تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




ترجمه رمان نقب زدن به آمریکا

Anne Tyloreایرانی ها آن تایلر را برای این می شناسند که سالها همسر تقی مدرسی روانپزشک و رمان نویس و سردبیر نشریه صدف در سال های پیش از انقلاب بود که در سال 1338 به آمریکا  آمد و سال ها با او زندگی کرد تا اینکه در سال 1376 بر اثر سرطان درگذشت. او سال 1343 با آن تیلر ازدواج کرد.

آن تیلر در ۲۵ اکتبر سال ۱۹۴۱ در مینا پولیس ایالت مینه سوتا به دنیا آمد .او فارغ‌التحصیل دانشگاه دوک و کلمبیاست. چندین مجموعه داستان و رمان به چاپ رسانده است.

از آن تیلر کتابهای وقتی که بزرگ بودیم، حفره ای تا آمریکا و مرگ مورگان به فارسی ترجمه و توسط نشر افراز چاپ شدند اما به تازگی خانم گلی امامی که مترجمی صاحب سبک و شناخته شده است رمان حفره ای تا آمریکا را با عنوان تازه”نقب زدن به آمریکا” برگردان فارسی کرده است که قرار است از سوی نشر چشمه به بازار کتاب عرضه شود.

به گزارش سایت احساسات فرهنگی به نقل از سایت نشر چشمه، امامی درباره این رمان گفت:« این رمان 300 صفحه‌یی در میان آثار «آن تایلر» جایگاه ویژه‌یی دارد، تیلور حدود 19 کتاب دارد و جزو نویسندگان بسیار معروف ادبیات معاصر آمریکاست. او همسر یک پزشک و نویسنده‌ی ایرانی به نام دکتر «تقی مدرسی» است که کتاب مشهور «یکلیا و تنهایی او» را در دهه 40 در ایران منتشر کرد.

به گفته امامی اغلب کتاب‌های آن تایلر بسیار آمریکایی است، اما کتاب «نقب زدن به آمریکا» را برخلاف رویه معمول خود نوشته و در واقع تنها کتابی است که شخصیت اصلی آن یک زن ایرانی است که به آمریکا مهاجرت کرده و در آنجا زندگی می‌کند؛ دلیل من هم برای ترجمه کتاب همین است.»

«آن تــــايــلـــر» همچنان يكي از مطرح ترين هاي ادبيات امروز امريكاست و جایزه پولیتزر را هم دریافت کرد.در رمان «نقب‌زدن به آمریکا‌»ی او هم خط و ربط‌هايي از آشنايي او با فرهنگ ايراني ديده می‌شود.

روزنامه‌ی نيويورك تايمز سال 2010 او را به عنوان يكي از 10 نويسنده بزرگ زن امريكا معرفی كرد.«آن تايلر» برنده‌ی جوايز پوليتزر و كتاب ملي امريكا در باره اين رمان گفته است:«من همواره مقاومت زنان ايـراني را سـتوده ام؛به خصوص نسل هاي قديمي را كه چندين دهه است در امريكا زندگی مي‌كنند و هنوز فرهنگ خود را حفظ كرده‌اند و به تمام اصول خانواده خود پايبند هستند. آنها تا آنجا كه مي توانند در برابر فـرهنگ‌های غربـي مـقاومـت می‌كنند و من اين موضوع را در كتابم نشان داده‌ام.» «نقب زدن به آمریکا» به زندگي سام و زيبا، يك زن و شوهر ايراني مي پردازد كه در امريكا زندگي مي كنند و قرار است کودکی را به فرزندی قبول کنند.

داستان، بيشتر حول محور مادر سام مي گذرد كه پس از ازدواج به امريكا آمده و در دنيايي متفاوت از فرهنگ خود زندگي كرده است. آن تایلر داستانش را حول محور زندگی زیبا و سام یزدانی و مادر سام –مریم- می‌سازد، در عین‌حال او به سبک زندگی مهاجران دیگری از آسیای شرق هم می‌پردازد و رمانی را می‌سازد که نیویورک تایمز آن را دری تازه به زندگی جامعه‌ی مهاجر در آمریکا نامیده است، این رمان سال 2006 به مدت سه هفته در لیست پرفروش‌ترین‌های آمازون بود.

تاريخ: ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
كليد‌واژه‌ها: زنان موفق آمریکا
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: