تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




فیروزان:اوتیسم در ایران متولی ندارد،هنرمندان کمک کنند+ فیلم

mehdi firozanSensescultural: مهدی فیروزان ، مدیرعامل شهر کتاب که در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه هنر برای اوتیسم سخن می‌گفت با اشاره به حضور مردم در کارهای فرهنگی و سلامتی و بهداشتی گفت که مردم هر جا وارد شدند، توانستند کارهای مهمی انجام دهند و  به گمانم با ورود موسسه شکرانه مودت اختلال اوتیسم که در ایران بدون متولی بوده است، بتواند به یک سر و سامانی برسد و یک متولی پیدا کند.

فیروزان که به عنوان یکی از سخنرانان افتتاحیه نمایشگاه هنر برای اوتیسم سخن می‌گفت در ابتدا به قدردانی از تلاش مدیریت این حرکت پرداخت وگفت: خانم منفرد با انگیزه، تلاش و پی‌گیری و عشق به کارشان و نیز صید کردن هر کدام از ما که صدها مشغله داریم این حرکت را دارند به جلو می برند که من باید همین جا از ایشان و پشتکاری که دارند قدرانی کنم که شهر کتاب را وارد این میدان کردندو الان هم توضیح خواهم داد که چرا باید شهر کتاب از این گونه کارها قدردانی کند.

مدیرعامل شهر کتاب با اشاره به فعالیت‌های بین رشته‌ای در دنیای کنونی و رشد آن در چند سال اخیر در ایران گفت: این حرکت در ایران تازه آغاز شده است. برای نمونه بین فلسفه وهنر که خود ما در یک مقطعی یک نشستی برگزار کردیم باحضور استاد شجریان که خدا سلامتش بدارد و آقای دینانی و آقای اعوانی که همان جا بود که آقای دینانی به آقای شجریان گفتند که ۵۰ سال است صدای شما را می‌شنوم و هنوز موفق نشدم از نزدیک ببینمتان و در مقابل آقای شجریان هم گفتند که تا قبل از اینکه به تلویزیون بیایید تنها کتاب‌هایتان را می‌شناختم و اصولانمی دانستم که شما که هستید.

فیروزان سپس به همکاری اقتصاد با هنر و مباحث بین‌رشته‌ای بین این دو مقوله پرداخت و گفت که آفرینشگری هنری می‌تواند در فضایی فردگرایانه اتفاق بیفتد با هر گونه الهامی(معنوی یا شقوق دیگر الهام) و سوبژکتیویته من هنرمند است با اثر یا ابژه‌ای که قرار است خلق کنم. اما عرضه آن به صورت عمومی و کمک اقتصادی به آن می‌تواند هم به توسعه آن معرفت و هنر و معنویت کمک کند و هم آنکه خود را از خشکی نجات دهد.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در زمینه اقتصاد خلاق گفت:‌اقتصاد خلاق تنها حرکت اقتصادی صرف نیست بلکه بهر‌ه‌گرفتن از ظرفیت‌های دیگر رشته‌ها برای بارآور ساختن تولیدات اقتصادی است که از جمله آنها می‌تواند درهنر اتفاق بیفتد.

وی بااشاره به این که دولت باید تصدی‌گری در این زمینه‌ها را رها کند و اجازه دهد نهادهای مردم نهاد و موسسات خصوصی وارد این عرصه شوند کشور لبنان را مثال زد که در بسیاری از زمینه‌ها کارها به خوبی و در کمال انجام می‌شود اما صرفا از سوی شرکت‌هاو موسسات یا برخی نهادهای مردمی یا مردم نهاد.

او از هنرمند به عنوان رقیق‌القلب‌ترین انسان یاد کرد و افزود:اگر هنرمند نمی‌تواند از طرق دیگری به حرکت‌هایی چون همین حرکتی که موسسه شکرانه مودت برای اوتیسم انجام می‌دهد،‌کمک کند اما می‌تواند با خلق یک تابلو و به اشتراک گذاشتن آن در چنین نمایشگاهی به این حرکت کمک موثری صورت دهد.

نکته آخری که فیروزان به اشاره کرد توضیحی درباره رابطه هنر با کارهای خیریه و اصولا اقتصاد هنر بود.

firozan fazel

او با اشاره به این که بازاریابی در تحولات خود سه دوره را پشت سر گذرانده است گفت: دوره اول کالا محور بوده است که برای مثال کارخانه ماشین فورد یک خودروی مشکی تولید می‌کرد که همه ما مجبور بودیم همان رنگ از اتومبیل را بخریم، چرا که رنگ دیگری تولید نمی‌شد.

اما مدتی بعد رقبای دیگری هم پا به میدان گذاشتند و فضا از سمت کالا محوری به سمت مشتری محوری حرکت کرد. اینجا مشتری گزینه‌های بیشتری برای انتخاب داشت. در کنار فورد شرکت‌های تویوتا، نیسان، هوندا و بنز و بی ام و هم به میدان آمدند و شروع به تولید کردند و اینجا بود که مشتری محوری و توجه به مشتری و جلب رضایت او در سرلوحه کار مدیران شرکت‌های تولیدی قرار گرفت.

مدیرعامل شهر کتاب دوره سوم را دوره فضیلت‌ محوری نام نهادو گفت: دنیا اکنون به سمت فضیلت برگشته است و تولید هم باید خود را با شرایطی تطبیق‌ دهد  که فضیلت‌های زیستی را رعایت کند. به همین دلیل است که می‌بینیم تولیدگران و کارخانه داران باید ضمن تولید کالا به آلوده‌نکردن محیط زیست هم توجه کنند. یا تولید به سمتی حرکت می‌کند که یک معضل اجتماعی را حل کند .

وی با اشاره به سخنان دکتر ایرج فاضل که گفته بودند، در این گونه فعالیت‌ها جای خالی فراوانی در ایران وجود دارد گفت: در برخی از معضلات اجتماعی که مردم خود وارد میدان شده و مدیریت کار را بر عهده گرفتند و کمک کردند، همان نقطه ها به سامان رسیده است. دیالیز موردی بود که با ورود انجمن‌های خیریه و مردم‌نهاد به یک سامانی رسیده است یا بیماری‌های خاص که آن هم به یک نظم و نسقی رسید، چرا که مردم وارد میدان شدند. اما اوتیسم هنوز سامانی نیافته است و امیدواریم با این حرکتی که آغاز شده است این اختلال نیز به یک نظم و نسقی برسد.

فیروزان با اشاره به وجود ۸۰ کتابفروشی شهر کتاب و نیز ده کتابفروشی که در سال پیش رو و آینده به بهره‌برداری می‌رسد گفت: ما تمامی بضاعت شهر کتاب را در اختیار این حرکت فرهنگی و بهداشتی قرار می‌دهیم و امیدواریم که در گام های بعدی نیز به توفیقاتی برسیم.

متن کامل سخنان مهندس مهدی فیروزان را می‌توانید در شبکه یوتیوب SensesCultural ببینید.

تاريخ: ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
كليد‌واژه‌ها: مهدی فیروزان | نمایشگاه هنر برای اوتیسم
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: