تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




رونمایی از تندیس منشور کوروش در لس‌آنجلس

 

Senses Cultural: شامگاه روز سه شنبه چهارم جولای به وقت کالیفرنیا و همزمان با روز جشن استقلال آمریکا  و در حالی که شهروندان آمریکایی به مناسبت این روز به آتش بازی می‌پرداختند، در گوشه‌ای دیگر از این کشور و در شهر لس آنجلس ایرانیان بسیاری گرد آمده بودند تا از یک اتفاق متفاوت سخن بگویند ‌و آن اتفاق ، رونمایی از  مجسمه‌گردونه مانندی است که از فرمان و منشور کوروش ساخته‌اند.

این رخداد انعکاس خوبی در رسانه‌های آمریکایی داشت و شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و اینترنتی آن را  مهم دانستند. یکی از دلایل این اهمیت همانا حضور گسترده و چندین هزار نفری ایرانیان مقیم منقطه در این رخداد بود. گزارش‌های تصویری ازدحام بالایی را نشان می‌داد.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس  در گزارش خود از این رخداد نوشت:همزمان با روز چهارم جولای و برگزاری جشن های این روز و نیز در حالی که با فرمان اجرایی ترامپ ورود شهروندان ایرانی تبار به خاک آمریکا ممنوع و محدود شده، هزاران شهروند ایرانی تبار و آمریکایی در حرکتی فرهنگی و بزرگ یک تندیس از منشور کورش بزرگ را به عنوان بدلی دیگر از مجسمه آزادی و ترویج فرهنگ مدارا و همزیستی در بلوار “سانتا مونیکا” در شهر لس آنجلس آمریکا نصب کردند.

آیین رونمایی از این مجسمه از ساعت 7 بعد از ظهر ( به وقت محلی) آغاز و تا 10 شب ادامه داشت

این تندیس 2.2 میلیون دلاری که از سوی بنیاد ایرانی – آمریکایی “فرهنگ ” ساخته شده است نمادی از مجسمه آزادی در سواحل غربی آمریکا نامیده می‌شود و با مجسمه آزادی در نیویورک مقایسه شده است، اگر چه اندازه آن قابل مقایسه با آن مجسمه نیست.

هزاران شهروند ایرانی تبار ساکن آمریکا برای ساخت این مجسمه صدها هزار دلار از طریق اعانه اینترنتی کمک کردند. به گفته مسئولان بنیاد فرهنگ، برای ساخت این مجسمه بیش از 2.5 میلیون دلار از سوی 1 میلیون و 150 هزار نفر از بیش از 50 ملیت مختلف جهان جمع آوری شده بود.

به گفته برگزارکنندگان، این “مجسمه آزادی” یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مبتنی بر حمایت مالی گروهی است و چون به شهر لس‌آنجلس هدیه شده است، بزرگ‌ترین و گران‌ترین هدیه گروهی در تاریخ آمریکا است. کمک‌ها به این برنامه از رقم‌های چند دلاری بوده است تا رقم‌های درشت و چند ده هزار دلاری.

ساخت این مجسمه به یک هنرمند طراح بریتانیایی – سریلانکایی به نام “سیسیل بالموند” سفارش داده شده بود. این هنرمند این مجسمه را به گونه‌ای طراحی و ساخته  که رنگ آن در طول روز نقره‌ای و در شب طلایی دیده می‌شود.

مراسم رونمایی از این مجسمه در بعد از ظهر سه شنبه ( به وقت محلی) و همراه با انجام سخنرانی، برنامه موزیک و جشنواره هنری و آتش بازی به مناسبت روز استقلال آمریکا در لس آنجلس برگزار شد.

از منشور کوروش که یکی از مهم ترین آثار تمدن و تاریخ بشر محسوب می شود به عنوان نخستین قانون و یا منشور حقوق بشری در جهان نام برده می شود.

این منشور بیش از ۲۵۰۰ سال قبل و همزمان با ورود فاتحانه کورش بزرگ به شهر بابل به عنوان قانونی برای برخورد با ملت‌های ممالک محروسه داخل امپراتوری بزرگ ایران نگاشته شده است.

تاريخ: ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
كليد‌واژه‌ها: لوح کوروش در لس‌آنجلس
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: