تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




سخنان ملاله بعد از اطلاع از جایزه صلح نوبل

ملاله يوسف زي جايزه صلح نوبل خود را به “كودكان بي‌دفاع” هديه كرد 
ملاله يوسف زي، فعال حقوق آموزش زنان جايزه صلح نوبل خود را به كودكان “بي دفاع” سراسر جهان تقديم كرده و از نخست وزيران هند و پاكستان خواست تا به خاطر صلح در مراسم اهداي اين جايزه شركت كنند.

به گزارش ايسنا، ملاله يوسف زي 17 ساله كه گفته است در مدرسه و در كلاس شيمي از معرفي‌اش به عنوان برنده جايزه صلح نوبل مطلع شده گفت، بسيار مفتخر است كه جوان‌ترين فرد و نخستين پاكستاني است كه اين جايزه را دريافت مي‌كند.وي پس از آنكه در اكتبر سال 2012 ميلادي توسط شبه نظاميان طالبان از ناحيه سر زخمي شد، براي درمان به انگليس آمده و در آنجا مانده و به مدرسه مي‌رود.

ملاله پس از تعطيل شدن از مدرسه در كنفرانسي خبري گفت: اين جايزه متعلق به تمام كودكان بي‌دفاع است كه حق اعتراض ندارند و حرف‌هاي آن‌ها بايد شنيده شود.وي گفت: اين جايزه به من براي انگيزه و آرمان‌هايم جرات مي‌دهد. من از تمام كودكان سراسر جهان مي‌خواهم تا براي گرفتن حقوق خود به پاخيزند. من حقيقتا احساس افتخار، قدرت و جرات مي‌كنم چرا كه اين جايزه تنها يك جسم فلزي يا مدالي نيست كه به گردن انداخته و يا آن را در گوشه‌اي از اتاق خود قرار دهيد. اين جايزه به من جرات مي‌دهد تا راه خود را ادامه دهم.

وي گفت: پدرم به جهانيان نشان داد كه دختر و پسر از حقوق برابري برخوردارند اگرچه برادرانم فكر مي‌كنند كه با من بهتر از آن‌ها رفتار شده است.به گزارش خبرگزاري فرانسه،كميته نوبل نروژ اين جايزه را به صورت مشترك به ملاله يوسف زي و كيلاش سايتارتي، فعال هندي به خاطر تلاش‌هايشان در برابر سركوب كودكان و نوجوانان و به خاطر دفاع از حق آموزش تمام كودكان تقديم كرد.

تاريخ: ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
كليد‌واژه‌ها: حقوق کودکان،صلح نوبل
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: