تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




تعادل حركتي كودك اتيسم و اسب سواري درماني(هيپوتراپي)

اتيسم اختلالی عصبي رشدي است كه معمولا در سه سال اول زندگي كودك پديدارمي‌شود.
ميزان اين اختلال در پسران چهار برابر دختران است و هنوز علت بروز و شيوع اين اختلال به طور قطعي مشخص نيست اگر چه عوامل متعددي چون ژنتيك، بيماري دوران بارداري مادر، عفونت‌هاي دوران بارداري، افسردگي، ضربات واردشده به كودكان در دوران بارداري، عوامل محيطي و بسياري از عوامل ديگر به عنوان عوامل احتمالي بروز اختلال اتيسم مطرح شده اما هيچ كدام تاييد نشده است.
كودكان اتيسم دچار مشكلاتي در تعامل اجتماعي با ديگران، عملكرد شناختي، حسي و حركتي و مشكلات گقتاري هستند. اين كودكان بر خلاف كودكان عادي مهارت بازي را نمي‌دانند و در واقع قادر به بازي در بين اعضاي گروه و همسالان نيستند. از جمله درمان‌هاي غيردارويي كه براي كودك اتيسم به كار مي‌رود شامل گفتاردرماني، رفتاردرماني، بازي‌درماني و توانبخشي و… است. در بين درمانها و مداخلاتي که براي كودكان اتيسم به كار مي‌رود هيپوتراپي يا اسب سواري درماني از جمله مداخلاتي است كه بر روي كودكان اتيسم تاثير بسزايي دارد. هيپوتراپي معمولا براي افراد و كودكان دچار اختلالات عصبي و رشدي چون اتيسم و كودكان دچار ناتواني ذهني چون سندرم داون ، فلج مغزي و اختلالات بينايي و حتي براي افراد مبتلا به سكته قلبي به كار مي رود.
بيشتر كودكان  حيوانات را دوست دارند و از بازي و تعامل با حيوانات لذت مي برند و اين پديده براي كودكان اتيسم نيز صدق مي‌كند. با وجود اينكه كودكان اتيسم قادر به برقراري تعاملات اجتماعي با ديگران نيستند و اغلب در انزوا و بازي‌هاي انفرادي بسر مي‌برند در ارتباط با حيوانات ارتباط نزديك‌تر و صميمي‌تر را نسبت به تعامل با انسان‌ها دارند.
اغلب مطالعات انجام شده در زمينه هيپوتراپي تاثير مثبت آن را بر تعاملات اجتماعي و برقراري ارتباط با كودكان مبتلا به اتيسم نشان مي‌دهد.
برخي از فوايد هـيپوتراپي بر روي كودكان مبتلا به اتيسم شامل:
– كمك به كودكان اتيسم در افزايش قدرت و انعطاف‌پذيري عضلات و تقويت آنها، بهبود تعادل و هماهنگي عملكرد حركتي عضلات درشت و ريز. به عنوان مثال كودك اتيسم در هنگام هدايت و مهار اسب طناب را در دست مي‌گيرد و همين مسئله منجر به تمرين باز و بسته كردن مچ دست و تقويت عضلات دست مي‌شود. علاوه بر اين هيبوتراپي ( اسب سواري درماني) منجر به افزايش ميزان توجه می‌شود و تمركز و يادگيري و به ويژه به تكلم كودك نيز كمك مي‌كند.
نكته بسيار مهم در مورد كودكان اتيسم اين هست كه كودك در حين بازي و اسب سواري از محيط و فضاي استرس زا دور مي‌شود و در اثر تعامل و بازي با اسب به ارامش مي‌رسد و ميزان پرخاشگري و لجبازي او كه حاصل تنش و محرك‌هاي محيطي نيز هست كاهش مي‌يابد.
از طرفي والدين كودكان اتيسمی با مشاهده تعامل كودك  و آرامش او در حين اسب سواري منجر به ايجاد آرامش و كمترشدن استرس در انها مي شود استرسي كه هر روز درگير ان هستند.
مریم جباری
دانشجوی دکتری روانشاسی بالینی
maryampsyd@sensescultural.org
تاريخ: ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
كليد‌واژه‌ها: اسب سواری درمانی | اوتیسم | مریم جباری
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما:

سامان توکلی
http://www.webgoftar.com/
بسیار ممنون از مطلب مفیدتون. اوتیسم بیماری بسیار سختیه. البته بیشتر برای اطرافیان بیمار سخته.
صارمیان
با سلام خوشحالم که میبینم هر روزه به تعداد افرادی که در مورد اسب درمانی مطالعه میکنند افزوده میشود. میتوانم بپرسم آیا شما در زمینه اسب درمانی پژوهش میکند؟ من کارشناس ارشد تربیت بدنی هستم و در زمینه اتیسم و اسب درمانی تحقیق میکنم و به نتایج جالبی دست پیدا کرده ام، مقالات مربوطه نیز به زودی چاپ میشوند. در صورت تمایل آیا میتوانیم با توجه به مورد مطالعه مشترک، همکاری داشته باشیم؟ باتشکر صارمیان
ehsasfarhang
سلام جناب صارمي خوشحال خواهيم شد كه مقاله يا يادداشت خودتان را برايمان ارسال كنيد تا در صورت تاييد كارشناس مربوطه در همين سايت و به نام شما منعكس شود