تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




چرا كودكان اتيسم مشكلات رفتاري دارند؟

Sensescultural:دلايل متعددي در باره مشكلات رفتاري كودكان مبتلا به اختلال اتيسم وجود دارد كه بررسي  و بيان دلايل علمي آن كار پيچيده‌اي است. برخي از علايم و ويژگي‌هاي اتيسم مانند ترس و دلهره از ارتباط و تعامل آنها با محيط بيرون و اطرافيان مي‌توانند مشكلاتي را از نظر رفتاري برايشان ايجاد كند مانند پرخاشگري، لجبازي، گوشه‌گيري، اضطراب و …

رفتارهايي از اين قبيل ناشي از شيوه برخورد والدين و اطرافيان نيست، چرا كه بخش اعظم اين نوع رفتارها جزو علايم اختلال اتيسم هستند، علايمي كه با تحريكات محيطي در محيط خانه، مدرسه و اجتماع شديدتر مي‌شوند. متاسفانه تغييرات رفتاري كودكان اتيسم گاهي اوقات به ميزان زيادي شدت مي‌يابد و موجب نگراني و استرس بسياري در والدين مي‌شود.
شيوه ارتباط كودكان اتيسم:

كودكان اتيسم  معمولا با برخي از مشكلات ارتباطي درگير هستند از جمله:

 برقراري ارتباط با ديگران(استفاده از زبان)
درك و فهم محتواي گفتاري كه به آنها گفته مي‌شود(درك زبان)
درك غيركلامي ارتباطات مانند حالات چهره و زبان بدن
از آنجايي كه كودكان اتيسم به دليل مشكلات ارتباطي فوق قادر به برقراري ارتباط با محيط و اطرافيانشان نيستند دچار اضطراب و سرخوردگي مي‌شوند. در نتيجه به راحتي دچار خشم و پرخاشگري مي‌شوند و بخش اعظم مشكلات آنها به دليل عدم توانايي آنها در بيان خواسته‌هايشان است و منجر به چالش رفتاري در آنها مي‌شود.
شرايط اجتماعي:
 
مشكلات ارتباطي مي‌تواند در چگونگي مقابله كودك اتيسم با موقعيت‌هاي اجتماعي‌اش تاثير بگذارد. بر اساس تحقيقات ويتاكر(٢٠٠١) ميزان بالاي استرس و اضظراب در كودكان اتيسم راه براي برقراري ارتباط با افراد ديگر را برايشان دشوار و در برخي از موارد به حداقل ارتباط مي‌رساند.
عدم سازماندهي زمان:
 
بسياري از كودكان به ويژه در سنين مدرسه مي‌توانند براي خودشان برنامه‌ريزي كنند. در ساعات زنگ تفريح بازي و تفريح و شيطنت‌هاي كودكانه شان را داشته باشند اما در مورد كودكان اتيسم شرايط متفاوت است. كودكان اتيسم در مدرسه در مواقع زنگ تفريح، شلوغ بودن و سر و صدا مي‌تواند منجر به بروز تغييرات رفتاري در آنها شود مانند حركاتي چون بال بال زدن و جيغ كشيدن.
نكته بسيار مهم اين كه كودكان اتيسم زمان را براحتي درك نمي‌كنند به عنوان مثال اگر كلاس درس آنها طولاني شود قادر به نشستن و ادامه كلاس نيستند و يا اگر در مطب دكتر منتظر نوبت بنشينند، اين مسئله مي‌تواند موجب پريشاني رفتار در آنها شود و به نوعي زمان و تاخير و انتظار را درك نمي‌كنند.
   مشكلات فرايندهاي حسي:
 
پردازش و فرآيندهاي حسي در كودكان ميتلا به اتيسم متفاوت است. برخي از كودكان نسبت به طعم، بو، رنگ، مزه حساس هستند و برخي ديگر نه. همچنين نسبت به درك و تحريك پذيري نيز ميزان تحمل متفاوتي را تجربه مي‌كنند. به عنوان مثال براي برخي از كودكان اتيسم صداي بوق ماشين، موبايل آزار دهنده است و موجب تحريك رفتاري در آنها مي‌شود. براي برخي ديگر حتي صداي موتور يخچال و صداي چكه اب مي‌تواند آزار دهنده باشد. مشكلات فرآيندهاي حسي و محيط سرشار از استرس مي‌تواند موجب بروز برخي از رفتارهاي تكراري مانند دست زدن، نخ ريسي.
دلايل پزشكي:
برخي از كودكان اتيسم دچار تشنج، تحريك‌پذيري، گيجي و مشكلات گوارشي درناك هستند كه منجر به عدم تحمل و بروز برخي رفتارهايي چون اشفتگي و بي قراري و لجبازي مي شود كه نوع ان در مقايسه با كودكان عادي متفاوت است. به اين معني كه كودكان اتيسم بي قراري و لجبازي و … به مدت بيشتري ادامه دارد و در برخي از مواقع در تمام روز كودك دچار تنش و استرس حاصل از تحريك هاي محيطي است. به ويژه در كودكان مبتلا به صرع و مشكلات گوارشي اين حالت شديدتر است.
قلدري در مدرسه:
 
متاسفانه كودكان اتيسم در مدرسه بيشتر در معرض آزار واذيت توسط كودكان ديگر هستند. به عنوان مثال در صورت آزارديدن قادر به بيان‌كردن نيستند اما منجر به تحريك و تغييرات رفتاري در آنها مي‌شود . كودك اتيسم قادر به بيان مشكلاتش در مدرسه نخواهد بود و سعي مي‌كند با تغييرات رفتاري مشكل و يا خواسته‌اش را بيان كند.
مریم جباری

روانشناس بالینی

تذکر: هر گونه برداشت و نقل از این مطلب باید با اجازه مکتوب از بنیاد SensesCultural باشد و نقل بخش یا متن کامل این مطلب در هر شکل آن(‌اینترنتی، چاپی و …) ممنوع و حق پی‌گرد قانونی برای بنیاد محفوظ است.

تاريخ: ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
كليد‌واژه‌ها: اوتیسم و بازی | مریم جباری
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: