تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




مشکلات زنان عضو شورای شهر عربستان

Screen Shot 2016-03-17 at 8.37.22 PMSensesCultural: حضور زنان در شورای شهر عربستان امیدهایی را برای مشارکت افزونتر زنان در امور اجتماعی و سیاسی آفرید، اما گزارش‌های اخیر از فعالیت زنان درشوراهای شهر نشان می‌دهد که این امیدواری ها چندان پایه و مایه درستی نداشت و اکنون زنان عضو شورا نمی‌توانند در نشست‌ها و جلسات در کنار مردان بنشینند.

بر اساس گزارشی که بی بی سی انگلیسی منتشر کرده و چند ماه بعد از شروع به کار شوراها زنان عضو شورا اجازه ندارند که در کنار مردان در بحث‌ها مشارکت کنند.

پیش از این سایت بی‌بی سی جهانی در گزارشی از پایان رای گیری شوراهای شهر و حضور زنان در این رای گیری خبر داد.

در آن گزارش آمده بود که زنان علاوه بر حق رای دادن، می‌توانستند به عنوان نامزد هم در انتخابات شوراهای محلی در سراسر این کشور شرکت کنند.

آرای این انتخابات که حدود هزار زن در آن نامزد شده بودند، یکشنبه ۱۳ دسامبر شمارش شد که در برابر  تعداد کاندیداهای مرد در این انتخابات به که به شش هزار نفر می‌رسید، بخش اندکی از زنان توانستند به کرسی‌های شورای روستا یا شهر‌ها دست پیدا کنند.

خبرنگار بی‌بی‌سی که در یکی از حوزه‌های رای‌گیری در ریاض، پایتخت عربستان حاضر بود، می‌گفت مشارکت در رای‌گیری پایین بود، اما شور و هیجان در بعضی زنان رای‌دهنده کاملا مشهود بود. آنها این انتخابات را گامی نمادین برای آغاز اصلاحات بعدی می‌دانستند.

با وجود این گروهی دیگر از زنان عربستان شرکت در این انتخابات را تحریم کرده بودند چرا که اجازه حضور زنان در آن را اقدامی محدود و گزینشی از سوی حکومت در واکنش به انتقادهای غربی‌ها می‌دانند. آنها می‌گویند باید حقوق دیگر زنان هم مورد توجه قرار بگیرد و اکنون و بعد ازگذشت چند ماه از آن تاریخ مشخص است که حکومت عربستان این حضور را بیشتر تزیینی می‌خواست و نه واقعیو

در جریان مبارزات انتخاباتی محدودیت‌هایی برای زنان وضع شده بود از جمله این که نامزدهای زن حق صحبت رودررو با رای‌دهندگان مرد را نداشتند و اکنون همان محدودیت‌ها به صحن علنی شورای شهر کشیده شده و زنان حق حضور در جلسات را ندارند و نوعی دیوارکشی جنسیتی در این زمینه به وجود آمده است.

تاريخ: ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
كليد‌واژه‌ها: زنان عربستان
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: