تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




استاد دانشگاه هاروارد برنده جایزه جهانی کتاب سال ایران

Screen Shot 2016-02-07 at 3.12.04 PMSensesCultural:کتاب یک استاد ادبیات فارسی که چند مدتی است در دانشگاه هاروارد به کار تحقیق و تدریس سرگرم بود، در بیست و سومین دوره جایزه جهانی کتاب سال ایران برنده جایزه کتاب برتر شد.

پروفسور ژوستین لاندوب استادی است که در دانشگاه سوربن درس خواند و نیز برای مدتی در ایران و در دانشگاه علامه‌طباطبایی ادبیات فارسی آموخت و از سال ۲۰۱۲ نیز در دانشگاه هاروارد سرگرم تحقیق وتدریس بود جایزه بخش جهانی کتاب سال ایران را به دست آورد.

کتاب او با عنوان«موزون و عقلانی: خوانش مقایسه‌ای دو رساله فارسی قرن 13 میلادی در فن شاعری» از انتشارات دانشگاه سوربُن جدید؛ است.

کتاب «موزون و عقلانی: خوانش مقایسه‌ای»، نوشته ژوستین لاندو، با موضوع فنون بلاغت و صناعات ادبی در زبان فارسی تألیف شده است. این اثر در اصل رساله دکتری مؤلف در زمینه شعر فارسی است و در حضور هیأت داوری که اعضای آن از استادان زبده ادبیات تطبیقی از جمله ژیلبرت لازار بودند از آن دفاع شده است.

این کتاب دارای سه بخش، 9 فصل، نتیجه و کتابشناسی است و به مقایسه دو اثر گران‌بها در زمینه فن شاعری مربوط به قرن هفتم هجری می‌پردازد. اولین اثر، «رسالهٔ معیار الأشعار» در علم عروض و قافیه متعلق به دانشمند، فیلسوف و منطق‌دان ایرانی خواجه نصیرالدین طوسی است.

دومین اثر، «المعجم فی معائیر اشعار العجم» از شمس قیس رازی، کتابی جامع و مفصل است که نه تنها به مسائل فنی شعر از جمله عروض و قافیه می‌پردازد بلکه جنبه‌های سبک‌شناختی زبان فارسی را نیز موضوع خود قرار می‌دهد.

ژوستین لاندو، نویسنده این اثر، تحصیل‌کرده ادبیات فرانسه را از دانشگاه سوربن و استاد دانشگاه هاروارد است. او در دسامبر 2012 از رساله دکتری خود با راهنمایی استاد ادبیات تطبیقی، «یان ریشار» عضو هیأت علمی موسسه مطالعات ایرانی دانشگاه سوربن جدید- پاریس دفاع کرد. این مولف، به زبان و فرهنگ فارسی و کردی آشنایی دارد. چنان‌که خود می‌گوید: «آواهای موزونی که از زبان یک دختربچه ایرانی شنیده، او را به پژوهش درباره شعر فارسی ترغیب کرده است.» وی در حال حاضر پژوهشگر «موسسه مطالعات ایرانی آکادمی علوم اتریش» است.

 

نام انگلیسی کتاب
De rythme & de raison: lecture croisée de deux traités de poétique persans du XIIIe siècle by
Justine Landau/ Paris, Presses Sorbonne nouvelle, 291 pages است.

علاوه بر خانم لاندوب دکتر محمد لگنهاوزن که در‌س‌آموخته فلسفه دانشگاه زایس تگزاس هست نیز در این مراسم به عنوان استاد برحسته‌ای که بیش از ۲۰ سال به کار تدریس و پژوهش در زمینه اسلام وایران سرگرم است مورد تقدیر قرار گرفت.

 

تاريخ: ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
كليد‌واژه‌ها: ادبیات زنان،ایران و امریکا | ژوستین لاندوب
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: