تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




پزشک ایرانی؛روزنامه‌نگار ژورنالی در دالاس

یک پزشک زن ایرانی بعد از چند مدت همکاری در قالب کارشناس یک نشریه محلی در دالاس علاقه‌مند شده است که کار روزنامه‌نگاری در حوزه پزشکی را جدی تر ادامه دهد.

به گزارش سایت احساسات فرهنگی به نقل از همشهری‌آنلاین سال گذشته دکتر سیما یاسمین (Seema Yasmin) برای نخستین بار به اتاق خبر پیوست. تابستان بود و او تازه داشت دوره فلوشیپ ژورنالیسم جهانی را در دانشکده امور جهانی دانشگاه تورونتو آغاز می‌کرد.

yasamin

ضمن خواندن این گزارش به مصاحبه دکتر یاسمین درباره ویروس ابولا درهمان سایت واشنگتن دالاس نیوز توجه کنید:

در روزنامه واشنگتن پست یکی از گزارشگران به نام جوئل آشنباک او را به عنوان پزشکی معرفی کرد که دارد تعلیم روزنامه‌نگاری می‌بیند. یاسمین گفت: «مردم می‌گفتند که چرا می‌خواهی این کار را بکنی. آنها در این مورد شکاک بودند.»

او گفت مجبور نبوده است که ناپایداری‌های شغلی این حرفه را تحمل کند، اما متوجه است که چگونه روحیه اتاق خبر بر او تاثیر گذاشته است. و کارورزی روزنامه‌نگاری و نوشتن در ژورنال‌های پزشکی نیز دو چیز متفاوت هستند.

یاسمین گفت: «اما من واقعا از چالش حیات بخشیدن به موضوعاتی که در ژورنال‌های پزشکی دفن شده‌اند، لذت می‌برم. به نظر من، آنها واقعا داستان‌هایی انسانی هستند.»

یاسمین در ماه مه شروع به نوشتن برای روزنامه «دالاس مورنینگ نیوز» کرد، و زمانش را میان روزنامه و دانشگاه تگزاس در دالاس – که در آن استاد بود، تقسیم کرد. او در روزنامه مورنینگ نیوز سومین «کارشناس موضوعی» است که گزارشگری را با تدریس دانشگاهی ترکیب می‌کند.

باب مانگ، سردبیر مورنینگ نیوز در این باره می‌گوید: «هدف این است کارشناسان موضوعی خودمان را در حوزه‌هایی که برای خوانندگان‌مان مهم هستند، بسازیم.»

و روز شنبه این هفته یاسمین توانست چشم انداز جدیدی به ماجرایی جهانی بدهد- سقوط پرواز شماره ۱۷ خطوط هوایی مالزی که او می‌دانست یکی از پژوهشگران برجسته HIV /ایدز بر آن سوار بود و ستونی درباره دکتر جوپ لانگ و کارهایش نوشت.

روزنامه دالاس مورنینگ نیوز با کارشناسان موضوعی دیگر هم به عنوان همکاران گزارشگر/مدرس کار کرده است، از جمله مارک لامستر منتقد معماری و استاد در دانشگاه تکزاس در آرلینگتون، و دکتر ریچارد برت، منتقد هنری و استاد دانشگاه تگزاس در دالاس.

هر مورد، روزنامه و دانشگاه هزینه‌های استخدام کارشناسان را به طور مشترک تامین می‌کنند. در مورد یاسمین هم همین فرمول ۵۰/۵۰ به کار رفته است، مانگ می‌گوید: «ما به این ترتیب توانسته‌ایم هزینه‌ها را تقسیم کنیم.» یاسمین به دانشکده پزشکی بالینی دانشگاه کمبریج رفته بود و در آنجا دکترای پزشکی و جراحی‌اش را گرفته بود. او پیش از این در بخش بهداشت بومیان ناواجو و نیز در کنیا کار کرده است.

مانگ می‌گویند مورنینگ نیوز از سال ۲۰۱۱ اخراج کارمندان نداشته است و بدون شک این روزنامه از بسیاری جاها وضعیت پایدارتری دارد. آنها گاه به گاه روزنامه‌نگارانی را که کنار گذاشته‌اند، دوباره استخدام می‌کنند و روزنامه‌نگاران سنتی را هم به کار می‌گیرند.

مانگ می‌گوید: «ما نیاز به وارد کردن DNA جدیدی به شرکت‌مان داریم. برای مثال سردبیر سایت روزنامه dallasnews.com مدیر اجرایی خبری یکی از بهترین تلویزیون‌های محلی در آمریکا بوده است. ما استعدادهایی را از نوکیا و گوگل جذب کرده‌ایم. احساس ما این است داشتن مارک لمستر به عنوان منتقد معماری یا سیما یاسمین به عنوان متخصص بهداشت عمومی فرصت‌های نادری برای ما فراهم می‌آورند که سطح کارمان را بالا ببریم. ما به دنبال فرصت‌های مشابه دیگر هم هستیم.»

او می‌گوید اتاق‌های خبر و دانشگاه‌ها که در مورد کارشناسان موضوعی با هم همکاری می‌کنند، همچنین درباره موارد بالقوه تضاد منافع (conflicts of interest) به بحث می‌پردازند و دانشگاه‌ها درک می‌کنند که نمی‌توانند در کار روزنامه‌نگاریی که این گزارشگران انجام می‌دهند، دخالت کنند.

به گفته مانگ، یاسمین جای یک گزارشگر بهداشتی را که اخبار روزانه را پوشش می‌دهد، را نمی‌گیرد. در واقع این همکاری امکان آوردن شخصی را به روزنامه فراهم می‌کند که می‌تواند نظرات کارشناسی و چشم‌اندازی گسترده‌تر را در اختیار خوانندگان قرار دهد.

هیبرید

تام هاونگ، دبیر بخش روز یکشنبه و شرکت‌ها در مورنینگ نیوز می‌گوید کار کردن با یاسمین از برخی از جنبه‌ها مانند کار کردن با سایر روزنامه‌نگاران است.

او می‌گوید: «شباهت‌ها این است که او واقعا شخصی زیرک و کنجکاو است که سوالاتی واقعا عالی می‌پرسد، بنابراین از این لحاظ مانند اغلب روزنامه‌نگاران دیگری است که من با آنها کار کرده‌آم.»

اما به گفته او تفاوت در عمق دانش یاسمین است، «بنابراین مانند این می‌ماند که دارید با یک کارشناس کار می‌کنید.»

هانگ می‌گوید از آنجایی که یاسمین تازه وارد کار روزنامه‌نگاری شده است، همچنین مانند یک گزارشگر جوان است و او دارد با او کار می‌کند تا تلاش بیشتری برای اطلاعات و دستیابی به آنها، اینکه چگونه منابع خبری برای خود ایجاد کند و این که در چه جاهای دیگری به دنبال اطلاعات بگردد، انجام دهد.

روزنامه در تاریخ ۱۲ ژوئیه گزارشی از یاسمین و گزارشگر خبری روزنامه، شری جیکوبسون، درباره پیامدهای بهداشتی ورود کودکان از آمریکای مرکزی به مرزهای آمریکا منتشر کرد. هوانگ می‌گوید یاسمین ذهنی تحلیل‌گر دارد و می‌تواند تصویر بزرگتر را ببیند.

او می‌گوید: «او واقعا شناخت خوبی از مردم هم دارد. به نظر می‌رسد که او می‌تواند افرادی واقعی را بیابد که شاهد مثال برای یک موضوع مشخص باشند و با آنها محترمانه برخورد کند. به نظر من اغلب گزارشگران خوب می‌توانند این کار را انجام دهند.»

حامی

هنگامی یاسمین در سال گذشته که برای نخستین بار وارد اتاق خبر شد، از او پرسیده شد، اساسا چرا این کار کرده است؟

او می‌‌گوید «فکر کنم که اقدام کاملا درستی انجام دادم. من از این کار لذت بسیاری می‌برم و هر روز برای درسی تازه است.»

هوانگ می‌گوید یاسمین با این نقش جدیدش طوری برخورد می‌کند که می‌داند باید چیزهایی زیادی را بیاموزد و او آدمی خیلی خاکی است.

او می‌گوید: «به نظر این مسئله هنگامی که به عنوان پزشک و اپیدمیولوژیست وارد اتاق خبر می‌شوید، مهم است. شما نمی‌تواند به عنوان آدمی همه‌چیزدان وارد آنجا شوید. به نظر من ما همیشه نسبت به کارشناسانی که می‌خواهند که می‌خواهند همان کاری را انجام دهند که ما انجام می‌دهیم، مشکوک هستیم.»

یاسمین برخی از شباهت‌ها را میان این دو حوزه می‌بیند: «به عنوان پزشک یکی از مهم‌ترین نقش‌ها این است که حامی بیمار باشید.»

روزنامه‌نگاران نیز افراد و نهادهایی را که نمی‌خواهند اطلاعات را در اختیار عموم بگذارند، به چالش می‌کشند. یاسمین می‌گوید او به عنوان پزشک حامی بیمارانش است. و به عنوان روزنامه‌نگار این نقش را برای خوانندگانش ایفا می‌کند.

متن گفت وگوی خانم سیمین یاسمین که در زمانی سه ونیم دقیقه‌ای درباره دیدگاه‌هایش در مورد ویروس ابولا توضیح داده است:

http://thescoopblog.dallasnews.com/2014/08/galvestons-ebola-lab-2.html/#

تاريخ: ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
كليد‌واژه‌ها: زنان دانشمند ایران ، پزشکی،ابولا و زونالیست
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: