تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




آشنایی با بنیاد امید مهر

MarjanehSensescultural: بنیاد امید مهر 1382 از سوی خانم مرجانه حالتی در تهران شد. مهمترین هدف این بنیاد حمایت و توانمندسازی دختران و زنان آسیب دیده است که  اغلب آنها بدسرپرست و بی‌سرپرست و  علاوه بر‌ آن قربانی تجاوز و خشونتند.

امید مهر علاوه بر تهران، در امریکا و بریتانیا و کانادا نیز به ثبت رسیده است؛ یک موسسه غیرانتفاعی و غیردولتی با هدف توانمندسازی و یاری رسانی به زنان جوانی که در  سنین ۱۵ تا ۲۵ سال قرار دارند.

خانم مرجانه حالتی که بنیانگذار این سازمان موفق است، بعد از دو سال پژوهش و تحقیق در زمینه دخترانی که در معرض خشونت و‌آسیب  هستند به این جمع‌بندی رسید که انرژی و ظرفیت‌های سازمان غیر انتفاعی خود را صرف حمایت از این گروه از افراد آسیب‌دیده( دختران در رده سنی ۱۵ تا ۲۵ سال) کند تا بتواند به  آنها فرصتی برای بازگشت دوباره به دامن جامعه و زیست و زندگی عادی ببخشد و برای این کار امکاناتی به آنها می‌بخشید که هم در زمینه تحصیلی و هم از نظر روحی و روانی بتوانند خود را بازیابند. چرا که بر این باور بود «اگر بخواهیم آینده‌ بهتری برای ایران داشته باشیم، باید از مادران آینده شروع کنیم و نگاه و شیوه‌ تفکر آن‌ها را تغییر دهیم و آن‌ها را با دیدگاه‌ها و شیوه‌های نوین تربیتی آشنا کنیم تا بتوانند این شیوه‌ها را به نسل بعدی منتقل کنند.»

این موسسه در ابتدا فقط 14 زن آسیب دیده را تحت پوشش خود داشت ولی هم اکنون بالای 200 دختر جوان را تحت حمایت قرار داده است و روز به روز بر تعداد متقاضیان برای استفاده از این امکانات افزوده می‌شود اگرچه ظرفیت‌های مادی و پشتیبانی این اجازه را نمی‌دهد که آنگونه که هدف بنیانگزار این نهاد است، به افراد بیشتری در هر سال خدمت دهد.

روان‎شناسان شاغل در بنیاد امید مهر توسط چند سازمان امریکایی که متخصص درمان زخم‌های روحی و روانی هستند، تحت آموزش قرار می‌گیرند و راه‌های مقابله با مشکلات دختران جوان آسیب دیده به آن‌ها آموزش داده می‌شود.

در ابتدای شروع به کار بنیاد امید مهر، دختران به مدت 15 ماه در این خانه امن میهمان می‌شدند. اما بعد از مدتی، این زمان به سه سال سکونت افزایش پیدا کرده است. مخارج بنیاد مهر از دو طریق تامین می‌شود. بخشی از سوی خانم حالتی و اعضای خانواده و بخشی دیگر از طریق برگزاری نشست‌های حمایت مالی و یا هدایا و کمک‌های مردمی که صورت می‌گیرد.

او می گوید مصمم است در آینده شعبه هایی از این بنیاد را در شهرستان های دوردست نیز افتتاح کند. افق دید و چشم انداز مرجانه نه تنها تاسیس یک بنیاد حمایت کننده زنان قربانی خشونت و تجاوز در ایران بلکه گسترش چنین بنیادی در منطقه خاورمیانه است.

Omid Sensescultural

بنیاد امید مهر دو شعبه دارد. در این بنیاد،  بیش از15 روان‎شناس و 25 مددکار فعالیت می کنند. مددکاران موسسه امید مهر دختران را زیر نظر دارند و با خانواده‌های آن ها در تماس هستند و روان‎شناسان  برای آن‌ها جلسات گروه درمانی می‌گذارند و مشاوره می‌دهند. در کارگاه‌ها و کارگروه‌ها هم با آن‌ها در خصوص خشونت علیه زنان، تجاوز، حقوق انسانی و فردی و به ویژه «تفکر انتقادی»(critical thinking) به گفت و گو می‌نشینند و آنها را با حقوقشان به عنوان یک دختر یا زن آشنا می‌کنند و به آنها آموزش می‌دهند که از چه راه‌هایی می‌توانند از خود و حقوقی که در هر جامعه‌ای دارند دفاع کرده و بهره‌مند شوند.

در پایان دوره‌های آموزشی، دختران ساکن این موسسه غیرانتفاعی می‌بایست یک رشته‌ تخصصی را انتخاب و به تحصیل بپردازند. پس از آن، در خارج از بنیاد در دوره‌های شش ماهه و یا یک ساله شرکت می‌کنند و پس از پایان این دوره‌ها سرکار خواهند رفت و بنیاد هم کارهای آن ها را پی‌گیری می‌کند.

مسوولان موسسه امید مهر حتی بعد از رفتن دختران آسیب دیده، با کارفرماها روابط نزدیکی برقرار می‌کنند . بسیاری از دخترانی که مدتی در این بنیاد تحت نظارت بوده‌اند، پس از مدتی، با پی گیری و مراقبت مداوم بنیاد، وارد دانشگاه می‌شوند.

این وجه کار خانم حالتی و بنیاد امید مهر از منظر انسانی جالب توجه هست که دخترانی را که در این سازمان مورد پذیرش قرار گرفته‌ شده‌اند را بعد از درمان اولیه روانی و روحی و دوره سه ساله ، رها نمی‌کند و مدام با آنها در تماسند و کارها و نحوه پیشرفتشان را رصد می‌کنند  که بدانند آنها در چه مرحله‌ای از رشد تحصیلی یا زندگی هستند. این کار دو ویژگی مهم دارد، نخست آنکه به خود افرادی که در امید مهر و زیر نظر این مجموعه تربیت شده‌اند این هشدار را می‌دهد که زیر نظرند و باید تلاش و کوشش جدی کنند تا بر اساس آموزه‌هایی که در این مرکز یاد گرفته‌اند به پیش بروند، و دوم  اگر در آینده به توفیقی دست یافتند و  موفق شدند این موسسه و تلاش‌های آن را از خاطر نبرند و خود نیز به کمک افرادی و دخترانی بروند که روزی آسیب‌هایی چون آنها را دیده‌آند.

Omid fundation senses Cultural

فیلم مستند «خانه شیشه‌ای» از «حمید رحمانیان»، روایت زندگی چهار دختر جوان ساکن در بنیاد امید مهر است. فیلم، روایتی از موفقیت یک زن تاثیرگذار ایرانی نیز هست؛ مرجانه حالتی.

سایت بنیاد امید مهر اطلاعات کاملی درباره فعالیت‌های این نهاد منتشر کرده و می‌کند که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت هم با فعالیت‌های این مجموعه تاثیرگذار آشنا شوند و هم آنکه آن را به دیگر افراد و نهادها معرفی کنند. یکی از ویژگی‌های این سایت در این است که جزیی‌ترین کمک‌ها و نیز افرادی که از این کمک بهره‌مند می‌شوندو موقعیت کنونی ‌آنها به صورت کامل و شفاف در سایت موجود است.

تاريخ: ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
كليد‌واژه‌ها: بنیاد مهر | پروژه آشنایی با بنیادهای خیریه
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما:

سنبل رحیمی
سلام دوستا عزیز موسسه امید مهر من تازه فیلم خانه شیشه ای رو از تلویزیون دیدم و تحسین وقدر دانی خودمو به همه شما ابراز می کنم ولی چونمی دونم این کافی نیست به عنوان یک نوسینده و کارگردان تاتر و فیلم نامه نویس آمادگی خودمو برای هر نو ع همکاری با موسسه شما اعلام می کنم من قبلن سابقه کار کردن تاتر با دختر هایی دز این سنین رو در کمیته امداد دارم که کارمون هم برگزیده شد و دو بار هم با بچه های پیش دبستانی در مهد های کودک و خانه های فرهنگ کار کردم به هر حال بسیار خو ش حال خواهم شد که شانس اینو پیدا کنم که با این بچه ها همکاری کنم با تجربه ای که دارم تاتر و ادبیات سیا براشون جذاب کار ساز و شادی آفرینه ...تلفن تماسم رو براتو ن یاداشت می کنم و با افتخار و امید فراوان منتظرم جواب مثبت شماهستم. 09373687905 سنبل رحیمی .
مریم اشرفی
چطور می تونم با موسسه شما تماس داشته باشم هیچ تلفنی پیدا نکردم
علی پاشایی
لطفا شماره تلفن تماس بذارید