تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




نکته درس‌آموز حادثه پاریس

 

 

Senses Cultural:  حادثه تاسف‌ بار پاریس و قتل بیش از ۱۳۰ تن از شهروندان بیگناه و نیز بمبگذاری در ۷ نقطه این شهر اگرچه آسیب‌های جانی و روانی بسیاری برجای گذاشت که خاطره آن تا سالیان سال در اذهان جهانیان و به خصوص مردم فرانسه باقی خواهد ماند، اما یک نکته درس‌آموز داشت.

این البته در خصلت هم حادثه‌ بزرگی است که  گاه آدمی گمان می‌کند جز تلخی و پلشتی چیزی از‌ آن نمی‌زاید در حالی که همین آدمی نیز از دل خون و زخم متولد می‌شود که از میان آنها گوهرهای تابناکی ظهور و بروز می‌یابند که تاریخ را با وجود مبارکشان می‌سازند.

حادثه پاریس نیز اگرچه در بادی امر تلخ و نامبارک است، اما نگاهی به سخنان بعد از این حادثه نشان می‌دهد که نوعی اجماع جهانی بر سر این حادثه ومسببان آن ایجاد شده است.

مهمترین و درس‌آموزترین نکته این حادثه جدا ساختن گروه داعش از اسلام است. شاید آنها بگویند که ما اسلامیم و این قرائت خشن وکور را به اسلام نسبت دهند، اما قلت تعداد آنها به گونه‌ای است و از سوی دیگر باوری که عمده مسلمانان به سلوک رهبران دینی خود دارند(بیش از ۱ و نیم میلیارد مسلمان در جهان) نشان می‌دهد سخن آنها با واقعیات سیره و سخن رسول گرامی اسلام در تضاد قرار دارد.

این همان نکته‌ای است که در سخنرانی آقای اوباما مورد تاکید قرار گرفت. آقای اوباما که غروب دوشنبه به وقت محلی در آنتالیا و پس از پایان اجلاس سران گروه ۲۰ در آن شهر سخن می‌گفت، با اشاره به حوادث تروریستی جمعه شب در پاریس گفت با رهبری ایالات متحده، اکنون ۶۵ کشور در ائتلاف علیه داعش حضور دارند.

آقای اوباما با بیان این که با جرج بوش رئیس جمهوری پیشین آمریکا اختلاف نظرهای بسیاری دارد، تاکید کرد که با این حال، با این نظر او که بعد از حملات تروریستی  ۱۱ سپتامبر گفت این جنگ علیه اسلام نیست موافق است، و تاکید کرد که بیشترین قربانیان داعش مسلمانان هستند و داعش نماد اسلام نیست.

از سوی دیگر درهمین روزها بود که آنجلینا جولی، بازیگر نامی هالیوود که در زمینه کارهای بشردوستانه نیز حرکت‌های خوبی انجام داده است در توییتی که با اقبال بسیار بینندگان روبرو شد با انتشار عکسی از انفجار روز پنجشنبه بیروت در شبکه اجتماعی از بی‌توجهی افکار عمومی دنیا به کشتار مردم لبنان به دست نیروهای داعش انتقاد کرد.

 آنجلینا جولی ، بازیگر هالیوود و سفیر حسن نیت سازمان ملل متحددر این توییت کوتاه نوشته است:«در حالی‌که همه از پاریس می‌گویند، هیچ‌کس به حمله دیروز داعش به لبنان اشاره نمی‌کند. من برای هر دو کشور دعا می‌کنم.»

 ساعت 6 بعدازظهر روز پنجشنبه انفجار دو بمب انتحاری در منطقه شیعه‌نشین حومه جنوبی بیروت دست‌کم 45 کشته و 180 زخمی بر جا گذاشت. جمعه شب نیز در حمله سه سلول تروریستی گروه داعش به 6 نقطه در شهر پاریس 127 تن جان خود را از دست دادند.
این گونه همدری‌ها که گوینده یا نویسنده آن در صحنه عمومی و بین جامعه هستند و اقبال زیادی هم به انها می شود می‌تواند در افکار عمومی کشورها تاثیرات بسزایی بنهد و توجهات را به همان سمتی معطوف کند که داعش و جریان خشونت طلب هستند، نه به سمت مسلمانان و …این همان نکته‌ای است که باید مورد استفاده قرار بگیرد و بر‌ آن باید پای فشرد و درباره آن باید بیشتر سخن گفت و تبلیغ کرد.
تاريخ: ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
كليد‌واژه‌ها: حملات پاریس ۲۰۱۵ | داعش و ترور | وبلاگ
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: