تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




گزارش مدیر احساسات فرهنگی از فعالیت‌های خیریه‌‌ای زنان در انجمن مهر ساکرامنتو

SensesCultural: همزمان با هشتم مارس، روز جهانی زن، بنیاد خیریه مهر در شهر ساکرامنتوی کالیفرنیا، میزبان خانم طاهره شفیعی منفرد، مدیر بنیاد SensesCultural، بود تا از او درباره فعالیت‌های نهادهای خیریه زنان و نیز فعالیت‌های بنیاد SensesCultural در زمینه امور خیریه و سلامتی و دیگر فعالیت‌‌های این بنیاد فرهنگی بهداشتی در کالیفرنیا و ایران بشنوند.

Screen Shot 2016-03-14 at 8.15.13 AM

بر اساس این گزارش در این مراسم که ساعت ۶ عصر روز هشتم مهر در تالار  Pizza Guys شهر ساکرامنتو برگزار شد، ابتدا خانم منیژه به‌
زیز درباره خانم طاهره شفیعی منفرد، مدیر و بنیانگذار بنیاد  SensesCultural توضیحاتی داد و گفت که خانم منفرد چند سالی است که به شکلی مستمر و پی‌گیر در شهر ساکرامنتو و نیز منطقه کالیفرنیای شمالی سرگرم فعالیت‌‌های خیریه و بشردوستانه است و به همین دلیل از ایشان دعوت کردیم تا ضمن آنکه درباره کارهای خیریه زنان در حیطه های بین‌المللی و به خصوص خیریه‌های زنان ایران سخنرانی کنند به معرفی بهتر موسسه زیر نظر خودشان و فعالیت‌های آن در چند سال اخیر بپردازند.

 

سابقه ۱۰۰ ساله در فعالیت خیریه‌ای زنان در ایران

 

در ادامه این مراسم که با حضور شوق‌انگیز بازنشستگان و فرزندان و همراهان آنها همراه بود، خانم طاهره منفرد با اشاره به روز جهانی زن ابتدا خلاصه‌ای از فعالیت‌های خیریه‌ای زنان در جهان را برشمرد و گفت که برخی از چهره‌های برجسته فرهنگی  و هنری بخشی از عمر و انرژی و امکانات خود را برای کمک و دستگیری از دیگران صرف می‌کنند.

وی سپس به فعالیت‌های خیریه‌ای زنان در ایران پرداخت وگفت که از ۱۰۰ سال قبل و درست همزمان با انقلاب مشروطه فعالیت‌های زنان نیز در حوزه‌های اجتماعی صورت تازه‌ای به خود گرفت و خوشبختانه این فعالیت‌ها هم اکنون نیز استمرار دارد.

او به وجود بیش از ۵ هزار نهاد خیریه‌ای در ایران اشاره کرد و گفت: برابر آمار این تعداد خیریه در ایران فعال هستند اما همه ما می‌دانیم که حتی ده درصد این خیریه‌های هم به صورت جدی کار نمی‌کنند و از این میزان هم برخی زنان هستند که به دلیل علاقه‌مندی به فعالیت‌های بشردوستانه و خیریه سعی‌کرده ‌اند  هر کدامشان در بخشی از امور خیریه فعال شوند.

خانم منفرد حضور زنان در بنیاد‌های خیریه را بسترسازی برای معرفی توان مدیریتی آنها دانست وگفت در این گونه سازمان‌ها زنان می‌توانند توانایی‌ها و ظرفیت‌های مدیریتی خود را نشان دهند و از این طریق به جامعه و افکار عمومی و دیگران نشان دهند که توانایی‌های آنها در کارهای مدیریتی چیست و در آینده چه کارهای بزرگی در سطوح و کارهای بزرگتر و حتی بین‌المللی را می‌توانند مدیریت کنند.

وی یکی از اهداف اصلی خود از تاسیس و دنبال کردن یک نهاد خیریه را  ایجاد یک کلوپ خیریه‌ای و دعوت از یکی از مقامات بزرگ و شهیر جهانی و یا یک چهره‌ فرهنگی و هنری بسیار معروف برای شناساندن آن کلوپ به جهانیان دانست که می‌تواند قدرت و نفوذ فراوانی را برای این کلوپ به ارمغان آورد.

 

باید از هنرمندان و چهره‌های مشهور خواست به خیریه‌ها بپیوندند

 

او به عنوان نمونه به خیریه خانم کارولین باتمانقلیچ در لندن اشاره کرد و گفت او با توان مدیریتی و ارتباطی که داشت و نیز پشتکار در حمایت از بچه‌های خیابانی لندن، توانست توجه ملکه انگلیس را به کار خود جلب کند و با کمک‌های ملکه و البته کارهای بزرگی که در ساختن خانه‌های امن برای این کودکان خیابانی انجام داده بود در ده سال گذشته توانست کمک مالی فراوانی برای حمایت از کودکان خیابانی انگلیس فراهم کند.

نیاز به حرکت‌های موثر برای تاسیس خیریه‌های آموزشی و تخصصی و برنامه‌ریزی‌های آموزشی دراز مدت از دیگر فعالیت‌هایی است که در خیریه‌های زنان باید صورت گیرد.

ایجاد شبکه‌های ارتباطی و بهره گیری از دانش روز در شبکه‌های اجتماعی همانند فیس بوک و سایت و توییتر و تلگرام  نیز سایت و فضای مجازی از دیگر راهکارهایی است که بنیادهای خیریه باید از آن بهره ببرند تا بتوانند به اهداف مورد نظر خود برسند.

خیریه‌های ترکیبی دیگر بخش سخنان خانم منفرد بود که گفت دنیای امروز محلی برای کارهای انفرادی و شرکت‌ها و موسسات تک منظوره نیست بلکه موسسات خیریه باید ضمن تمرکز بر کارهای تخصصی به سمت مشارکت با دیگر نهادهای خیریه سوق پیدا کنند. این گونه هر نهادی می‌تواند قابلیت‌های خود را درکفه ترازو نهاده و با دیگران قسمت کرده و سریعتر به اهداف مورد نظر برسند.

Screen Shot 2016-03-10 at 9.40.22 AM

مدیر بنیاد احساسات فرهنگی سپس به فعالیت‌های بنیاد SensesCultural در دو حوزه فرهنگ و سلامت اشاره کرد و گفت که در زمینه کارهای فرهنگی ما در دو سال گذشته تور نمایشگاه‌های عکس زنان خاورمیانه قدرت پایدار را در ۴ نهاد دانشگاهی برگزار کردیم که از جمله آنها استقبال بالای سه هزار نفری از این نمایشگاه در دانشگاه دیویس بوده است.او همچنین از برپایی نمایشگاه عکس در دانشگاه سانفرانسیسکو و نیز دانشگاه سانتا کروز در چند ماه گذشته خبر داد و گفت در این نمایشگاه هدف این بوده است که توانایی‌های زنان ایرانی و خاورمیانه از زاویه دوربین عکاسی به تماشا نهاده شود. خوشبختانه حضور یکی از معروفترین عکاسان زن در این مجموعه(خانم حمیده ذوالفقاری) که خود ایشان سی سال از گوشه و کنار ایران عکس‌های زنان ایلاتی و عشایری را گرفتند و در کتابی زیبا و بسیار منحصر به فرد منتشر کردند[نگاهی به کتاب زندگی زن اقوام ایرانی حمیده ذوالفقاری] از جمله مزایای این کار ما در حوزه نمایشگاهی به شمار می‌رود.

برگزاری نمایشگاه عکس زنان خاورمیانه قدرت پایدار در دانشگاه سانتا کروز

این نمایشگاه سبب می‌شود که ما با ویژگی‌های زندگی زنان در ایران و کشورهای خاورمیانه آشنا شویم، ضمن آنکه عکاسانی که با مجموعه ما همکاری می‌کنند از جمله خانم ذوالفقاری که جایزه‌های جهانی فراوانی را به دست آورده‌اند، ۵۰ درصد از فروش تابلوهای عکس خود را به بنیاد SensesCultural  اختصاص داده‌اند تا ما صرف کارهای خیریه‌ای کنیم که در نظر داریم.

او همچنین به فعالیت‌های بنیاد احساسات فرهنگی در زمینه بهداشت و سلامت کودکان دارای اختلال ذهنی و همکاری با موسسه مایند دردانشگاه یو سی دیویس اشاره کرد و گفت که برگزاری کنفرانسی در ایران در اوایل پاییز سال و اعزام تیمی از دانشگاه دیویس آمریکا به ایران و نیز برنامه‌ریزی برای برگزاری کنفرانسی بین‌المللی در سال آینده از جمله تلاش‌های ما در این زمینه است.

 

SensesCultural  رابط بین ایران و دانشگاه دیویس برای انتقال دانش‌های تازه درباره اوتیسم 

 

او آمار اوتیسمی‌ها در جهان را رو به افزایش دانست و گفت که برای نمونه در آمریکا از هر ۶۸ فرزند یک اوتیسمی است و در ایران هر ۸۰ فرزند یک کودک اوتیسمی ست که البته این آمار دقیقی‌ نیست و برخی معتقدند این آمار بیشتر است.

وی افزود: در کنفرانس تهران که با همکاری بنیاد بیماری‌های خاص برگزار شد، بیش از ۳۰۰ نفر حاضر بودند که نیمی از این افراد مادران و خانواده‌های دارای فرزندان اوتیسم بودند این نشان می‌داد که اشتیاق به دانستن درباره اوتیسم و تازه‌های علمی آن در ایران خواستاران فراوانی دارد. به گفته خانم منفرد برگزاری کنفرانس اوتیسم در ایران سبب شد تا موسسه ما به  عنوان یک رابط خوب و موثر بین نهادهای خیریه‌ای مرتبط با اختلال اوتیسم و نیز نهادهای دانشگاهی آن در ایران با نهادهای آمریکایی همانند موسسه مایند دانشگاه یو سی دیویس و یا دیگر نهادهای مرتبط شناخته شود تا بتواند برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی مرتبط با اوتیسم را در ایران باهمکاری نهادهای دانشگاهی و علمی دو طرف برگزار کند.

گزارش اختصاصی سایت احساسات فرهنگی از برگزاری نخستین کنفرانس بین‌اللملی اوتیسم در ایران

خانم منفرد با اشاره به پروژه دوم این بنیاد در زمینه بورسیه تحصیلی مرتبط با اوتیسم و آموزش مربیان و دانشجویان در این زمینه گفت: این  کار از چندی پیش با بودجه شخصی که خودم برای این کار گذاشتم و نیز کمک برخی از عزیزان شروع شده است و در آن ما بادادن بورس‌های شش‌ماه و سه‌ماهه ویکساله دانشجویان و یا مربیان علاقه‌مند به آموزش دیدن در آمریکا را حمایت‌های جانبی کرده و به آنها امکان تحصیل و دانش‌افزایی در این زمینه خاص را خواهیم داد.

پروژه بورسیه بنیاد SensesCultural برای حمایت از بهداشت و سلامت خانواده‌های دارای کودکان اوتیسم

وی افزود متاسفانه امروز در ایران خانواده‌های دارای کودکان اوتیسم با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم‌می‌کنند و من مادری را شاهد بودم که بچه بزرگسال اوتیسم خودش را خود باید به دوش می‌کشید و به هر جا می‌برد، چرا که هیچ نهاد و سازمانی نیست که آنها بتوانند برای یک شبانه روز هم شده این بچه‌ها را در آنجا نگهداری کنند. البته برخی نهادهای خیریه مرتبط با اوتیسم در ایران هست که خدماتی را هم ارائه میدهند اما آنچنانکه وزیر بهداشت هم اشاره کردند در ایران دانش هست، امکانات هم هست و علاقه نیز وجود دارد اما تشکیلاتی که بتواند این مجموعه را به یک انسجامی برساند و از ظرفیت‌های آنها برای کمک به کودکان و خانواده‌های دارای کودکان اوتیسمی بهره ببرد وجود نداردو  بنیاد SensesCultural با فهم و درک وجود چنین خلائی سعی کرده است با ایجاد یک تشکیلات منسجم چنین جای خالی را پر نماید.

وی گفت اوتیسم اختلالی است که اگر آموزش‌های لازم داده شود و بتوان به موقع اطلاع رسانی کردو فرزندان خانواده‌ها را از همان بدو تولد تحت نظر گرفت ، می‌توان تا قبل از سه‌سالگی دریافت که او اوتیسم دارد یا ندارد و این اطلاع یابی از اوتیسمی بودن یا نبودن قبل از سه سالگی به روانپزشکان و این فرصت را می‌دهد تا به معالجه آنها بپردازند چرا که اگر خانواده‌ها در دوران خردسالی( زیر دو و یک سال) متوجه اختلال اوتیسم در فرزندشان شوند، می‌توانند با برخی خدمات مثل کاردرمانی و یا گفتاردرمانی و … کودک را به سمتی  سوق دهند که به مانند کودکان اوتیسمی حاد نباشد.

Screen Shot 2016-03-14 at 8.16.59 AMبه گفته خانم منفرد از جمله کارهای اساسی بنیاد ما در همکاری با نهادهای ایرانی و آمریکایی تعریف پروژه مدرسه نمونه اوتیسم و برپایی آن در ایران است که این گونه ما می‌توانیم دانش نگهداری فرزندان اوتیسم در مدارس آمریکایی را به ایران انتقال دهیم.  اکنون بنیاد بیماری‌های خاص امکاناتی چون زمین و ساختمان چرا که در دیداری که من از چند خیریه و مکان‌های خدمت‌رسانی به فرزندان و خانواده‌های اوتیسمی در ایران داشتم  به این جمع بندی رسیدم که آنها نیازمند به ایده‌های نو هستند تا بتوان از کودکان اوتیسمی به خوبی در این مکان‌ها مراقبت کرد.

مدیر بنیاد SensesCultural به همکاری‌های بین‌ نهادهای خیریه در ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت که باید به ظرفیت‌های همدیگر بیشتر پی‌ببریم و از این ظرفیت‌ها در جهت کارهای بنیادی که با پشتوانه‌های علمی انجام می‌شود، استفاده کنیم.

 

سایت فارسی SensesCultural و خبرنامه‌ای برای علاقه‌مندان

 

ایجاد بخش فارسی سایت بنیاد  SensesCultural  از دیگر فعالیت‌هایی بود که خانم منفرد به آن اشاره کردند و گفتند: در کنار آن از نزدیک به یک سال قبل بخش فارسی سایت احساسات فرهنگی را راه‌اندازی کردیم که در آن اخبار مربوط به فعالیت‌های فرهنگی و هنری و نیز زیست‌محیطی منطقه کالیفرنیا و به خصوص فعالیت‌های انجمن ها و نهادهای خیریه را هم انعکاس می‌دهیم که بخش خبرنامه هم دارد که بسیار خوشحال خواهیم شد در این خبرنامه با قراردادن ایمیل خودتان از اخبار این سایت و فعالیت‌های ما باخبر شوید. البته ما قصد داریم در این سایت علاوه بر راه اندازی بخش عکس ، فروش عکس و اختصاص ۵۰ درصد از رقم فروش را به کارهای مربوط به اوتیسم اغاز کنیم و در کنار آن یک سایت دو زبانه فقط درزمینه اوتیسم هم به زودی راه اندازی خواهد شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که بنیاد مهر که در آن بازنشستگان و والدین خردمندی حضور دارند بتوانند مُبلّغ خوبی برای فعالیت‌های خیریه بشردوستانه باشند و افزود که بنیاد SensesCultural آماده پذیرش هر گونه همکاری داوطلبانه و نیز کمک‌های خیریه برای پیشبرد اهداف صلح‌دوستانه این بنیاد و نیز مسایل بهداشت و به خصوص مسایل مربوط به کودکان اوتیسم خواهد بود.

تاريخ: ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
كليد‌واژه‌ها: انجمن مهر ساکرامنتو | بنیاد احساسات فرهنگی ۲۰۱۶ | پروژه‌های احساسات فرهنگی | طاهره شفیعی منفرد
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: