تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




فرجام خوش برجام؛میوه تلاشی مستمر

SensesCultural: قاعده بنیاد SensesCultural ورود و اظهار نظر در حوزه سیاست نیست.ما نهادی فرهنگی با رویکرد به بهداشت و محیط زیست و نیز فرهنگ و هنر هستیم که در سایت خودمان نیز سیاست‌هایی را تبلیغ و ترویج می‌کنیم که با اهداف ما همخوانی و همراهی دارد. اما رخدادی که روز ۲۶ تیر مصادف با ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ بین ایران و کشورهای پنج به علاوه یک به وقوع پیوست. تقریبا در تاریخ ایران کمتر تکرار شده است و البته که درتاریخ جهان نیز نمی‌توانستیم نظیر چنین رخدادی را پیدا کنیم که کشورهای بزرگ و قدرتهای برتر دنیا بیش از ۱۳ سال درگیر مذاکره بودند و در نهایت هم شاهد توفیق را در‌آغوش کشیدند. بر چنین بنیادی است که باید این رخداد یاد کنیم و تاثیر آن را بر کاستن از آلام و رنج‌های مردمان دیار خودمان را بهتر و بیشتر درک و دریافت کنیم.

به اعتقاد اکثر کارشناسان حوزه سیاست و فرهنگ اجرای برجام و اصولا توافق هسته‌ای با ایران و کنار رفتن ابرهای سیاه تحریم از ایران تقریبا همسنگ با رخدادهایی چون پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و نیز شکل گیری جریان اصلاحات در سال ۱۳۷۶ است که می‌تواند ایران را به دو دوره قبل و بعد از تحریم تقسیم کند.

برخورد ناشیانه و نامدبرانه دولت قبلی در حوزه سیاست خارجی که قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت را کاغذپاره می‌خواند نمونه‌ای از بی‌تدبیری بود که متاسفانه بار اصلی آن بر دوش مردم فهیم ایران آوار شد.

اکنون اما به کوشش دولت تدبیر و امید و یک سیاست اصولی و راهبردی مبتنی بر صلح و آرامش فضا به سمتی حرکت کرد که جهانیان بر حرکت صلح‌امیز ایران مهر تایید زدند، حسن نیت ایران در انجام تعهداتیکه داده بود مسجل شد و از سوی دیگر فضای عمومی منطقه هم به گونه‌ای است که سیاست ایران در مقابله با برخی تندروی‌های داعشی وار مسیری تازه را برای روایتی مدرن از اسلام گشوده است.

آزادی زندانیان و مبادله آنها نیز گوشه‌ای دیگر از این رخداد میمون و مبارک بود که همزمانی آن را عملیاتی شدن برجام نمادی از رافت و مهربانی بین دو ملت ایران و آمریکا را پررنگ‌تر کرد.

از امروز تحریم‌ها برداشته می‌شود. تحریم‌هایی که سبب شد تا مردمان ایران فقیرتر شوند، خط فقر و نسبت رفاه و آرامش در مقایسه با ۱۰ سال گذشته بسیار پایین بیاید، بیکاری فزونی یابد و اقتصاد ایران لاغرتر و لاغرتر شود. همه این مشکلات در نهایت فضایی را فراهم می‌کرد که منزلت فضیلت از زندگی آدمیان رخت بندد و جای خود را به رذیلت بدهد.

یکی از هدف‌های اصلی بنیاد SensesCultural ترویج فرهنگ گفت وگو و پرهیز دادن از جنگ و خونریزی است این همان نکته‌ای است که آقای جان کری در سخنان بعد از توافق نهایی و شروع به کار برجام گفت که :ما در این مسیر نشان دادیم که مذاکره و گفت وگو بهترین وسیله برای حل اختلافات است نمونه‌ای بارز از تاکید دولت آمریکاو آقای اوباما بر دیالوگ سازنده.

تاريخ: ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
كليد‌واژه‌ها: برجام | توافق هسته‌ای ایران و غرب
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: