تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




هزینه های کمرشکن شیمی درمانی برای بانوی خواننده

parvin

هزینه های سنگین سرطان و وضعیت بد اقتصادی خانواده ها در ایران کار درمان این بیماری را به خصوص در مرحله شیمی درمانی با دشواری روبرو خواهد ساخت. چند سال قبل بودکه شیدا حاهد از خوانندگان زن موسیقی سنتی ایران به سرطان دچار شد و همسر گرامیشان مسعود جاهد که نوازنده ای چیزه دست در نی است و آهنگساز , بر سر تامین مالی این هزینه ها دچار زحمات فراوانی شد. اکنون خبر منعکس شده است که پروین بهمنی از جمله پزوهشگران موسیقی سنتی و نواحی ایران به بیماری سرطان دچار شده و البته خوشبختانه مراحل شیمی درمانی با موفقیت در حال طی شدن است اما فرزندشان از هزینه های کمرشکن شیمی درمانی می گوید.

به گزارش سایت احساسات فرهنگی به نقل از خبرگزاری مهر فرزند پروین بهمنی موسیقیدان و پژوهشگر موسیقی نواحی از آغاز مرحله تازه شیمی درمانی این هنرمند و کم توجهی صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان و روزنامه نگاران به پیشکسوتان موسیقی نواحی خبر داد.

دامون شش بلوکی ضمن ارائه جزییات مرحله درمانی مادرش توضیح داد: خدا را شاکرم که طی روزهای گذشته حال مادرم بهتر شده و با وجودی که مرحله شیمی درمانی عوارض بسیار سختی را برای او فراهم کرد اما این مرحله روی بدن مادر جواب داده و وی مراحل تکمیلی درمان خود را طی می کند.

وی افزود: متاسفانه بعد از تشخیص بیماری سرطان مشکل دیگری برای مادرم به وجود آمد و آن عارضه قلبی بود که همزمان با این بیماری با وی همراه شد اما خوشبختانه با تلاشی که تیم پزشکی بیمارستان انجام دادند با اینکه عمل جراحی با ریسک بسیار بالایی همراه بود اما خوشبختانه تومور را از بدن مادرم خارج کردند و مادرم پس از عمل در مرحله چهارم شیمی درمانی قرار گرفت. البته بعد از دو جلسه ای که برای شیمی درمانی در نظر گرفته شده بود فشار جسمی بسیاری زیادی به مادرم تحمیل و مدت بیشتری را در بیمارستان بستری شد اما خوشبختانه ما از این مرحله نیز عبور کردیم و در حاضر حدود ۶ روز است که این هنرمند در بیمارستان سجاد تهران بستری است.

شش بلوکی با اشاره به روند حمایتی مدیران دولتی طی ماه‌های گذشته بیان کرد: در این مدت معاون هنری وزیر ارشاد و مدیر موسسه پیشکسوتان هنر چند بار تماس گرفته و جویای احوال مادرم بودند حتی قرار بود که آقای مرادخانی به بیمارستان برای ملاقات مادر حضور پیدا کنند اما گویا مشکلی برای وی به وجود آمد که موفق به دیدار نشد البته این را هم باید بگویم که معاون هنری وزارت ارشاد در این مدت به صورت مستمر پیگیر حال مادرم بوده است.

پروین بهمنی

فرزند موسیقدان و پژوهشگر موسیقی قشقایی درباره مکاتباتی که برای تامین بخشی از هزینه های درمانی مادرش انجام گرفته است، تصریح کرد: بعد از پیگیری هایی که توسط معاون هنری و مدیر موسسه هنرمندان پیشکسوت انجام گرفت از صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان و روزنامه نگاران با من تماس گرفته شد که من مدارک پزشکی مربوط به مادرم را به آنجا تحویل دهم البته بعد از مراجعه به طبقه اول این مجموعه بود که به من اعلام شد نام مادرم در فهرست هنرمندان قرار ندارد و ما مجبور شدیم که پروسه ای را برای عضویت مجدد مادرم در صندوق صرف کنیم که البته این اقدامات سریع انجام شد.

وی ادامه داد: البته بعد از این جریان بود که دوستان در صندوق اعتباری هنر بعد از چند روز تماس گرفتند و خواستار ارائه مدارک پزشکی مادر شدند که با وجود پیگیری های معاونت هنری وزارت ارشاد و موسسه هنرمندان پیشکسوت اما پیگیری های ما در پیچ و تاب مراحل اداری صندوق باقی ماند و تاکنون نیز به نتیجه نرسیده است و می توان گفت غیر از کمک یک میلیون تومانی که موسسه هنرمندان پیشکسوتان کرد هنوز هیچ کمک مالی از سوی صندوق به ما انجام نگرفته و ما تاکنون هر هزینه ای کردیم یا از طریق بیمه بوده و یا به صورت شخصی انجام گرفته است.

شش بلوکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: من این صحبت‌ها را نمی گویم که بخواهم دست نیاز به سوی مسوولان محترم صندوق اعتباری هنر دراز کنم اما اگر این دوستان مشغول فعالیت هستند و خواهند کاری را انجام دهند چرا انقدر من و امثال من را به دنبال امور بیهود می‌فرستند؟ آیا آنها نمی دانند که مادرم بارها به عنوان بانوی فرهنگی در محافل بین المللی مطرح شده است؟ آیا دوستان می دانند که این هنرمند به عنوان احیاگر فرهنگ لا لایی ها بیشتر موارد با شمعدان و گلدان تقدیر شده است.

این پژوهشگر موسیقی گفت: من حتم دارم که مادرم دوست ندارد من چنین مشکلاتی را رسانه ای کنم اما واقعا در چنین مواردی دلم می گیرد که چگونه است هنرمندی عمر و جسم خود را سر اعتلای موسیقی نواحی این سرزمین گذاشته و یک موسیقی از بین رفته را احیا می کند اما گویی این موضوع هیچ اهمیتی برای هیچ کس ندارد و این دانشگاه آتاتورک ترکیه است که چند برابر کشورم به مادرم توجه می کند. این نکته ای است که آرزومندم دولتمردان عزیز به آن توجه بیشتری کنند.

پروین بهمنی موسیقدان و پژوهشگر و متولد ۱۳۲۸ در ایل قشقایی است. او پس از تحصیلات متوسطه وارد تربیت معلم عشایری شیراز شد و سال ها به عنوان آموزگار در مناطق مختلف عشایری استان فارس خدمت کرد. پدرش، غلامرضا بهمنی، از موسیقیدانان ایل و صاحب سبک بود.

او می گوید از زمانی که دایه اش، لالایی ها را در گوشش زمزمه می کرد به موسیقی ایل علاقمند شد و پدر هنرمندش نیز مشوق او بود. این هنرمند همچنین فرزندان خود را با موسیقی سنتی و عشایری آشنا کرد و بیش از دو دهه است که زندگی خود را وقف پژوهش و احیای موسیقی سنتی و اصیل ایل قسقایی کرده است.

پروین بهمنی رسما کار بنیادین خود را از هجدهمین جشنواره بین المللی فجر در حوزه هنرو فرهنگ آغاز کرد. از سال ۱۳۷۴ به دفعات در جشنواره های متعدد بین المللی، ملی و منطقه ای، دعوت شد و برنامه های مختلفی را اجرا و یا مدیریت کرد. وی در سال ۱۳۸۱، گروه موسیقی قشقایی حاوا را با هدف حفظ و اشاعه موسیقی اصیل ایل تشکیل و سرپرستی آن را به عهده گرفت.

این پژوهشگر موسیقی نواحی به جمع آوری اشعار ایل همت گذاشت و بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ قطعه دو بیتی با زبان ترکی را به فارسی برگرداند و آنها را به حوزه هنری تحویل داد. او بعدها به تحقیق در شعر و موسیقی قشقایی پرداخت و آنها را به رشته تحریر درآورد و یافته های خود را به رایگان در اختیار دانشجویان، علاقمندان و پژوهشگران قرار داد. این هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی در ساماندهی و معرفی هنرمندان ایل، تلاش بسیار داشت و چهره های گمنام و مستعد عشایر را شناسایی و با جامعه هنری کشور مرتبط کرد و در این راه حتی آپارتمان کوچک خود را در اختیار هنرمندان قشقایی گذاشت.

همکاری پژوهشی با اساتید دانشگاه های باکو، ترکیه، کوزوو، ترکمنستان در زمینه فرهنگ و هنر و ادبیات زبان ترکی، تنظیم آهنگ و آواز برای فیلم های مختلف مستند و تلویزیونی از جمله فعالیت‌های بهمنی در این سال‌هاست.

تاريخ: ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
كليد‌واژه‌ها: زنان موسیقی ایران
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: