تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




گزارش اختصاصی از کنفرانس زنان ایرانی آمریکایی پیشرو در اورنج‌کانتی

Sensescultural: کنفرانس‌ زنان ایرانی آمریکایی پیشرو که در آخرین یک‌شنبه ماه اکتبر ۲۰۱۶ در اورنج کانتی کالیفرنیا برگزار شد، فرصتی مناسب بود برای شناسایی قدرت و میزان پیشرفت زنان ایرانی آمریکایی و تشخص‌بخشی به آنها و تاثیرات مثبت‌آنها بر جامعه کاری و اجتماعی آمریکا.

سازمان زنان ایرانی آمریکایی پیشرو چند سالی است که یک هدف مشخص را با مدیریت کارآمد خانم مریم خسروانی وجه همت خود قرار داده است و آن هویت‌بخشی به زنان ایرانی آمریکایی و برقراری ارتباط میان آنها و در کنار آن بهره‌گیری از این ارتباط برای قدرت بخشی به زنان ایرانی شاغل در آمریکاست که برآیند آن ایجاد تشکیلاتی موثرتر برای جامعه آمریکا و ایران و جهان است.

Tata in La 10

برآوردها نشان می‌دهد که پیشرفت زنان ایرانی – آمریکایی در جامعه صنعتی و فن‌آورانه آمریکا، در مقایسه با سایر اقلیت‌هایی که در این دیار سکنی گزیده‌اند، بسیار مطلوب بوده است و از این منظر زنان ایرانی در صدر این فهرست قرار دارند. شاید توجه ویژه زنان ایرانی به مسایل خانواده سبب شده است که خانواده‌های ایرانی از این منظر روابط سالمتری داشته باشند و ناهنجاری‌های اجتماعی میان آنها کمتر بوده و نتیجه آن شود که ارتباط میان اعضای خانواده و تربیت و رشد فرزندان در رده نخست قرار گیرد که تشخص ویژه‌ای را در نسل علمی و فن‌آوری فرزندان سبب شده است.

از جمله نکات مهم این کنفرانس معرفی بانوانی بود که در زمینه‌های گوناگون فن‌آوری و یا ورزشی و علمی و حتی ستاره شناسی و علم نجوم دستی چیره دارند و توفیق‌های موثری در میان جامعه آمریکا به دست آورده‌اند.

حتی برخی از‌‌ آنها در زمینه‌های علوم انسانی، همانند حقوق و نیز جایگاه‌های اجتماعی به درجات بالایی رسیدند که از جمله آنها خانم شهلا ثابت است که وکیل و حقوقدان برجسته‌ای است و نخستین بانویی است که در ایالت کالیفرنیا به عنوان عضو عالیرتبه(Supreme court) دستگاه قضایی این ایالت انتخاب شده است.

Tata in la 3

در سوی دیگر هم هستند برخی از چهره‌های زن که در رشته کاری خود مدارج ترقی را تا بالاترین پله‌ها طی کرده‌اند. در زیر ضمن ارائه فهرستی از برخی از این چهره‌ها و اشاره مختصر به فعالیت‌ها و توفیق‌های‌ آنها این وعده را می‌دهیم که با برخی از آنان گفت وگوهایی اختصاصی انجام دهیم تا بتوانیم آنها را بیشتر به جامعه ایرانی بشناسانیم.

Tata in La

طاهره شفیعی منفرد، ریاست بنیاد Sensescultural از جمله مدعوین در این کنفرانس بود  که در میزگرد با موضوع « موانع پیش‌رو» سخن گفت. او شاید تنها مدعو این کنفرانس بود که بخشی از فعالیت‌هایش در زمینه‌های کمک به انتقال دانش اوتیسم به ایران توجه افراد را جلب کرد. او گفت که تنها با یک تیم حرفه‌ای و نیز کار مستمر و مداوم می‌توان برخی از این هدف‌ها را در ایران محقق ساخت، موانع پیش روی را برداشت و به نیازهای واقعی افراد دارای این اختلال و  خانواده‌‌های‌ آنها پاسخ گفت.

گزارش اختصاصی از نخستین کنفرانس اوتیسم در تهران

او درباره این کنفرانس و ویژگی‌های آن گفت: این کنفرانس می‌تواند زمینه‌های تحول جدیدی را برای بانوان ایرانی ایجاد کند،  همچنانکه می‌تواند به انعکاس این فعالیت‌ها و شخصیت‌ها و آشناسازی آنها با یکدیگر و دنیای بیرون کمک کند.

وی به همیاری احساسات فرهنگی برای ترویج فعالیت‌های بنیاد زنان ایرانی آمریکایی پیشرو اشاره کرد و گفت: در دنیای کنونی متاسفانه بیش از نیمی از کودکان جهان زیر خط فقر به سر می‌برند و  سازمان‌های خیریه باید با بهره‌گیری از دانش و فنآ‌وری روز به این گروه از افراد جامعه کمک کنند.

Tata in la 6

این نشست با مشارکت سه بانوی متخصص دیگر( نیاز کسروی، حقوقدان در زمینه‌‌های بزهکاری های اجتماعی و تبعیض نژادی، سوگند شجاع، و شیوا فریور به عنوان یک فعال اجتماعی که برای دوره‌ای ۱۸ هزار رای را در انتخابات شورای شهر به دست‌آورد) و مدیریت و اجرای خانم شهرزاد اردلان، گوینده موفق رادیو در لس‌آنجلس برگزار شد و هر کدام از حاضران نکاتی را درباره چگونگی رفع موانع پیش روی زنان بیان کردند.

شهرزاد اردلان که مدیریت این نشست را بر عهده داشت، ضمن حضور در برنامه‌ رادیویی هفتگی پیک هفته به عنوان مجری کارشناس و بیان دیدگاه‌هایش درباره مشکلات و مسایل خانواده‌ها، تجربه‌‌ فراوانی در کار کردن با چند انجمن خیریه و نیز انجمن مردم نهاد همانند انجمن برابری پارس را دارد.

سارا صفاری از جمله این افراد است. مهندس جوانی که از چند سال قبل به صرافت کوهنوردی افتاد و  هدف اصلی‌اش از کوهنوردی را نیز کمک به دختران نپالی قرار داد که تحت تاثیر فرهنگ مردم آن منطقه مجبور به ازدواج و یا زندگی برده‌وار بودند، بدون آن که سوادی کسب کنند. او هدف خود را صعود به قله ۲۹ هزار پایی اورست قرار داد و همین فاصله را  برای کمک به مسابقه گذاشت و خوشبختانه توانست به اندازه‌ای کمک نقدی جمع‌آوری کند که  سرمایه تحصیل گروهی بزرگ از دختران را فراهم نماید.

او نمادی از زندگی زنی مقاوم است که در روزمره‌گی هایش نماند و با کار و تلاش و پشتکاری مثالزدنی، اکنون به کمک همنوعان خود در نپال زلزله‌زده شتافته است که تعداد کثیری از آنها در زلزله ۲۰۱۵ نپال بی خانمان شدند. خانم صفاری سفر پرماجرای خود را در کتابی با عنوان “Follow My Footsteps” – رد پای مرا دنبال کنیدـ منتشر کرده است.

لینک کتاب در سایت‌ آمازون

رویا سلیمانی دیگر بانوی حاضر در این کنفرانس بود که مدیریت این دوره از کنفرانس و مجری‌گری آن را بر عهده داشت. او دارای تحصیلات عالیه در زمینه علوم سیاسی از دانشگاه برکلی است و یکی از تخصص‌های مهم او روابط عمومی و برقراری ارتباط موثر در سازمان‌ است.

Tata in La 9

خانم سلیمانی تجربه ده‌ها سخنرانی و میزگرد در زمینه‌های تخصصی خود را دارد. او برای دوره‌ای نیز با موسسه‌ مادلین آلبرایت( وزیر خارجه اسبق آمریکا) همکاری داشت و فعالیت‌های رسانه‌ای و اجتماعی‌اش را در آن موسسه استمرار می‌داد. او هم اینک با گوگل همکاری‌های موثری دارد و مدیریت ارتباطات گوگل را بر عهده دارد.

دکتر سونا حسینی مهندس شناخته شده هوا و فضا که در ناسا هم فعالیت می‌کند از جمله مخترعانی است که تلسکوپ ویژه‌ای را اختراع کرده است. او سخت شیفته فضاست و از ابتدای دبیرستان به این کار علاقه‌مند شد و اکنون در مهمترین مراکز هوافضای امریکا فعالیت می‌کند.

پریسا خسروی نیز از جمله روزنامه‌نگاران برجسته سی ان ان بود که نزدیک به سه دهه تجربه کاری دارد و اخیرا بازنشسته شده است تجربه‌های او از کار خبری در رسانه‌ای به اهیمت سی ان ان به او در مواجهه برای برخی اتفاقات مرتبط با زنان بینشی خوب و موثر بخشیده است.

و یاسمین خرم  دیگر روزنامه‌نگاری است که اخیرا در سی ان ان به کار مشغول شده است و تجارب روزنامه‌نگاری خوبی در چند سال گذشته در قالب  شاغل در شبکه سی ان ان  نیز از جمله حاضران در نشست بودند که بودند نیز از دیگر افراد حاضر دراین نشست بود.

تمامی این افراد به همراه دیگرانی که نامشان در این خبر نیامده است، ظرفیت‌های زن ایرانی فعال در آمریکا را نشان می‌دهد. سایت Sensescultural سعی خواهد کرد به تفاریق گفت وگوهایی را با این چهره‌‌‌های موفق عرصه‌های مختلف فکری و فرهنگی و علمی و اجتماعی انجام  دهد و منتشر کند.

تاريخ: ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
كليد‌واژه‌ها: بنیاد زنان ایرانی آمریکایی پیشرو | طاهره شفیعی منفرد
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: