تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




گزارش‌اختصاصی از ناشر ایرانی فعال در برگردان انگلیسی‌آثار بزرگان

 Screen Shot 2015-11-15 at 4.02.10 PM
Senses Cultural: می‌گویند اگر در هر کاری انگیزه  و همت و شناخت درست باشد، آن کار به توفیق‌ خواهد رسید. نشر تاینی آول که دو سالی است در بریتانیا و به همت جمعی همدل سرپا شده است، در همین مدت کوتاه توانست خود را به عنوان ناشری جدی که قرار است کودکان انگلیسی‌زبان را با ادبیات و فرهنگ سایر ملل، به خصوص ایران و البته با تصویرسازی‌هایی چشم‌نواز  برای مقطع سنی کودکان و نوجوانان انتشاردهد، شناساند. گزارش اختصاصی Senses Cultural از این انتشاراتی را با هم مرور می‌کنیم.
نشر تاينى آول  دو سال است كه كارش را در بريتانيا شروع كرده است. به گفته خانم دلارام غنیمی‌فرد، از مدیران این انتشاراتی«هدف اين انتشارات آشناكردن كودكان انگليسى‌زبان با فرهنگ‌هاى متفاوت از طريق توليد كتاب‌هاى با كيفيت از سراسر دنياست. اولين سرى اين كتاب‌ها در سال ٢٠١٥ با معرفى و انتشار ١١ عنوان از بهترين كتاب‌هاى تصويرى ايران آغاز شد. زبان اين كتاب‌ها انگليسى روان است. تيم اديتوريال قوى بر اين مساله نظارت دقيق داشته‌اند و خوشبختانه كتاب‌ها از اين نظر معتبر هستند. در بين اين ١١ عنوان، كتاب ماهى سياه كوچولو اثر از صمد بهرنگى و تصاوير ماندگار فرشيد مثقالى قرار دارد.

ماهى سياه كوچولو The Little Black Fish از قديمى‌ترين و مشهورترين كتب تصويرى ايران است كه تا به حال ترجمه‌هاى متعددى از آن به زبان‌هاى خارجى از جمله انگليسى به بازار كتاب عرضه شده ولى نسخه منتشر شده توسط نشر تاينى آول، اولين نسخه‌اى است كه تصاوير اصلى اين كتاب را در خارج از ايران عرضه مى‌كند. خالق اين اثر تنها ايرانى برنده جايزه هانس كريستين اندرسن است. در ماه جون گذشته روزنامه گاردين نام اين كتاب را در صدر ده كتاب برتر تصويرى كودكان معرفى كرد:

 بسيارى از هم وطنان هنردوست در خارج از كشور احتمالا با نام پرويز كلانترى هنرمند معتبر و صاحب‌سبك و شناخته‌شده ايرانى كه شهرت بين‌المللى و اثر هنرى‌اش در يكى از مراكز سازمان ملل متحد قرار دارد، آشنا هستند. نشر تاينى آول كتاب داستانى از ايشان منتشر كرده به نام Tahmineh’s Beautiful Bird كه تصاوير يونيك و نوشتالژيكى دارد و به معرفى سبك زندگى ايل قشقايى در غرب ايران پرداخته است. رنگ‌هاى اين تصاوير به گونه‌اى انتخاب شده كه تنوع و طبيعى بودن رنگ‌ها در زندگى عادى اين ايل را بازنمايى كند.
 از كتاب‌هاى ديگر مى‌توان به دو كناب از شاعر پرآوازه معاصر ايران احمدرضا احمدى اشاره كرد. نام اولين كتاب هست: When I Coloured in the World كه با ساده‌ترين و جذاب‌ترين شكل به آموزش رنگ‌ها و بيان مفاهيم فلسفى همراه با آنها پرداخته. تصويرگر اين كتاب احسان عبداللهى است. كتاب ديگر Alive Again نام دارد. كه داستان زيبايى درباره سفر است. تصويرگر اين كتاب ناهيد كاظمى است.
نشر تاينى آول احتمالا اولين ناشر بريتانيايى است كه مولانا را با داستان شيرين طوطى و بازرگان The Parrot and the Merchant به دنياى كتاب كودك معرفى كرده است. تصويرگر جوان اين كتاب مرجان وفاييان برنده جوايز معتبر بين‌المللى است. او در اين كتاب ابتكار جالبى هم داشته و بازرگان را يك زن مدرن تصوير كرده است. تصاوير اين كتاب هم مثل داستانش فوق‌العاده چشم‌نواز است.
 نشر تاينى آول دو كتاب جذاب از خانم آناهيتا تيموريان به نام‌هاى A Bird Like Himself و The Clever Mouse منتشر كرده است. خانم تيموريان از هنرمندان خوش‌فكر ايرانى است كه برنده جوايز متعدد بين‌المللى در همين زمينه است و كتاب‌هاي ديگرش هم به زبان‌هاى مختلف ترجمه و منتشر شده است.
كتاب  بعدى داستان مشهور چوپان دروغ‌گو The Boy Who Cried Wolf است كه با روايت نويسنده تاينى آول و نقاشى‌هاى زيباى ماهنى تذهيبى هنرمند جوان ايرانى منتشر شده است.
 به گفته خانم غنیمی فرد همه اين كتاب‌ها با جلد سخت و با كيفيت عالى منتشر شده‌اند تا بتوانند بر مخاطب تاثیر زیبایی‌شناسانه خاص خود را بگذارند.
Screen Shot 2015-11-15 at 4.02.27 PM
اثر بعدى به مناسبت آغاز فصل سرد و پيش از كريسمس منتشر شده و The Snowman and the Sun نام دارد. اين كتاب با زبان بسيار ساده و روايى به چرخه آب پرداخته است.
دو كتاب ديگر هم در روزهاى بعد به بازار عرضه مى‌شود. نخستين كتاب، داستان شيرين ديگرى از مولوى به نام A Javkal Who Thought He Was A Peacock است. نقاشى‌هاى اين كتاب اثر هنرمند شناخته شده ايرانى فيروزه گل محمدى است. نام كتاب دوم The Orange House است كه در حمايت از محيط زيست و ميراث فرهنگى است. خالق اين اثر هم ناهيد كاظمى است.
 بر اساس گزارشی که خانم غنیمی‌فرد می‌دهد:«خوشبختانه از مجموعه كتاب‌هاى ايرانى استقبال نسبتا خوبى شده و رسانه‌هاى مختلفى درباره  آن نوشته‌اند كه مهمترين آنها روزنامه گاردين است كه در ماه نوامبر با انتشار يك گالرى به معرفى تك تك اين كتاب ها پرداخت و از آنها تجليل كرد.
ديويد آلموند از برترين نويسندگان كودك بريتانيايى كه برنده جايزه هانس كريستين اندرسن هم هست در اين روزنامه از نشر تاينى آول به خاطر معرفى و انتشار اين كتاب‌ها تمجيد و تشكر كرده و به ويژه به معرفى دو اثر ماهى سياه كوچولو و طوطى و بازرگان پرداخته است. جكى موريس از مشهورترين تصويرگران بريتانيايى هم از نشر تاينى آول تمجيد كرده و آن را به ستاره‌اى تشبيه كرده كه در درياى كتاب كودكان بريتانيا مى‌درخشد.
اين انتشارات در سال ٢٠١٦ نيز چندين اثر ايرانى ديگر در دست انتشار دارد كه به تدريج منتشر خواهد شد.
 به نظر می‌رسد با توجه به اینکه بسيارى از هم‌وطنان ايرانى مقيم خارج از كشور دغدغه آشناكردن فرزندان خود با فرهنگ و هنر ايرانى را دارند. اين آثار بهترين وسيله براى اين كار باشد. اين آثار هنوز در آمريكا به طور سراسرى توزيع نشده‌اند ولى از طريق همه وبسايت‌هاى كتاب‌فروشى آنلاين و در همه كشورها قابل خريد و در دسترسند. خوشبختانه وبسايتbookdepository.com آنها را بدون پول پست و در سريعترين زمان ممكن به همه جاى دنيا ارسال مى‌كند. همان‌طور كه در بالا آمد مخاطبان اين كتاب‌ها همه  انگليسى زبان‌ها هستند. و هم وطنان ايرانى يكى از بهترين راه‌هاى نشر فرهنگشان مى‌تواند معرفى يا هديه دادن اين كتاب‌ها به ساير مليت‌ها باشد. راه ديگر سفارش دادن كتاب ها از طريق وبسايت نشر تاينى آول است.
تاريخ: ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
كليد‌واژه‌ها: انتشارات تاینی آول | ناشر ایرانی انگلیسی زبان
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: