تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




کمک ۵ میلیون دلاری بیتا دریاباری به دانشگاه برکلی برای مطالعات تاریخ ایران

Screen Shot 2016-04-11 at 7.38.39 AMSensesCultural:بیتا دریاباری، بانوی خَیّر  و نیکوکار فرهنگی مقیم منطقه کالیفرنیای شمالی که چند ماه قبل مبلغ یک و نیم میلیون دلار به دانشگاه دیویس برای رونق بخشی مطالعات زبان فارسی کمک‌ کرده بود، این بار کمکی ۵ میلیون دلاری را برای ایجاد بخش مطالعات ایرانشناسی در دانشگاه برکلی اختصاص داد تا بعد از مدت‌ها خمود و رکود مطالعات ایرانشناسی در این دانشگاه جان تازه‌ای بگیرد و چراغ  آن دگربار فروزان و برقرار شود.

به گزارش سایت خبری دانشگاه برکلی  خانم دریاباری با اشاره به اینکه هدیه یادشده بخشی از فرهنگی است که او در مسیر زندگی‌اش وظیفه دارد انجام دهد گفت:این هدیه قرار است به بخش مطالعات خاور نزدیک دانشگاه برکلی داده شود تا به صورت ویژه صرف مطالعات ایران باستان و نیز دیگر مطالعات مربوط به تاریخ و فرهنگ ایران گردد.

علاوه بر این مبلغ دانشگاه برکلی نیز مبلغ ۵۰۰ هزار دلار به پروژه مطالعات ایرانی کمک خواهد کرد.

خانم دریاباری ابرازی امیدواری می‌کند که این کمک بتواند به دانشجویان ایرانی و غیر ایرانی علاقه‌مند به مطالعه عمیق‌تر درباره فرهنگ و تاریخ ایران قدیم کمک کند تا بهتر آن را بشناسند و در نهایت به افزایش باور به صلح و گفت و گوی میان‌فرهنگی بینجامد.

او که مادر سه فرزند است به ایجاد رشته «مطالعات تاریخ و فرهنگ ایران» در این دانشگاه اشاره و افزوده است این رشته می‌تواند به فرزندان ما، به خصوص ایرانیان،‌این نوید را بدهد که با تاریخ و فرهنگ خود در همین منطقه‌ای که هستند بیشتر آشنا شوند.

خانم کارول ردمانت(Carol Redmount) ریاست دپارتمان ضمن استقبال از این کمک خیرخواهانه گفت: بخش مطالعات خاور نزدیک دانشگاه برکلی خوشحال است که چنین کمکی صورت گرفته و این کار به مطالعات در زمینه تاریخ و فرهنگ ایران عمق بیشتری بخشیده و محققان دانشگاه را بیشتر به سمت کارهای جدی‌تر در زمینه تاریخ ایران و زبان و ادبیات فارسی هدایت خواهد کرد.

وی  با هیجان انگیز خواندن چنین کمکی گفت: ما خوشحالیم که با این کمک فرهنگی با چنین پیشینه و تمدنی در دانشگاه ما بهتر و با دقت و عمق و غنایی افزونتر مورد مطالعه قرار خواهد گرفت و قطعا این کار را وامدار خانم بیتا دریاباری هستیم که چنین کمک دست و دلبازانه‌ای را به این دپارتمان انجام داده است.

پیش از این دانشگاه برکلی روی مطالعات تاریخ ایران و زبان فارسی تمرکز داشت و بورسیه‌هایی در زمینه‌های مطالعات فرهنگ‌هاو زبان ایران قدیم و زبان سغدی ارايه می‌شد. همچنین در زمینه‌های مذهب، فلسفه ایران در قرون وسطی، ادبیات قرون میانه ایران، ادبیات صوفیانه، تاریخ روشنفکری و ادبیات مدرن  نیز کارهایی انجام شده است که با این کمک قطعا این بخش‌ها نیز جان تازه‌ای خواهند گرفت و انرژی افزونتری به این دپارتمان تزریق خواهد شد.

آنتونی کاسکاردی ، رئیس دانشکده هنر و علوم انسانی دانشگاه برکلی نیز ضمن تمجید از این کمک مهم و تاثیرگذار به مدارک بسیار زیاد و غنی درباره تاریخ ایران از دوران‌های گذشته تا دوره‌های تاریخی قبل از اسلام و هجوم مغول و دیگر مقاطع تاریخ گفت که این کار می‌تواند تحرکی به مطالعات ایرانشناسی در این دانشگاه ببخشد.

خانم دریاباری ضمن کمک‌هایی که به ایجاد مراکز مطالعاتی در برنامه مطالعات ایرانی دانشگاه استنفورد انجام داد،‌ اواخر سال گذشته مبلغ یک و نیم میلیون دلار به دانشگاه دیویس کمک کرد تا کرسی مطالعات زبان فارسی دانشگاه دیویس را ایجاد کند.

 حمایت از ایجاد کرسی مطالعات زبان فارسی در دانشگاه دیویس از سوی بیتا دریاباری

پیش از این خانم دریاباری کمک‌هایی را به تحقق مطالعه و انتشار آنلاین نسخ خطی شاهنامه در دانشگاه پمبروک انجام داده بود.

برگردان فارسی:ستاره خانزاده

تاريخ: ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
كليد‌واژه‌ها: بیتا دریاباری | مرکز مطالعات خاور نزدیک دانشگاه برکلی
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: