخت چوبین بود و گرهی کار فروبسته این کمپانی در دادگاه باز نکرد.

حساسیت نهادهای قضایی و مدنی و شهروندان نسبت به تبعیض در هر چیز و موضوعی و البته حضور انبوه مهاجران از هر قوم و قبیله‌ای، شرایطی را ایجاد کرده است تا روز به روز فضا بر مخالفان این گونه حرکت ها تنگ شود، بر خلاف اروپا که توهین و تحقیر افراد دیگر قومیت‌ها و ادیان رواج و رونقی شگفت دارد. وقتی به چنین ساختار قضایی نظر می‌کنیم یاد این گفته ژنرال دوگل  بعد جنگ جهانی دوم در فرانسه می‌افتم که گفته بود مهم نیست همه چیز را از دست داده و بر کوهی از ویرانه ایستاده باشیم. مهم این است که ما یک دستگاه قضایی سالم داریم که می‌توان با تکیه بر همان دستگاه کارهای سترگی را سامان داد و ویرانه‌های گذشته را بازسازی کرد.

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
كليد‌واژه‌ها: حجاب در آمریکا | قوه قضاییه آمریکا
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: