تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




نکویی کن که دولت بینی از بخت

SensesCultural: در سنت‌های نوروزی ما بسیاری از مراسم‌ها و آیین‌ها کارکردی نمادین پیدا کرده‌اند.یعنی روزی این ‌آیین‌ها با زندگی و کار ما و اجدادمان عجین شده بودند و اکنون دیگر تنها نمادی از آن باقی مانده است. سفره هفت سین و نشانه‌هایی که روی آن است از چنین ویژگی برخوردارند.

در همین نوروز اما برخی مراسم و‌آیین‌ها هستند که کارکردی امروزین هم دارند همانندخانه تکانی شب عید که ضمن دعوت مردم به تمیزی و پاکی آورنده پاکی است و تمامی خانواده‌های ایرانی به نوعی آن را جزو ضروریات و مقدمات یک نوروز و مراسم آن می‌دانند و برای آن برنامه و وقتی ویژه می‌گذارند و از ناحیه آن به یک هدفی هم می‌رسند که همانا تمیزی و دوری از کثیفی و ناپاکی است.

این رفت و روب خود نمادی اخلاقی هم دارد و بسیاری آن را به خانه تکانی دل و درون هم تعبیر کرده‌اند. به همین دلیل است که مولوی در دیوان شمس از همگان می‌خواهد سینه‌ها را از کینه‌ها بشویند و هنگامی می‌توانند به درجه نوشیدن شراب عشق و دوستی و مودت برسند و پیمانه‌‌های آن را بنوشند و سرکشند که ابتدا درون را از کینه و حقد و حسد و انتقام خالی کرده و سپس آن را آماده نوشیدن جام دوستی و مودت سازند. همانند همان منزلی که تنها زمانی پاکی و تمیزی و زیبایی و طراوت در آن پای می‌نهد که زشتی و ناپاکی و پلشتی از آن رخت بربند:

رو سینه را چون سینه‌ها، هفت آب شوی از کینه‌ها

وانگه شراب عشق را پیمانه شو پیمانه شو

برای شستن و بیرون کردن این خصایل و جایگزینی فضیلت‌ها، نیکویی و  کار خیر یکی از گزینه‌های مهم است که می‌تواند آدمی را در فضایی قرار دهد  که به مرور در آن نور معرفت بیند.

به قول سعدی که در آن غزل معروف با مطلع:

«برآمد باد صبح و بوی نوروز» می‌فرمایند:

نکویی کن که دولت بینی از بخت

مبر فرمان بدگوی و بد‌آموز

بنیاد SensesCultural نوروز و سال نو شمسی را به تمامی ایرانیان و فارسی‌زبانان که آتشی در نهاد جانشان نسبت به سنن و آداب و رسوم نوروز هست تبریک گفته و برای همگی شما سالی برکت‌خیز و توام با سلامتی و توفیق آرزو دارد.

تاريخ: ۱۳۹۵/۰۱/۰۱
كليد‌واژه‌ها: احساسات فرهنگی نوروز ۱۳۹۵
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: