تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




هوا مسیح نفس گشت/برای سال نو میلادی و تولد حضرت عیسی

 

SensesCultural: مسیح و نام او با صلح  و آرامش هم طنین است. در تفسیر طبری که از جمله معتبرترین وکهن‌ترین کتاب‌های تاریخی و ادبی ما ایرانیان و مسلمانان به شمار می‌رود تولد حضرت مسیح این گونه آمده است:

چون عیسی از مادر در وجود آمد، همان ساعت مادر را آواز داد و گفت: هیچ اندوه مدار که خدای – عزّ وجلّ – بدان جوی آب روان باز دارد، برخیز و این درخت را بجنبان تا خرما فرو ریزد، و خرما بخور و آب که در جو می‏آید بخور، و هیچ اندوه مبر، و با هیچ خلق سخن مگوی…. (ترجمه تفسیر طبری، ج 1، ص 216)

البته پیش از آن توصیف تولد حضرت مسیح در قرآن کریم آمده است. تولد عیسی در قرآن، سوره مریم آیات 16 تا 35 به تفصیل نقل شده است. کتابی که وقتی همین آیه‌ها و داستان تولد آن حضرت را جعفرابن ابیطالب برای نجاشی، پادشاه  مسیحی حبشه خواند، چنان تاثیرگذار بود که راویان و تاریخ نویسان آورده‌اند  اشک از چشمان پادشاه نصرانی جاری شد و گفت که آنچه در این کتاب گفته شده است همان است که در دین عیسی آمده است و آن حکایت معروف پناه‌دادن مسلمانان در زمانه‌ای که مشرکان قریش خواهان بازگشت آنان وشکنجه‌کردنشان در مکه بودند. در قرآن کریم ۲۵ بار نام عیسی در سوره‌های مختلف و نیز ۱۱ بار نام مسیح در سور آمده است که نشان از اهمیت آن دارد.

در ادبیات کهن ما ایرانیان حضور حضرت عیسی فراوان است و نشان از تاثیر قرآن بر ادبیات فارسی دارد.

شاید این بیت حافظ از جمله معروفترین ابیات درباره حضرت مسیح باشد:

فیض روح‌القدس ار باز مدد فرماید

دیگران هم بکنند آن چه مسیحا می‌کرد

یا آن بیت معروف که :

هو مسیح نفس گشت و باد نافه گشای

درخت سبز شد و مرغ در خروش آمد

که این بیت خود نمادی است از سبزی و طراوت که شاعران برای حضرت عیسی به کار می‌بردند.

در مثنوی مولوی نیز داستان‌های و حکایت‌های بسیاری درباره حضرت عیسی به کار رفته است و آن حضرت نماد و نشانه‌ای از صلح و آرامش و طمانینه است.

آنهایی که می‌خواهند در این زمینه بیشتر بدانند به اثر گرانسنگ بانوی روانشاد، قمر‌آریان مراجعه کنند که به رغم آنکه بیش از ۵ دهه قبل نگاشته شد، اما همچنان مهمترین مرجع و منبع به زبان فارسی درباره تاثیر چهره‌مسیح در ادب فارسی است. کتابی که رساله دکتری ایشان بود و راهنمای آن هم استادی نامدار و بی‌مثل و مانند به نام بدیع‌الزمان فروزانفر.

بنیاد احساسات فرهنگی ضمن تبریک سالروز تولد حضرت عیسی و با بیان این نکته که امسال و بعد از ۴۰ سال ماه در روز تولد حضرت عیسی به صورت کامل (ماه شب ۱۴) در آسمان نمایان شده و با عنایت به نزدیکی این تولد با تولد پیامبر اکرم(ص) آرزو دارد که سال آینده چهره‌ تمام نمای اسلام برای برادران مسیحی ما روشن شود و برداشت‌های متحجرانه و محتسب‌مزاجانه از اسلام به کناری نهاده شود. سال نو مسیحی بر تمامی شما هوداران صلح و آرامش و دوستی مبارک باشد.

تاريخ: ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
كليد‌واژه‌ها: حضرت عیسی | سال نو میلادی۲۰۱۶
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: