تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




به مناسبت روز جهانی آگاه سازی اتیسم – 2017

Senses Cultural: روز دوم آوریل که در ایران با نام روز طبیعت یا همان سنت «سیزده‌بدر» نامگذاری شده است، چند سالی است که یک روز دیگر را هم به یاد ما می‌آورد. روز اوتیسم. از این روز و تا پایان ماه آوریل، تمامی افرادی که به نوعی درگیر فعالیت‌های مرتبط با این اختلال هستند، تلاش می‌کنند تا شهروندان و مردمان جامعه را نسبت به این اختلال آگاه‌تر کنند و امکان تبادل اطلاعات در این زمینه را افزایش دهند. به همین منظور است که از تمامی ابزارهای اطلاع‌رسانی و امکاناتی که به نوعی بتواند جامعه را نسبت به اوتیسم آگاهی دهد استفاده می‌شود تا توجهات نسبت به این اختلال افزونتر شود.

مهمترین کارکرد این توجه همانا فهمیدن مشکلات اوتیسمی‌ها و خانواده‌های آنهاست. این فهم هم به جامعه و مردم کمک می‌کند که بهتر ماجرا را درک و دریافت کنند وهم به خانواده‌های اوتیسمی که پدیده‌ای به نام اوتیسم را بپذیرند و انکارش نکنند و هم آنکه به مسئولان و دست‌اندرکاران و نیز پزشکان و روانپزشکان و نهادهای مرتبط با اوتیسم کمک می‌کند تا دست یاری خود را به سمت شهروندان و دیگر افراد نخبه دراز کنند برای بلند کردن چنین بار سنگینی که از توان یک نهاد و سازمان و فرد برنمی‌آید.

برای نمونه  در آمریکا خودروهای شهر نیویورک همراه با جمع‌آوری کمک‌های نقدی از سوی گروه بهداشت این شهر به رنگ آبی در می‌آید، آبشا نیاگارا در همین شب به مدت ۱۵ دقیقه به رنگ آبی در خواهد آمد، بسیاری از ارگان‌ها و سازمان‌ها که به نوعی علاقه‌مند به مشارکت در این کار هستند، از نمادهای اوتیسم برای آگاهی بخشی استفاده می‌کنند. در ایران نیز که چند سالی است آگاهی نسبت به این رخداد بیشتر شده است پل طبیعت در بزرگراه مدرس به رنگ آبی در خواهد آمد  و حتی برج آزادی نیز چنین لباسی را بر خود خواهد پوشید.

آنچنانکه در خبرها آمده است شعار امسال روز جهانی اوتیسم « به سوی استقلال و رقم‌زدن سرنوشت» انتخاب شده است. شعاری که در‌ آن مفهومی عمیق نهفته است که اگر کودکان اوتیسمی را باور کنیم  و اگر این اختلال را نیز باور نماییم، به قطع و یقین می‌توان فعالیت هایی را در دو سویه حمایتی و درمانی سامان داد که آنها را به سمت هویتی مستقل هدایت کند.

اگر یادداشت‌ها، مقالات، اخبار و گفت وگوهایی که در سایت Senses Cultural منعکس می‌شود را مرور کرده باشید و نیز نگاهی به مطالب و محتوای سایت تازه‌تاسیس اکادمی سلامت و بهداشت بنیاد ما افکنده‌ باشید، به قطع و یقین در خواهید یافت که بخشی مهم از فعالیت ما تمرکز بر اوتیسم دارد. در واقع ما با ایجاد و تعریف پروژه‌ای در حیطه اختلالات ذهنی کودکان و با آگاهی نسبت به اهمیت اوتیسم در این پروژه،بیشترین تمرکز را بر همین اختلال متمرکز کردیم.

پروژه بورسیه احساسات فرهنگی برای حمایت از بهداشت و سلامت خانواده‌های دارای کودکان اختلال ذهنی

ما در دو سال گذشته دو فعالیت بزرگ را در ایران سازماندهی کردیم که هر دو آنها با  تمرکز بر آگاهی بخشی به این اختلال تدوین شده بود. مشارکت در همایش بین‌المللی اوتیسم در سال ۱۳۹۴ و برگزاری نمایشگاه هنر برای اوتیسم در سال ۱۳۹۵.

در کنار آن انبوهی از مقالات و یادداشت‌هایی را در بخش سلامت و بهداشت ما مشاهده می‌کنید که از سوی کارشناسان ما در شاخه‌های مختلف اوتیسم نوشته شده است. همچنانکه در آینده نیز این فعالیت با تمرکز بر همین موضوع ادامه خواهد داشت.  همکاری با موسسه مایند دانشگاه دیویس ایالت کالیفرنیای آمریکا ، که یکی از تحقیقی‌ترین مراکز در زمینه اختلال اوتیسم در جهان است از دیگر فعالیت‌های ماست که همچنان هم ادامه دارد.

سخن را با پیام آقای آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل برای روز جهانی اوتیسم به پایان می‌بریم و البته این نوید را هم می‌دهیم که در روزهای آتی یکی، دو گفت وگوی تخصصی در این زمینه را انتشار خواهیم داد و نیز  برخی مطالب دیگر را هم با دسته‌بندی‌های تازه در سایت باز انتشار می‌دهیم. چرا که با یک بررسی مختصر در همین سایت متوجه خواهید شد که بیش از ۵۰ مطلب و مقاله و یادداشت در این زمینه در سایت انعکاس یافته است که خواندن و مرور دوباره آنها می‌تواند به درک ما از این اختلال بسیار کمک کند.

پیام دبیرکل سازمان ملل متحد درباره روز جهانی اوتیسم

انتونیو گوترز، دبیر کل سازمان ملل همزمان با روز جهانی آگاهی برای اوتیسم در پیامی ضمن یادآوری این روز از تمامی مردم خواست تا نسبت به حقوق برابر برای افراد دارای اوتیسم توجه افزونتری نشان بدهند.

در روز آگاهی جهانی اتیسم بیایید نقشی در جهت تغییر برخوردها نسبت به افراد دارای اتیسم و به رسمیت شناختن حقوق آنها نسبت به مطالبه‌ی حقشان و تصمیم گیری آنها درباره‌ی زندگی‌شان مطابق با خواسته‌هایشان بازی کنیم .

بیایید به تجدید و حک کردن عهدمان درباره‌ی رها نکردن هیچکس و اطمینان از اینکه همه‌ی مردم می‌توانند بعنوان اعضای فعال به کامیابی و صلح جهانی کمک کنند، بپردازیم .

طبق حقوقی که مجمع سازمان ملل متحد برای معلولین مدنظر قرار داده است، (برخورداری از “ظرفیت قانونی بر اساس برابری با دیگران در تمام جنبه‌های زندگی”) افراد دارای اتیسم نیز از این نوع برابری حقوقی با سایر افراد در جامعه بهره‌مند می‌باشند .

در راستای احقاق این حقوق و کسب آزادی در انتخاب‌هایشان، بیایید از دسترسی افراد دارای اتیسم به ملزومات اقامتی و حمایتی اطمینان حاصل کنیم. با دسترسی آنها به حمایتی که نیاز دارند و انتخاب آن، برای رویارویی با نقطه‌ی عطف کلیدی زندگی خود، مانند تصمیم گیری بابت مکان زندگی، فردی که میخواهند با او ازدواج و یک زندگی را بسازند، شغل دلخواه یا مدیریت کردن بخش مالی زندگی، توانمند خواهند شد .

زمانی افراد دارای اتیسم برای ایجاد تاثیری مثبت و قوی‌تر برای آینده‌ی مشترکمان توانمند خواهند شد که از چنین امکانات برابری جهت رقم زدن سرنوشت و استقلال شخصی بهره‌مند شوند.

تاريخ: ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
كليد‌واژه‌ها: دوم آوریل روزجهانی اوتیسم | روز جهانی اوتیسم
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: